کد خبر: 1006524
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
با اینکه اکثر استان‌های کشور هر روز بیش از گذشته در دریای زباله‌های‌شان غرق شده و هنوز سیستمی درست و مکانیزه برای بازیافت آن‌ها وجود ندارد، حالا مسئولان به جای ارائه راهکاری مناسب جهت ساماندهی به این وضع نگران کننده، جابه‌جایی زباله‌های‌شان و ارسال آن به استان‌های دیگر را در دستور کار قرار داده‌اند. موضوعی که در استان سمنان با واکنش تند معاون عمرانی استاندار مواجه شده و اعلام کرده‌اند: به هیچ عنوان اجازه ورود حتی یک گرم زباله از خارج استان برای راه‌اندازی و استمرار فعالیت واحد‌های تصفیه و بی‌خطر‌سازی پسماند را نمی‌دهند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: برای آگاهی از وضعیت زباله‌های استان‌ها، کافیست نگاهی به چهره محیط‌زیست آن‌ها بیندازیم. جنگل‌ها و مراتع در اکثر استان‌ها و سواحل و دریا و رودخانه‌ها نیز در مناطق شمالی و جنوبی کشور گواه این ادعاست که بهترین راه رهایی از دست آشغال‌ها و حتی زباله‌های عفونی، رها کردن آن‌ها در دل طبیعت است.

در مورد تأثیر منفی زباله‌ها بر سلامت محیط‌زیست همین بس که نتایج یک تحقیق بر روی دریای خزر نشان می‌دهد، زمانی حدود ۱۰۵ گونه آبزی در این دریاچه می‌زیستند، اما به‌واسطه ورود زباله و شیرابه‌ها به آن، نزدیک به ۲۰ گونه از آن‌ها منقرض شده است. در جنگل‌های استان‌ها هم همین اتفاق در جریان است و، چون برخی از گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری کمتر به چشم می‌خورد، انقراض آن‌ها هم دیده نمی‌شود و زیر خروار‌ها زباله برای همیشه مدفون می‌شوند.

سمنان اجازه ورود زباله را نمی‌دهد

همیشه استان‌هایی که دارای مراتع و جنگل‌های بیشتری هستند مورد توجه همسایگان خود برای دفن زباله‌های‌شان هستند. اما بعد از راه‌اندازی واحد‌های تصفیه و بی‌خطر‌سازی پسماند نیز دوباره همین بازی به نوع دیگری ادامه یافت. یعنی استان‌هایی که تصفیه‌خانه یا سیستم بی‌خطرسازی برای خودشان ندارند، ترجیح می‌دهند زباله‌های‌شان را به استان‌های دارای این سیستم بفرستند. مسئله‌ای که با واکنش سمنانی‌ها مواجه شده و معاون عمرانی استاندار سمنان گفته: «به هیچ عنوان اجازه ورود حتی یک گرم زباله از خارج استان برای راه‌اندازی و استمرار فعالیت واحد‌های تصفیه و بی‌خطر‌سازی پسماند را نمی‌دهیم.» منوچهر فخری که در جلسه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان صحبت می‌کرد، با بیان اینکه سمنان استانی صنعتی است، تأکید کرد: «واحد‌های صنعتی و تولیدی بسیاری در شهرک‌های صنعتی استان در حال فعالیت هستند که پسماند تولیدی این واحد‌ها نیاز به تصفیه و بی‌خطر‌سازی خواهد داشت که توسط واحد‌های تصفیه فعلی در حال انجام است.» وی گفت: «واحد‌های تصفیه و بی‌خطر‌سازی فعلی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه وارد کردن حتی یک گرم زباله از خارج استان به داخل استان نداشته و نخواهند داشت و این موضع بسیار جدی است و بر آن تأکید ویژه‌ای وجود دارد.»

این مسئول با اشاره به درخواست تعیین کاربری زمین برای راه‌اندازی واحد تصفیه جدید و بی‌خطرسازی زباله‌ها و پسماندها، خاطر نشان کرد: «با ادامه فعالیت واحد‌های تصفیه فعلی با شرایط لازم و رعایت پروتکل‌ها و قوانین و آیین نامه‌های موجود و در راستای بی‌خطر‌سازی و تصفیه زباله‌های تولید واحد‌های صنعتی داخل استان هیچگونه مخالفتی وجود ندارد، اما مجوزی برای وارد کردن حتی یک گرم زباله از خارج استان به این واحد‌ها داده نخواهد شد و با هرگونه احداث و راه‌اندازی جدید با هدف جمع‌آوری زباله‌های خارج استان و کسب درآمد اقتصادی، به شدت مخالفیم و اجازه این کار را نخواهیم داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار