کد خبر: 1007719
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
با اعلام رسمی از سوی سردار تنگسیری
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از حضور قدرتمندانه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و تأمین امنیت این مناطق در مقابل دخالت‌های خارجی حالا به سمت حضور در اقیانوس هند و دریای عمان برای تأمین امنیت این مناطق به عنوان یک نیروی راهبردی حرکت کرده است.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: از زمان تشکیل نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ منطق تشکیل این یگان بر مبنای عملیات در آب‌های کم‌عمق و استفاده از تاکتیک نبرد‌های نامتقارن استوار بوده است. از آنجا که اولین مأموریت این نیرو تقابل با عملیات ناو‌های متجاوز امریکایی در منطقه بوده است، تمرکز منطقه عملیاتی نیز بر آب‌های خلیج فارس و سایر مناطق کم‌عمق بوده است، از همین رو پس از پایان جنگ تحمیلی نیز تمرکز این نیرو نیز بر توسعه تاکتیک‌های پیشین برای حفاظت از آب‌های ساحلی قرار گرفت. علاوه بر توسعه شناور‌های سبک و با سرعت زیاد ساخت موشک‌های کروز ضدکشتی نیز در دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. به این ترتیب با سرمایه‌گذاری به نسبت پایین روی تجهیزات دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته در مقابل نیرو‌های دریایی فرامنطقه‌ای با ناو‌های هواپیمابر سنگین و رزمناو‌ها صف‌آرایی کند و در اغلب موارد باعث عقب‌نشینی تاکتیکی آن‌ها شود.

موشک‌های کروز و قایق‌های تندرو در مقابل ناو‌های هواپیمابر

طی سال‌های گذشته به تدریج ثمرات این تحول در نیروی دریایی سپاه در حال آشکار شدن است و یگان فوق از تسلط مناسبی بر خلیج فارس، تنگه هرمز و آب‌های ساحلی برخوردار است. علاوه بر این توسعه موشک‌های کوتاه برد و بلند برد کروز نیز به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند تهدید جدی برای هر قدرت متجاوزی باشد.

اولین تجربه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استفاده از موشک‌های کروز ضدکشتی مربوط به سامانه کرم ابریشم در اواخر جنگ تحمیلی بود. از آن زمان سامانه‌های در اختیار نیروی دریایی سپاه چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ تعداد بسیار رشد کرده است، به عنوان نمونه برد سامانه‌های فوق از ۳۰ کیلومتر تا ۳۰۰ کیلومتر متغیر است و حتی امکان هدف قرار دادن اهداف دشمن در آب‌های بین‌المللی را نیز دارد. این موشک هم قابلیت پرتاب از پرتابگر‌های زمینی را دارد و هم می‌تواند از روی قایق‌ها و شناور‌های تندرو به سمت اهداف مورد نظر پرتاب شود.

در کنار این توسعه موشک‌های بالستیک ضدکشتی نیز به عنوان ابزاری جدید برای هدف قرار دادن اهداف سنگین در دسترس نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد که موشک ضدکشتی بالستیک خلیج فارس معروف‌ترین آن است. این موشک در سال ۱۳۹۰ به مجموعه نیرو‌های عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و توانمندی این را دارد که با سرعتی نزدیک ۱۵۰۰ متر بر ثانیه روی هدف فرود بیاید. برد این موشک نزدیک ۳۰۰ کیلومتر است و از بهینه‌سازی موشک فاتح ۱۱۰ برای هدف قرار دادن اهداف دریایی ساخته شده است. جالب این است که این تجربه تنها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محدود نیست و نیرو‌های نظامی برخی از کشور‌ها همچون روسیه و چین نیز درصدد توسعه موشک‌های بالستیک خود برای هدف قرار دادن اهداف دریایی برآمده‌اند.

نیروی دریایی سپاه به قدرت راهبردی تبدیل می‌شود

حالا به نظر می‌رسد بعد از حضور پرقدرت در آب‌های ساحلی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور در آب‌های دوردست‌تر را در برنامه دارد که در این باره دستوراتی را نیز دریافت کرده است. روز گذشته سردار علیرضا تنگسیری در گفتگو با فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ مأموریت شده تا در آب‌های دوردست حضور یابد و این حضور دائمی باشد.

وی افزود: اعزام ناوگروه از سوی نیروی دریایی سپاه به آب‌های دوردست در گذشته انجام شده است و ناوگروه دوم ما نیز به آب‌های اقیانوس هند اعزام شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این اقدام حسب تدبیر فرماندهی معظم کل قوا صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برادران ما در نیروی دریایی ارتش این اقدام را بار‌ها انجام داده‌اند و سپاه نیز در راستای مسئولیت‌های خود این موضوع را در دستور کار دارد.

سردار تنگسیری عنوان داشت: به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند هستیم و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد.

وی در همین زمینه با اشاره به تکرار چندین نوبت مزاحمت از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناور‌های بیگانه برای ماهیگیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند، تصریح کرد: سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را با حضور قدرتمندانه خود در اقیانوس هند و دریای عمان نخواهد داد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: این حضور در مسیر تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تحقق ظرفیت‌های نیروی دریایی راهبردی است و ما با تأمین امنیت و ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند، بستر بهتری را برای حضور ویژه‌تر صیادان و واحد‌های صید صنعتی کشورمان در اقیانوس‌ها فراهم خواهیم کرد.

سردار تنگسیری درباره اسباب و لوازم لازم برای ایجاد این پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند نیز گفت: تمامی نیاز‌ها در این بخش احصا و برای آن برنامه‌ریزی دقیق و مناسب صورت گرفته است و این حضور، حضوری مقتدرانه و باصلابت خواهد بود که به ارتقای امنیت دهانه اقیانوس هند به منظور حضور هر چه بیشتر جوانان ایرانی برای صید و توسعه صیادی در این منطقه نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال حضور در اقیانوس هند است

این اظهارات سردار تنگسیری به معنای این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد این را دارد که تنها به عنوان یک نیروی دفاع ساحلی ایفای نقش نکند، البته حضور در آب‌های بین‌المللی و اقیانوسی لوازم خود را می‌طلبد که به نظر می‌رسد از سال‌های گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درصدد چیدن مقدمات این کار بوده است.

از آنجا که حضور در آب‌های بین‌المللی مستلزم تجهیزات و شناور‌های سنگین‌تر است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع به توسعه کشتی‌های سنگینی همچون شناور شهید ناظری کرده است. این شناور‌ها علاوه بر اینکه امکان حضور در آب‌های بین‌المللی را فراهم می‌کنند، می‌توانند نقش مهمی در پشتیبانی از پایگاه احتمالی در اقیانوس هند داشته باشند.

طبیعی است که این حضور چندان باب میل نیرو‌های فرامنطقه‌ای حاضر در اقیانوس هند نخواهد بود، علاوه بر اینکه بسیاری از کشور‌های منطقه قصد حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند، به عنوان مثال کشور امارات علاوه بر مشارکت در حمله ناجوانمردانه در یمن به دنبال کنترل بنادر و تنگه‌های حساس در منطقه است. امارات جزیره سقطری را که جایگاه راهبردی در دریای عرب و شمال اقیانوس هند دارد به اشغال خود درآورده است. علاوه بر این برخی از بنادر مهم در کشور‌هایی همچون جیبوتی، سومالی و سودان نیز به اجاره این کشور درآمده است.

ایالات متحده امریکا نیز پایگاه راهبردی جزیره دیگه گارسیا را در اقیانوس هند در اختیار خود دارد که علاوه بر استقرار بمب‌افکن‌های سنگین محل استقرار یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دریایی این کشور است. در گذشته تنها نیروی دریایی ارتش بود که به عنوان نیروی دریایی راهبردی در این منطقه حضور داشت، اما حالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی حافظ امنیت در منطقه تنگه هرمز و دریای عمان نیز در این منطقه حضور دارد. استقرار یگان دریایی سپاه در این منطقه علاوه بر اهمیت راهبردی می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای کشور داشته باشد.

هم اکنون بسیاری از کشتی‌های ماهیگیری ایرانی برای صید در اقیانوس هند با مشکلات امنیتی و مزاحمت از سوی برخی شناور‌ها روبه‌رو هستند که حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌تواند این مشکل را حل کند. علاوه بر این اقیانوس هند و منطقه خلیج مکران در آینده نزدیک به یکی از مناطق راهبردی در تجارت جهان تبدیل خواهد شد که طبیعی است حضور سپاه می‌تواند به عنوان عاملی برای قدرت نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار