کد خبر: 1008738
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
هشدار شدید ظریف
نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شب گذشته به صورت مجازی، با حضور غیر همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برگزار شد. پمپئو در سخنرانی خود که ظریف در آن حضور نداشت درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران هشدار داد
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به زنجیره‌ای از انتقادات به رفتار امریکا با ایران شد. وزیر خارجه امریکا قصد داشت از این نشست پلی بزند برای توجیه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که پاییز منقضی خواهد شد، ولی تقریباً همه اعضا ضمن انتقاد و ابراز تأسف از خروج امریکا از برجام، نشان دادند که دست‌کم فعلاً از طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند. اروپاییان از ترس واکنش ایران این را در لفافه بیان کردند، ولی چین و روسیه به عنوان دو عضو دارنده حق وتو با صریح‌ترین لهجه ممکن امریکا را مقصر وضع فعلی خواندند و با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کردند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم درباره هرگونه خدشه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هشدار داد که به گفته او کل قطعنامه از خدشه دار خواهد کرد. نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شب گذشته به صورت مجازی، با حضور غیر همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برگزار شد. پمپئو در سخنرانی خود که ظریف در آن حضور نداشت درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران هشدار داد و گفت:

«تحریم تسلیحاتی علیه شنیع‌ترین رژیم تروریستی به زودی منقضی می‌شود. اگر اقدام نکنید ایران می‌تواند جنگنده‌های روسی بخرد و ناوگان زیردریایی خود را به روز‌رسانی و آزادی دریانوردی را هر چه بیشتر تهدید کند.»‌پمپئو ایران را تهدیدی بالقوه برای ثبات خاورمیانه خواند و گفت: «ایران قادر خواهد بود از ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تهدیدساز باشد. ایران یک دموکراسی مسئول نیست.» او گفت در حالی که ایران ادعا می‌کند به برجام پایبند است هیچ نشانه‌ای از اینکه از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود کاسته است در دست نیست.»

وزیر خارجه امریکا گفت که ایران در حال به کار‌گیری ماشین‌های جدید غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار سریع‌تر از ماشین‌های فعلی اورانیوم غنی می‌کند و ادعا کرد که «ایران جلوی دسترسی بازرسان آژانس را گرفته است. شورای امنیت باید ایران را به پاسخگویی وادارد.» در پایان حضور پمپئو در نشست بود که ظریف در این نشست مجازی حاضر شد. پیش از سخنرانی ظریف، اولاف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا گفت که عمیقاً از تصمیم امریکا برای برداشتن معافیت‌ها برای شرکت‌های اروپایی در همکاری مسالمت‌آمیز هسته‌ای متأسف هستیم. در حالی که پمپئو برجام را توافقی ناقص خواند، نمایندگان بلژیک، جمهوری دومنیکن و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای غیر دائم، از خروج امریکا ابراز تأسف یا ابراز تأسف عمیق کردند و لااقل در راند اول نشست‌های شورای امنیت هیچ نشانه‌ای از حمایت کشور‌های عضو از طرح امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دیده نشد. نماینده اتحادیه اروپا در نشست دیشب اذعان کرد که تأیید می‌کند ایران به تعهدات خود در سه سال و نیم گذشته پایبندی کامل داشته است و در ۱۴ ماهی که ایالات متحده از برجام خارج شده و تحریم‌ها را بازگردانده است، به این تعهدات پایبند مانده است. او گفت: «ما از اقدام امریکا در خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران عمیقاً متأسفیم.» او گفت: «با این وجود، اتحادیه اروپا از اقدام ایران در کاهش تعهداتش ذیل این توافق هم به شدت نگران است.»

موضع دونبش اروپاییان

هرچند تروئیکای اروپایی، به خصوص انگلیس و آلمان در نشست دیروز سابقه خوبی از خود بر جای نگذاشتند، ولی ترس از واکنش ایران مانع این شد که از طرح امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت کنند. نماینده انگلیس از خروج امریکا از برجام ابراز تأسف کرد و گفت که فعال‌سازی مکانیسم ماشه هم کاربردی ندارد. او در عین حال تأکید کرد: «ما از شورای امنیت می‌خواهیم که به نگرانی‌ها درباره منقضی شدن قطعنامه ۲۲۳۱ رسیدگی کند.»‌نماینده آلمان نیز که به‌نظر می‌رسید به رفتار‌های نژادپرستانه این روز‌های امریکا نزدیک شده از اینکه ایران «در حال دور شدن از برجام است» ابراز نگرانی کرد و دور شدن ایران را این گونه توصیف کرد که «وقتی یک نفر چراغ قرمز را رد کند، توجیهی برای دیگران نیست که آنان هم این کار را بکنند؛ بنابراین ایران باید با طرفین باقی مانده در برجام همکاری کند.»‌نماینده آلمان گفت که «ما می‌توانیم مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم» و این ادعای مضحک را مطرح کرد که «ما فراتر از تعهد خود با مکانیسم اینستکس عمل کرده‌ایم.» نماینده آلمان در جلسه دیشب یکی از پرانتقاد‌ترین موضع‌گیری‌های خود را مقابل ایران ابراز کرد و گفت که کشورش مخالف استفاده امریکا از ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.

صراحت پکن-مسکو

در مقابل این رویکرد دو پهلوی اروپاییان، چین و روسیه نمایشی از هماهنگی با ایران ارائه کردند و امریکا را مقصر وضعیت کنونی دانستند. نماینده چین گفت: «ریشه اصلی بحران فعلی خروج امریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه آن علیه ایران است.»‌وی ضمن تأکید بر اینکه اقدامات امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تلاش‌های مشترک برای حفظ برجام را تضعیف کرده، تأکید کرد: «چین از امریکا می‌خواهد اجرای تحریم‌های غیرقانونی خودش را متوقف کرده و به مسیر اجرای برجام برگردد.»

این عضو دارای حق وتوی سازمان ملل در جلسه، تلویحاً امکان حق وتوی پکن را مطرح و تأکید کرد که «چین با تلاش امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف است و همه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله توافقات حاصل‌شده در خصوص محدودیت‌های مرتبط تسلیحاتی باید اجرایی شوند.»

وی افزود: «امریکا از برجام خارج شده و این کشور از هیچ حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برخوردار نیست.»‌نماینده روسیه هم که بعد از خروج پمپئو از نشست سخنرانی کرد، گفت: «می‌خواستم از مشارکت وزیر خارجه امریکا هم تشکر کنم، ولی ایشان در جمع ما نیستند. می‌دانم که برنامه شلوغی دارند، ولی ایشان نخواستند که به حرف‌های شورا گوش دهند. بیشتر از آن از این بابت متأسفم که در اظهارات ایشان-حداقل من- یک کلمه از همکاری و گفتگو نشنیدم.» او سیاست فشار حداکثری کاخ سفید را «خفگی حداکثری» توصیف کرد و گفت: «امریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه به نظر سایر کشور‌ها بی اعتنایی می‌کند. ما با نگرانی تحولات مربوط به سیاست فشار حداکثری علیه ایران را که عبارت بهتر برای آن سیاست خفگی حداکثری است، دنبال می‌کنیم.»‌او گفت: ««ایالات متحده عامدانه از اجرای تعهدات خود دست کشید. ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه داد. امریکا نه تنها ایران را تحریم کرد که دیگر کشور‌ها را هم تهدید کرده است. برای رسیدن به توافق برجام همه کشور‌ها امتیازاتی دادند. سیستمی از کنترل‌ها را این توافق برای رسیدن به هدف در برداشت. شالوده آن این بود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم‌ها در اکتبر امسال برداشته می‌شود.»

خدشه به بخشی از ۲۲۳۱، یعنی به کل آن

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آخرین سخنران دیشب شورای امنیت بود. بخش مهمی از سخنرانی ظریف، به انتقاد از اروپاییان اختصاص یافت. وزیر امور خارجه به ۱۵ گزارش آژانس از پایبندی ایران اشاره کرد و اقدامات تعدیلی ایران را، اقدامی گریز‌ناپذیر مقابل خروج اروپا و بی عملی اروپاییان مقابل صبر ایران در برجام خواند.

ظریف با انتقاد از اروپاییان گفت: «حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض‌های مکرر آن تشکیل نشده است. درعوض، برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پایبند نیستند.»

او به تلاش امریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه در توافق هسته اشاره کرد و با تصریح درباره خروج امریکا گفت: «امریکا نمی‌تواند هیچ حقی برای خود در برجام قایل باشد.»‌

وزیر خارجه ایران که در ابتدای سخنرانی خود ازاین شورا خواسته بود «اشتباه نکند» و تأکید کرده بود چنانچه باردیگر شورا تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقبگرد در چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود.»

در بخش پایانی سخنرانی خود، هر تلاشی برای تغییر یا تعدیل زمان‌بندی پذیرفته‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱، را به معنی لطمه به کل قطعنامه خواند و از شورای امنیت خواست اجازه ندهد، یک دولت آن را مجبور به چنین سوء استفاده‌ای کند. ظریف هرگونه محدویت جدید اعمالی بر ایران را نقض حقوق ایران خواند و با اشاره به نامه رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که در چنین سناریویی، ایران واکنشی قاطعانه نشان خواهد داد.

او امریکا را مسئول عواقب این ماجرا خواند: «در صورت وقوع چنین سناریویی، گزینه‌های ایران که در حال حاضر هم به طرف‌های برجام اطلاع‌رسانی شده قاطع خواهند بود؛ و مسئولیت کامل آن به عهده ایالات متحده یا هر طرف دیگری خواهد بود که به آن کمک کند یا در برابر رفتار غیرقانونی این کشور مماشات به خرج دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار