کد خبر: 1006369
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
در روزگاری که رسانه به عنوان یکی از قدرتمندترین عناصر اصلاح نگرش در میان افکار عمومی جهان نقش‌آفرینی می‌کند، قطع متواتر شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما که موفق به شکستن تکصدایی غول‌های رسانه‌ای جهان تحت سیطره صهیونیست‌ها شده، به علت بی‌پولی، مسئله عجیب و البته مشکوکی است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند وقتی است که شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما یکی پس از دیگری به دلیل آنچه بدهی انباشته خوانده شده در حال حذف از شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. متأسفانه در آستانه سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس، توقف پخش شبکه الکوثر عربی از روی ماهواره فرانسوی یوتل‌ست که امواج آن در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت بود، آغاز شد. تقریباً در همان ایام شبکه تلویزیونی سحر به زبان اردو که در منطقه شبه قاره پخش می‌شد، متوقف گردید و چند روزی است که پخش رادیو دری هم به سرنوشت مشابه این دو شبکه دچار شده است. مسئله وقتی نگران کننده می‌شود که پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صدا و سیما از قطع و توقف پخش شبکه‌های دیگری مثل پرس‌تی‌وی، العالم و آی‌فیلم انگلیسی و عربی طی روز‌ها و هفته‌های آینده خبر می‌دهد. دلیل این بحران بی‌پولی ناشی از عدم پرداخت پول از سوی دولت اعلام شده، اما این سؤال هم مطرح است که چرا صداوسیما در استفاده از ابزار‌های لازم برای پیشگیری از بحران پیش از وقوع منفعل عمل کرده است؟

سهیل کریمی: این یک آبروریزی فرهنگی است

سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار در رابطه با قطع شبکه‌های ماهواره‌ای صدا و سیما تحت عنوان انباشت بدهی ضمن آبروریزی فرهنگی دانستن این اتفاق برای کشور می‌گوید: من اعتقادم این است افرادی که در روند فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ما اختلال به وجود می‌آورند، نفوذی‌اند. مدیران کلان و تصمیم‌گیر متأثر از مشاورانی‌اند که آن‌ها را در شرایطی قرار می‌دهند که موضع‌گیریشان این‌گونه باشد. قطع یک شبکه برون‌مرزی از ماهواره یوتل‌ست، صدور و اعلام مظلومیت انقلاب ما به دنیا را با لطمه مواجه می‌کند. اگر قرار بر این باشد که شبکه‌های برون‌مرزی ما پیشانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشند و بعد ما آن را به راحتی در اختیار دشمن بگذاریم که به همین راحتی آن را از شبکه‌های ماهواره‌ای حذف کنند، عملاً جز اینکه ما داریم آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم و همکاری با دشمن می‌کنیم، کار دیگری نکرده‌ایم. این‌ها کاملاً مسجل است یا مسئولان ما باید اقرار به این موضوع کنند که کوتاهی کرده‌اند یا اگر دلیلی دیگر دارند آن را برای مردم تشریح کنند.

این مستندساز در ادامه خاطر نشان می‌کند: وقتی ما می‌بینیم حتی کسی جانش را به خطر می‌اندازد که بتواند پیام انقلاب ما را از طریق شبکه‌ها بگیرد، چرا باید در اولویت‌بندی‌هایمان به اینجا برسیم که برایمان اهمیت نداشته باشد و این آبروریزی فرهنگی برای ماست که بگوییم شبکه‌ای مثل الکوثر با این حجم از استقبال در سطح بین‌الملل به دلیل عدم پرداخت بدهی تعطیل شد، این آبروریزی برای جمهوری اسلامی است.

کریمی با اشاره به اینکه نقطه مقابل شبکه‌های داخلی ما شبکه‌های برون‌مرزی‌اند، می‌افزاید: وقتی می‌بینیم که شرکت گوگل کانال‌های یوتیوب یا جی میل‌های شبکه‌های برون‌مرزی ما را می‌بندد، این نشان‌دهنده آن است که این شبکه‌ها کار خودشان را به خوبی انجام داده‌اند و تأثیرشان را روی مخاطب خارجی گذاشته‌اند.

این مستندساز درباره راهکار‌های مقابله با این رویکرد، اظهار می‌دارد: اول و آخر راهکار این است که ما به استقلال برسیم، یعنی ما خودمان ماهواره و امکان پخش داشته باشیم، خودمان قسمتی از فضا و زمین را بتوانیم برای پخش برنامه‌های‌مان در اختیار بگیریم، اما الان باید پرداخت بدهی‌ها را اولویت قرار دهیم، این پرداخت بدهی به نظر من حتی از خیلی از مسائل واجب‌تر است، چون ما به این وسیله می‌توانیم از نظام‌مان که هدف اصلی دشمنانمان است، دفاع کنیم.

در ۵ ماه اخیر یک ریال به صداوسیما نداده‌اند

اما اواخر اردیبهشت ماه بود که پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صدا و سیما با طرح این مسئله که مشکل درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی و گاهی اوقات لجبازی و چه بسا تعمد و شاید سیاسی‌کاری و گروکشی است، به نوعی دولت و سازمان برنامه و بودجه را مقصر اصلی این افتضاح مدیریتی قلمداد کرد. هر چند این اظهارات جبلی به عنوان کسی که سال‌هاست سکانداری معاونت برون‌مرزی سازمان را بر عهده دارد محل توجه و تأمل است، اما نمی‌تواند توجیهی برای عدم اقدام مناسب و به موقع مسئولان صدا وسیما جهت مرتفع کردن چنین مشکلی باشد. حالا پس از گذشت سه هفته از طرح چنین مباحثی، این مدیر ارشد سازمان از قطع و توقف پخش شبکه‌های دیگری مثل پرس‌تی‌وی، العالم و آی‌فیلم انگلیسی و عربی طی روز‌ها و هفته‌های آینده خبر می‌دهد.

پیمان جبلی درباره قطع پخش سایر شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیما به فارس می‌گوید: من متاسفم که ظاهراً در کشور مسئولان و نهاد‌هایی که مسئول تأمین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تأمین ارزی صداوسیما هستند یا متوجه فجایعی که اتفاق می‌افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه‌چینی‌ای که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می‌کنند بی‌دفاع‌تر می‌شویم و اینکه فرصت معرفی ظرفیت‌های ایران به خارج از کشور را از دست می‌دهیم. وی با تأکید بر این نکته که ما این مشکل را در مورد بقیه شبکه‌هایمان هم داریم، خاطر نشان می‌کند: اگر کار به همین روال پیش برود، انتظار داریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس‌تی‌وی، العالم، آی‌فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف شوند. برای من قابل فهم نیست که به چه دلیل و با چه استدلالی این بی‌توجهی و سهل‌انگاری صورت می‌گیرد.

معاون برون‌مرزی صدا و سیما اظهار می‌دارد: ما فکر می‌کردیم که بعد از عملی شدن قطع شبکه الکوثر و توضیح در مورد اهمیت تبلیغات بین‌المللی جمهوری اسلامی، توجهی به این مشکل بشود، اما متأسفانه مسئولان تا الان هیچ توجهی نداشته‌اند و آن شبهه‌ای که در ذهن ما بود که چه بسا این بی‌توجهی تعمدی باشد و شائبه اینکه اهداف دیگری در نظر است که با قطع شبکه‌های بین‌المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود، روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان با همین روند و سهل‌انگاری، سیاسی‌کاری و تعمد بخواهند کار پشتیبانی از شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما را پیش ببرند، ما در آینده نزدیک هیچ سهمی از تبلیغات بین‌المللی در جهان نخواهیم داشت، خاطر نشان می‌کند: با این شیوه روز به روز بی‌دفاع‌تر خواهیم شد و ظرفیت‌های موجود را هم از دست خواهیم داد و باید قضاوت آن را بر محکمه افکار عمومی بگذاریم که مسئولان را مورد پرسش قرار دهند که به چه دلیل این سیاست غلط در مورد صداوسیما ادامه دارد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
حزب الله در سراسر کشور و همه دستگاهها و نیز کشورهای منطقه و در سطح بین المللی ، سعی نماید مستندی را در خصوص صدا و تصویر برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، به مبادی ذیربط ارائه دهد تا تصمیمات لازم در همه زمینه ها و همه ابعاد گرفته شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
ریاست محترم سازمان صدا و سیما در زمینه قصور و تقصیر دولت و صدا و سیما در حذف صدای برون مرزی ایران باید به مجلس پاسخگو باشد .
ملت ایران از نمایندگان مجلس می خواهد تا مسئله را بررسی نموده و گزارشی تکمیلی ، منطقی و متقن به ملت ایران ارائه نماید .
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
از بودجه رهبری استفاده گردد.

اگر در جایی دولت مسئولیتهای خود را احرایی نکرد، رهبری به عنوان نهاد مکمل در اجراء به مسئله میتواند ورود کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار