کد خبر: 1009003
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
بامداد روز پنج‌شنبه یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز مجتمع شهید احمدی روشن نطنز دچار حادثه شد که خوشبختانه این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نشده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بامداد پنج‌شنبه به دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد. او افزود: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است. کمالوندی تصریح کرد: از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه می‌باشند. وی افزود: در این حادثه خسارت مالی وارد شده که در حال ارزیابی آن هستیم.

نطنز بدون وقفه در حال فعالیت است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به شایعات رسانه‌های معاند درباره حادثه مجتمع شهیداحمدی روشن (نطنز) گفت: این حادثه برخلاف شایعات هیچ‌گونه آلودگی در پی نداشته و سایت نطنز بدون وقفه در حال فعالیت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: با توجه به اینکه سوله حادثه دیده، مثل سوله‌های دیگر این مجتمع در فضای باز قرار دارد و فعالیت‌های غنی‌سازی در زیرزمین انجام می‌شود، این حادثه بر خلاف شایعات رسانه‌های معاند، هیچ‌گونه آلودگی در پی نداشته است. کمالوندی تأکید کرد: این سوله از سوله‌های در حال تکمیل بود و در آن هیچ نوعی از مواد هسته‌ای وجود نداشت. وی با بیان اینکه این حادثه هیچ خسارت جانی نداشت، گفت: کارشناسان در حال ارزیابی خسارت‌های مادی آن هستند و با توجه به خسارت وارد شده به سوله، مدتی طول می‌کشد تا بازسازی شود.

کمالوندی با اشاره به اینکه وقوع این حادثه هیچ‌گونه وقفه‌ای در تولید مواد غنی شده و فعالیت‌های این سایت به وجود نیاورده، افزود: همچنین با کاهش تعهدات و افزایش میزان و سطح غنی‌سازی هسته‌ای به‌زودی صحت این ادعا با آماری که در آینده از میزان و سطح فعالیت‌ها منتشر می‌شود، آشکار خواهد شد.

واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای به حادثه پنج‌شنبه در یکی از سوله‌های در دست احداث مجتمع غنی‌سازی نطنز واکنش نشان داد.

آژانس در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه از گزارش‌ها درباره این حادثه مطلع است، گفته است: ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم که این حادثه هیچ تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد داشت.

چرایی نحوه واکنش رژیم صهیونیستی به رخداد نطنز

‌در کنار فشار‌های سیاسی مستمر از سوی امریکا و اروپا، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا طی روز‌های اخیر تلاش کرده‌اند که در خصوص ضربه زدن به توانمندی‌های دفاعی و هسته‌ای ایران ادبیات‌سازی کنند. رفتار‌های جدید کشور‌های معاند نیازمند بازنگری در راهبرد‌های کنونی ایران و افزایش ظرفیت‌های بازدارندگی همه‌جانبه است.

پایگاه خبری - تحلیلی نورنیوز که گفته می‌شود به یکی از دستگاه‌های امنیتی کشور نزدیک است درباره این حادثه و چرایی نحوه واکنش رژیم صهیونیستی به رخداد نطنز نوشت: پس از این اتفاق، برخی اکانت‌های رسانه‌ای صهیونیستی بلافاصله این رخداد را به اقدامات خرابکارانه اسرائیل نسبت داده‌اند. در موضوع انفجار مخزن گاز در پارچین نیز همین رویه از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی دنبال شد.

نور نیوز تصریح کرد: در مورد حادثه پارچین مسئولان مربوط با انتشار ویدیوی کامل از محل فوق، توضیحات لازم را ارائه کردند و روشن شد که حادثه فوق هیچ ارتباطی با اقدامات خرابکارانه، سایبری و... نداشته است. در مورد رخداد در سایت نطنز هم به طور قطع پس از انجام بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. اما صرف نظر از ادعا‌های مطرح شده از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی که معمولاً به صورت گسترده از سوی سایر رسانه‌های معاند نیز بازنشر می‌شود، توجه به چند نکته در این خصوص ضروری است:

۱- برخی مقامات رسمی از جمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه امریکا، «برایان هوک» و برخی دیگر از مسئولان سیاسی، نظامی و امنیتی آن‌ها بار‌ها در مورد آمادگی و قصد خود برای ضربه زدن به تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران به صورت صریح اظهارنظر کرده‌اند.

۲- اقدام بی‌سابقه و غیرحقوقی اخیر آژانس که با فشار امریکا و صحنه‌گردانی اروپا منجر به صدور قطعنامه از سوی شورای حکام شد نیز با رویکرد افزایش فشار‌های سیاسی و امنیتی علیه کشورمان پیگیری شده است.

۳- گزارش غیرحقوقی و جانبدارانه دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه اخیر شورای امنیت در مورد شیوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که واکنش‌های ایران به خروج امریکا از برجام را زیر سؤال برده بود و با اعتراض تند چین و روسیه مواجه شد به عنوان بردار فشار دیگری برای وادارسازی ایران به انصراف از حقوق طبیعی و قانونی خود قابل توجه است.

۴- قطعنامه پیشنهادی امریکا با هدف دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم تحریم تسلیحاتی ایران که مخالفت جدی روسیه وچین و اعتراض اعضای اروپایی شورای امنیت را به دنبال داشت حلقه دیگری از زنجیره فشار‌های سیاسی تلقی می‌شود.

۵- تداوم تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه امریکا که در چارچوب راهبرد فشار حداکثری دنبال می‌شود در کنار بدعهدی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات برجامی نیز بخش مهم دیگری از تلاش همه‌جانبه‌ای است که هدفی جز تضعیف بنیه اقتصادی، دفاعی و سیاسی ایران نداشته و تداعی کننده جنگ احزاب برای شکستن اراده و مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی، زیاده‌خواهی و باج‌گیری نظام سلطه است.

۶- جمهوری اسلامی ایران تاکنون با هوشمندی و درایت راهبردی تلاش نموده ضمن دفاع از مواضع اصولی و منافع ملی خود از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی جلوگیری کند، اما در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشور‌های معاند به ویژه رژیم صهیونیستی و امریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد به طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید می‌بایست مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد.
 
اعلام علت حادثه نطنز در زمان مناسب

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از مشخص شدن علت اصلی حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز خبر داد.

کیوان خسروی اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.
 
وی با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان ساخت: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است.

خسروی افزود: به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد. وی در پایان با تأکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز اضافه کرد: در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملاً منتفی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار