کد خبر: 1007379
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸

معرفی پنج کتاب شعر در عصر معاصر که برنده جایزه ادبیات شده اند

رپورتاژ آگهی/ واقعیت این است که جایزه‌ها بهانه هستند و واقعا نمی‌توان گفت هر برنده جایزه‌ای موفق هم بوده است؛ اما در دنیای شعر، زمانی که عده‌ای از بهترین شاعران به عنوان داور دور هم جمع می‌شوند و شعرها را قضاوت می‌کنند؛ معمولا اتفاق خوبی خواهد افتاد. اتفاقی به اندازه معرفی یک استعداد تازه یا شناخته شدن کتابی که خواندنش باعث حظ بردن بسیاری از خوانندگان خواهد شد.

در این مقاله پنج کتاب برنده جوایز دنیای شعر فارسی را به شما معرفی خواهیم کرد که تهیه و مطالعه آن‌ها از یک سایت معتبر ارائه دهنده کتاب های الکترونیک به راحتی قابل دسترس خواهد بود.

  • خط سیاه، متروی لندن

علیرضا آبیز شاعر کتاب زیبای «خط سیاه؛ متروی لندن» است. آبیز از سال 1370 وارد دنیای شعر شده است و تاکنون چندین مجموعه شعر متفاوت از جمله «نگه دار باید پیاده شویم»  در سال 1377، «اسپاگتی با سس مکزیکی» در سال 1383 و «از میز من صدای درخت می‌آید» در سال 1392 را منتشر کرده است. کتاب‌های او را به ترتیب انتشارات نارنج، ثالث و نگاه در دسترس مخاطبان قرار داده‌اند. اثر برگزیده او اما که سال 1397 برنده جایزه ادبی احمد شاملو شد؛ کتاب «خط سیاه، متروی لندن» است که جایزه اول جایزه شعر شاملو را به دست آورد و مورد تحسین بسیار واقع شد.  آبیز در لندن دکترای ادبیات خلاق را دریافت کرده است و مجموعه شعر خط سیاه، متروی لندن از او را انتشارات کتاب فانوس در سال 1396 به تعداد 500 نسخه و در 108 صفحه منتشر کرد. مجموعه شامل اشعاری دلنشین است که زبانی ساده، هوشمندانه و بعضا طنازانه دارد. خواندن این مجموعه را از دست ندهید.

  • مونث

معرفی پنج کتاب شعر در عصر معاصر که برنده جایزه ادبیات شده اند

مجموعه شعر «مونث» را ساجده جبارپور سروده است و نشر نزدیکتر آن را به انتشار رسانده است. جبار پور از کودکی شعر می‌نوشته و برنده جوایز زیادی از جمله جایزه جشنواره فجر شده است؛ اما کتاب «مونث» از او را به نوعی مهم‌ترین اثر او می‌دانند. این کتاب همان‌طور که از اسمش پیداست؛ کتابی است با مضامین زنانه؛ هر چند که خود جبارپور شعر را زنانه و مردانه نمی‌داند. این کتاب بیشتر شامل غزلیات این شاعر است که در فاصله سال‌های 1393 تا 1398 سروده شده است و در سومین دوره کتاب سال دفتر شعر جوان یا جایزه ادبی قیصر امین پور به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. مجموعه شعر مونث او شامل 36 قطعه  شعر است که بخشی از یکی از معروف‌ترین شعرهای آن را در ادامه می‌خوانید:

مرد از دست اخبار خسته‌ست؛ دوست دارد بگیرد بخوابد

زن ولی با همین دست خسته دوست دارد جهان را بسابد

دوست دارد که با سوزن و نخ بر سر مرزها گل بدوزد

یا که با شمسه‌ای از نخ زرد بر تن سرمه‌ای‌ها بتابد

  • گریه‌های امپراتور

فاضل نظری شاعر سرشناس قرن معاصر را بدون شک می‌توان یکی از شناخته شده‌ترین و صاحب پر فروش‌ترین مجموعه شعرهای سال‌های اخیر دانست و کتاب «گریه‌های امپراتور» او یکی از کتاب‌های بسیار موفق و برنده جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان ایران است. نظری این کتاب را در قالب غزل سرود. زبان ساده، مضامین قوی و تصویر سازی‌های زیبای شاعر همگی دست به دست هم دادند تا کتاب او بسیار پر فروش شده و نظری هم به عنوان شاعر جریان ساز دهه 80 معرفی شود. اگر سریال شهرزاد را دیده باشید و شعر زیبای خداحافظی تلخ به گوشتان خورده باشد؛ خوب است بدانید که با یکی از سروده‌های این شاعر جوان برخورد داشته‌اید که توسط محسن چاوشی خوانده شده است. شعری که در ادامه می‌خوانید بخشی از یکی از غزل‌های زیبای مجموعه گریه‌های امپراتور است:

نیستی کم؛ نه از آیینه نه حتی از ماه/ که ز دیدار تو دیوانه‌ترم تا از ماه

من محال است به دیدار تو قانع باشم/ کی پلنگی شده راضی به تماشا از ماه

به تمنای تو دریا شده‌ام، گرچه یکی‌ست/ سهم یک کاسه آب و دل دریا از ماه

  • پرنده پنهان

معرفی پنج کتاب شعر در عصر معاصر که برنده جایزه ادبیات شده اند

گروس عبدالملکیان یکی از موفق‌ترین چهره‌های شعر فارسی چند سال اخیر است. او که دبیری بخش شعر نشر چشمه را در کارنامه کاری خود دارد، در سال 1383 با کتاب «پرنده پنهان» جایزه شعر کارنامه را از آن خودش کرد و بعد با درخشش کتاب «رنگ‌های رفته دنیا» توانست جایزه کتاب سال شعر جوان را در سال 1383 از آن خودش کند. پرنده پنهان  در 2200 نسخه و 90 صفحه منتشر شد و مجموعه‌ای از آثار عبدالملکیان را در دسترس خوانندگان قرار داد. از دیگر آثار او می‌توان به سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند، هر دو نیمه ماه تاریک است، هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست و سه گانه خاور میانه اشاره کرد که اگر تا به حال کتاب شعر نخوانده اید با این چند کتاب که در این مطلب آمده است خواندن را آغاز کنید، به نفعتان خواهد بود. در ادامه شعر چوب کبریت از این مجموعه را با هم می‌خوانیم:

زندانی کوچکی هستم/ جدا مانده از جنگل‌های بزرگ. با تنی لاغر و موهایی قهوه‌ای، شاید/ سیگارت را روشن می‌کنی/ و به راهت ادامه می‌دهی/ چیزی را فراموش نکرده‌ای؟/ موهایت را بباف/ بگذار جهان دوباره آرام بگیرد

  • غروب مردمک‌ها

مجموعه شعر غروب مردمک‌ها یکی دیگر از کتاب‌های برنده جایزه فهرست ماست. این کتاب از برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی قیصر امین پور است و بهمن میلان آن را سروده است. غروب مردمک‌ها را نشر ایهام سال 1397 در 64 صفحه منتشر کرد. این کتاب شامل شعرهایی است با زبان جدید، مضامین و تصاویر جدید از رنج انسان معاصر. شعرها دغدغه انسانیت دارند و سعی می‌کنند دنیای مدرن را برای انسان دردمند به چالش بکشند. غروب مردمک‌ها شامل 31 قطعه شعر سپید است که بخشی از یکی از آن‌ها را در ادامه خواهید خواند:

اگر چند لحظه بیشتر/ ثابت بایستم/ پایم را له می‌کنند/ در مترو/ در اتوبوس/ در خیابان/ بوق می‌زنند از پشت سر/ و سبقت می‌گیرند از کناره‌ها/ مهره‌های شطرنج تهدیدم می‌کنند/ می‌خواهم یک خانه به عقب برگردم/ اما/ شطرنج باز‌ها مرا سرباز آفریده‌اند.../.../تهدیدم می‌کنند/ به من فشار می‌آورند/ از من سبقت می‌گیرند/ اما یاد گرفته‌ام/ سرم در کار خودم باشد/سرم لای دستگاه پرس گیر می‌کند/ و سوالم در شیف شب کارخانه‌ای می‌پیچد/ بعد از من/ بیمه/ مواظب فرزندانم هست؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار