کد خبر: 1009741
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
رئیس‌جمهور: صادرکننده‌ای که تا ۳ ماه بعد از صادرات ارز خود را برنگرداند خائن است و برخورد قضایی با او مورد حمایت ۳ قوه است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس‌جمهور ضمن اعلام این خبر که در هفته جاری تصمیم‌هایی در مورد مسکن، ارز و بورس اتخاذ می‌شود، اعتراف کرد که دولت در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شد. روحانی در رابطه با ارز نیز صادرکنندگانی را که ارز‌ها را برنمی‌گردانند، خائن خواند و هشدار داد که این پا و آن پا نکنند و ارز‌های ناشی از صادرات کالا را به کشور بازگردانند. او درباره بازار سرمایه نیز از افزایش عرضه‌های اولیه و صدور اجازه به سازمان بورس برای افزایش سهام شناور و آزاد‌سازی باقی‌مانده سهام عدالت در عید غدیر و ۲۲‌بهمن خبر داد.

همزمان با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، دولتی که هفت‌سال تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت، شاهد افزایش جلسات و اظهارات مقامات پیرامون حوزه اقتصاد هستیم هر چند عده‌ای دلیل این رویداد را توسعه رکود تورمی در جامعه و افزایش فشار‌های اقتصادی به خانوار و شیوع کرونا و ضرورت برگزاری این دست جلسات جهت مهار تبعات منفی این ویروس در حوزه‌های مختلف جامعه به ویژه اقتصاد عنوان می‌کنند، اما جاگیر شدن مجلس جدید و افزایش سؤالات از اعضای کابینه در صحن علنی مجلس و دعوت وزرای اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی وزمزمه‌های سؤال از رئیس‌جمهور نیز شاید با این مسئله بی‌ارتباط نباشد.

در کنار افزایش تورم عمومی انتقاد به تورم در بخش‌هایی، چون ارز، مسکن، بورس بالا گرفته است از همین رو اظهارات مقامات اقتصادی دولتی عموماً پیرامون مسئله تورم است. دولت در رابطه با ارز به صادرکنندگان غیر نفتی فشار می‌آورد تا مشخصاً صادرکنندگانی را که ارز‌های خود را به کشور بازنگردانده‌اند، متهم اصلی افزایش بهای دلار به محدوده ۲۲ هزار تومان معرفی کند، در رابطه با تورم در بازار سرمایه و افت ارزش ریال در برابر سهام و سایر محصولات مالی نیز دولت مدعی افزایش عرضه اولیه و سهام شناور شرکت‌ها در بازار سرمایه شده‌است، اما در خصوص تورم بخش مسکن دولت اعتراف کرد که در این رابطه دولت دچار عقب‌ماندگی است، البته هر چند دولت در حمایت از مستأجران سقفی را برای افزایش اجاره بها تعیین کرد، اما میلیون‌ها اجاره‌نشین و همچنین متقاضیان مسکن در انتظار این مهم هستند که دولت دوازدهم در هفته‌های پیش رو از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و شهرداری‌ها کار اخذ مالیات از ۳ میلیون خانه خالی را در کشور آغاز می‌کند یا خیر؟ چراکه بازار شناور مسکن به واسطه دپوی مسکن توسط اشخاصی، چون بانک ها، صندوق‌های بازنشستگی بسیار کوچک شده است.

روحانی و بورس

در شرایطی که از سال‌۹۸ تا‌کنون در حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه و ارزش بازار‌های بورس و فرابورس در این مدت بیش از هفت‌برابر شده‌است و عده‌ای از کارشناسان اقتصادی سود مورد انتظار در بازار سرمایه را عاملی در جهت از دست رفتن برخی از مشاغل جهت انتقال سرمایه به بورس و همچنین تشدید انتظارات تورمی در جامعه و بازار‌های موازی بورس عنوان می‌کنند، روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت به موضوع بورس و ضرورت تقویت آن اشاره کرد و گفت: در این دوره زمانی ۳۰‌درصد سهام عدالت آزاد شده‌است، ۳۰‌درصد در عید غدیر و ۳۰‌درصد سهام هم برای ۲۲‌بهمن آزاد می‌شود.

آزادسازی وسیع زمین برای افزایش ساخت و ساز مسکن

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در هفته جاری تصمیمات خوبی نسبت به مسکن، بورس و ارز اتخاذ کردیم. نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم؛ چراکه برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

روحانی تصریح کرد: اولین اقدام ما این بود که ۲۵۰‌هزار هکتار زمین اطراف شهر‌ها و روستا‌ها به وزارت مسکن تخصیص یافت. از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی که همکاری خوبی در این زمینه داشتند تشکر می‌کنم، این رقم اولیه است و این میزان به‌زودی به یک‌میلیون هکتار می‌رسد. برای آنچه مورد نیاز برای مسکن مردم است، زمین مورد نیاز را در اختیار وزارت مسکن قرار دادیم تا شهرک‌ها را طراحی و بافت فرسوده را ترمیم کند و در روستا‌ها فعال شود. اولویت اول ما که در این هفته تصویب شد، تأمین مسکن برای کسانی که پول خود را به‌عنوان مسکن یکم در بانک گذاشتند که حدود ۳۰۰‌هزارنفر هستند. نکته بعدی مستأجرانی در کشور که شرایط اقتصادی‌شان با سختی می‌گذرد و طالب مسکن هستند که در اولویت ما قرار دارند تا مسکن آن‌ها تأمین شود. وزارت مسکن سامانه را باز کرده و کسانی که مسکن داشتند یا قبلاً زمین گرفته بودند، غربال شدند و کسی که نیازمند مسکن است مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم در طول امسال و ماه‌های اولیه سال آینده و تا پایان دولت شاهد تحول خوب مثبتی در زمینه مسکن خواهند بود.

صادرکنندگان باید تعهدات ارزی خود را عمل کنند

رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه برخی از صادرکنندگان «این پا و آن پا» می‌کنند و ارز خود را نمی‌آورند، به‌فکر اینکه ارز باید بالا برود و خودشان هم در جامعه می‌دمند تا قیمت ارز بالا برود و با قیمت بالا بفروشند، این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است، باید کالایی را که در این کشور به‌صورت یارانه‌ای در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد صادر کند و سود خود را هم ببرد، ولی تا سه‌ماه باید ارز آن را بیاورد و در سامانه نیما عرضه کند. من از رؤسای قوه‌های قضائیه و مقننه تشکر می‌کنم که از این مسیر رسماً حمایت کردند که کسی که ارز خود را برنگرداند با او برخورد قضایی می‌شود، این یکی از نمود‌های هماهنگی سه قوه بود که در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم و این ارزشمند است.

افزایش عرضه‌های اولیه برای حراست از دارایی‌های مردم است

رئیس‌جمهور گفت: مسئله دوم که اهمیت دارد موضوع بورس است بورس باید راه خود را با استحکام ادامه دهد. مردمی که وارد بورس شدند به دولت، وزارت اقتصاد و شورای بورس اعتماد کردند و ما مسئول هستیم که از اموال مردم حراست کنیم. برای اینکه بورس بتواند در حرکت به‌سمت افزایشی خود، راهش را مطمئن طی کند باید عرضه اولیه را افزایش دهیم.

اجازه افزایش سهام شناور به سازمان بورس داده شده است

روحانی ادامه داد: به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان سهم شناور را عرضه کنند و این دستوری است که به بورس صادر شده است. وزارتخانه‌هایی که معین شده‌اند باید سهام لازم را عرضه کنند و این بحث در دولت هم مطرح شده است. بحث درباره هلدینگ سیمان انجام گرفته است و عرضه آن باید ادامه یابد و عرضه شستا نیز باید ادامه داشته باشد. شرکتی از وزارت نیرو که به‌زودی عرضه می‌شود ۶ هزار میلیارد ارزش دارد. ما بورس را موظف کردیم که بررسی درباره شرکت‌ها را که طی هفته انجام می‌دهد افزایش دهد. با اقداماتی که وزرای محترم انجام خواهند داد، شاهد استحکام بورس خواهیم بود.

رئیس‌جمهور به مسئله سهام عدالت پرداخت و با بیان اینکه سهام عدالت در شرایط فعلی برای مردم خوب و نشاط‌آور بود، تصریح کرد: ۳۰‌درصد از سهام عدالت که قبلاً آزاد شده بود و ۳۰‌درصد دیگر آن برای عید غدیر و ۳۰‌درصد نیز برای ۲۲‌بهمن آزاد خواهد شد. ما نسبت به شرکت‌های استانی نیز مقررات لازم را تدوین کردیم و چارچوب کانونی را که بنا بوده در تهران فعال شود، مصوب کردیم و کار خود را زود انجام می‌دهد و شاهد مسیر مثبتی در این زمینه خواهیم بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
0
اتحاد اتحاد رمز پیروزی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
0
مرگ بر آمریکا یعنی تولید ملی ... مرگ بر آمریکا یعنی داشتن مراکز بزرگ علمی و تحقیقاتی ... مرگ بر آمریکا و اسرائیل یعنی هدایت و مدیریت سرمایه ها به طرف تولید... مرگ بر آمریکا یعنی سوزاندن دلار آمریکایی و حفظ ارزش پول ملی توسط مردم... مرگ بر آمریکا یعنی بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ... مرگ بر آمریکا یعنی هجوم نیاوردن مردم به بازار طلا و سکه و ارز برای سودجویی بیشتر بدون تولید... مرگ بر آمریکا یعنی تولید و تولید و تولید ....زمانی آمریکا میمیرد که هیچ نیازی به بیگانه نداشته باشیم واین زمانی رخ خواهد داد که ما به توانایی هایمان باور داشته باشیم و برنامه ای جامع و علمی برای رسیدن به اهداف بلند و ثمر بخشی آن در جامعه طراحی و اجرا کنیم ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار