کد خبر: 1008439
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
کیک اقتصاد سال ۹۸ کوچک‌تر از سال ۹۰
میزان تولید ناخالص داخلی در سال‌۹۸ در مقایسه با سال ۹۰ معادل ۵/۳ درصد کاهش یافته‌است. به عبارت دیگر در طول هشت‌سال گذشته در مجموع نه تنها اقتصاد کشور رشدی نداشته است، بلکه ۵/ ۳ درصد کاهش یافته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، بررسی آمار‌های بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصادی سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۸ حاکی از آن است که در این مدت بیشترین رشد را در بین گروه‌های مختلف اقتصادی، بخش کشاورزی داشته است.

با فاصله زیاد، بخش خدمات دومین گروه اقتصادی است که در این سال‌ها رشد اقتصادی را تجربه کرده است. به طوری که متوسط رشد سالانه بخش کشاورزی در هفت‌سال گذشته ۴/ ۹ درصد و بخش خدمات ۲ /۱‌درصد بوده است.

همچنین میزان تولید ناخالص داخلی در سال‌۹۸ در مقایسه با سال‌۹۰ معادل ۵/ ۳‌درصد کاهش یافته‌است. به عبارت دیگر در طول هشت‌سال گذشته در مجموع نه تنها اقتصاد کشور رشدی نداشته است، بلکه ۵/ ۳‌درصد کاهش یافته است.

در صورتی که سال‌۹۱ را با سال‌۹۸ مقایسه کنیم، در طول هفت‌سال منتهی به سال‌۹۸ تولید ناخالص داخلی کشور ۵/ ۴ درصد رشد داشته‌است. متوسط رشد اقتصادی در این هفت‌سال معادل ۶/ ۰ درصد در سال است.

اما تولید در بخش نفت چه در مقایسه با سال‌۹۰ و چه در مقایسه با سال‌۹۱ افت قابل توجهی داشته است. در واقع حجم تولید در بخش نفت در مقایسه با سال‌۹۱ به میزان ۹/ ۱۲ درصد کمتر شده است. این در حالی است که در سال‌۹۱ با اعمال تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، رشد بخش نفت منفی ۳۴‌درصد بوده است. در واقع حجم تولید در بخش نفت در سال‌۹۸ نسبت به سال‌۹۱ هم پایین‌تر بوده است.

گروه صنعت و معدن در سال‌۹۸ در مقایسه با سال‌۹۰ بالغ بر ۶/ ۲ درصد کاهش و در مقایسه با سال ۹۱ حدود ۲/ ۰‌درصد افت داشته است. متوسط رشد بخش صنعت و معدن در هفت‌سال گذشته منفی ۲۸/ ۰‌درصد بوده است. اما در میان گروه صنعت و معدن، بخش صنعت نسبت به سال‌۹۰ به میزان ۹/ ۱ درصد کوچک شده‌است، اما در مقایسه با سال‌۹۱ بیش از ۱/ ۳ درصد رشد کرده است. متوسط رشد بخش صنعت در طول هفت‌سال گذشته ۴/ ۰ درصد بوده است.

بیشترین افت تولید را بخش ساختمان داشته‌است به‌طوری که حجم تولید در این بخش نسبت به سال‌۹۰ حدود ۴۰‌درصد و نسبت به سال‌۹۱ به میزان ۳۸‌درصد کاهش یافته است. به گزارش فارس، در گروه صنعت و معدن، سهم بخش آب، برق و گاز از ۳ /۲۱ درصد به ۲ /۳۱ درصد افزایش یافته و سهم بخش ساختمان از ۹/ ۲۸ درصد به ۸/ ۱۷ درصد تنزل کرده است. مصرف بخش خصوصی در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۰ بالغ بر ۶/۹ درصد و در مقایسه با سال ۹۱ به میزان ۶/ ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. مصرف در بخش دولتی نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ به ترتیب ۲/ ۳ و ۳/ ۸ درصد رشد داشته است.

از طرف دیگر، ارقام تشکیل سرمایه ثابت هم در بخش ماشین‌آلات و هم ساختمان افت بسیار زیادی داشته است. تشکیل سرمایه ثابت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ و سال ۹۱ به ترتیب ۹/ ۴۲ و ۵/ ۲۹ درصد کاهش داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار