کد خبر: 1009592
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
وزیر بهداشت: با مسئولان حرف‌هایی دارم که از تریبون نمی‌زنم، نباید تاوان رعایت نکردن بهداشت را با مرگ‌های تلخ می‌دادیم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته برای چندمین بار پیاپی، رکورد جانباختگان ویروس تاجدار شکسته شد و ۲۰۰‌نفر دیگر از هموطنانمان به کام مرگ فرو رفتند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت هم شرایط تهران را نگران‌کننده، بی‌ثبات و ناپایدار توصیف می‌کند. آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در پایتخت افزایشی جهشی داشته و از ۱۹ فوتی به ۷۰ فوتی رسیده است. کاهش رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از یک سو و بازگشایی‌های حساب نشده و چالش نبود ساختار مناسب حمل و نقل عمومی، در شرایط کنونی اصلی‌ترین متهمان شکل‌گیری وضعیت کنونی و شیب تند ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی است. با تمام این‌ها تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبری مبنی بر تدابیر تازه و مؤثر برای کنترل شیوع افسارگسیخته کرونا در کشور منتشر نشد، انگار مرگ بیماران کرونایی هر قدر هم رشد داشته باشد، دولت حاضر نیست جز توصیه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تأکید بر استفاده از ماسک تدبیر دیگری داشته باشد و لااقل در بخشی از بازگشایی‌ها بازنگری کند.

تنها به فاصله دو روز از رکوردشکنی مرگ‌های کرونایی، روز گذشته با جهشی ۳۷ نفره آمار مرگ بیماران کرونایی به ۲۰۰‌نفر رسید. آمار ۲۰۰ نفره بیماران کرونایی را دو روز پیش معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده بود، اما اینکه به این زودی به چنین آماری برسیم از پیش‌بینی‌ها فراتر به نظر می‌رسید. حالا با ۱۱‌هزار و ۹۳۱جانباخته در مرز ۱۲‌هزار مرگ ناشی از کرونا قرار داریم. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۳۷بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵‌هزار و ۶۸۸‌نفر رسید. طبق گزارش وزارت بهداشت آمار بیماران در وضعیت شدید بیماری هم افزایش داشته است و ۳ هزارو۲۷۰‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

فشار برای بازگشایی‌ها

سعید نمکی وزیر بهداشت هم روز گذشته پس از چندین روز سکوت خود را شکست و در برابر رسانه‌ها حاضر شد. وی در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به دلیل غیبتش گفت: «مدتی به دلیل مشکلات سختی که در این روز‌ها با آن‌ها مواجه بودم نتوانستم جلوی دوربین حاضر شوم.»

نمکی با اشاره به مهار بیماری در مرحله اول و رسیدن مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰‌نفر افزود: «ما برای برای تک رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده بودیم و برای مهار بیماری در کشور امید‌های زیادی داشتیم، اما به یاد دارید که در آن روز‌ها تقاضا‌ها و تمنا‌های زیادی از مردم کردیم، هم از مردم شریف و هم آن‌هایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند، از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آن‌ها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم.»

وی با یادآوری صحبت‌هایش که ممکن است در دقیقه۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم و عادی‌انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند، افزود: «متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و عده زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد. مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد و سفر‌هایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم.»

نمکی گفت: امیدوارم کسبه مانند روز‌های اول کرونا را جدی بگیرند، روزی که من التماس می‌کردم برخی فکر می‌کردند عرایض من یاوه‌گویی بوده، اما دلم نمی‌خواست تاوان رعایت نکردن را با مرگ‌های تلخ بدهیم.

حرف‌های درگوشی وزیر با مسئولان

وزیر بهداشت با تأکید چندین باره بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تأکید کرد: «ماسک می‌تواند بالای ۸۰درصد با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است، البته می‌دانم که فراهم کردن ماسک با قیمت بالای هزارو ۵۰۰ تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست، اما ماسک خانگی آموزش داده شده و می‌تواند با نازل‌ترین قیمت یکی از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری باشد.»

وی همچنین خطاب به برخی مسئولان گفت: «با مسئولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعاً به آن‌ها نامه می‌نویسم، اینکه چگونه ناوگان حمل و نقل شهری را تقویت کنیم و در برخی موارد چگونه به هم کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود و... را در ستاد ملی کرونا و طی مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم.»

جهش فوتی‌ها و بستری‌ها در تهران

وضعیت کلانشهر تهران هم نگران‌کننده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که آمار متوفیان پایتخت را از بهشت زهرا می‌گیرد، از افزایش متوفیان ناشی از ابتلا به کرونا در پایتخت خبر داد. به گفته وی فقط در روز گذشته ۷۰‌نفر به دلیل این بیماری در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند در حالی که پیش از این آمار فوتی‌های کرونا به ۱۹‌نفر رسیده بود.

هاشمی با اشاره به تأثیر بیش از یک‌میلیون سفر در روز با مترو در گسترش کرونا در پاسخ به این پرسش که طرح ترافیک در پایتخت به دلیل افزایش آمار مبتلایان لغو می‌شود یا خیر، گفت: «از آنجایی که نظرات ما در شورا وتو می‌شود، شأن‌مان را حفظ می‌کنیم و نظری در این زمینه ارائه نمی‌کنیم چراکه ستاد کرونا باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آمار نگران‌کننده تعداد مبتلایان در کلانشهر تهران گفت: در ۲۴ساعت گذشته تعداد افرادی که در مراکز درمانی استان به عنوان مبتلایان جدید بستری شده‌اند به ۵۳۴بیمار می‌رسد که نسبت به روز‌های گذشته یکی از بالاترین آمار‌های اعلامی است.

به گفته وی طبیعتاً بیمارستان‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند، اما اگر تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند به شدت زیاد شود، مسلماً ظرفیت بیمارستان‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شود.

زالی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط جدیدی را تجربه می‌کنیم زیرا هم تعداد مبتلایان افزایش یافته و هم گروه‌های سنی متفاوتی دچار این بیماری شده‌اند، یادآور شد: «تاکنون با تلاش همکاران بخش‌های بهداشتی و درمانی تلاش شده است یک توازن منطقی بین میزان ابتلا و ظرفیت بیمارستان‌ها برقرار شود، اما با افزایش آمار ممکن است شرایط متفاوت شود.»

وی با اشاره به نتایج یک مقاله علمی بین‌المللی گفت: «یکی از مهم‌ترین محل‌های انتقال کرونا مکان‌های مسقف است و با توجه به فصل گرما یکی از توصیه‌های جدی ما به افراد حضور بیشتر در فضا‌های باز نسبت به مکان‌های مسقف است.»

زالی ضمن تأکید بر استفاده از ماسک تصریح کرد: «ماسک فقط یک بخش از راهبرد حفاظتی در برابر ویروس است و شست‌وشوی دست‌ها و اجتناب از تماس با افراد مبتلا و جلوگیری از حضور افراد آلوده و افراد دارای علائمی همچون سرفه و تنگی نفس در اجتماع همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار