کد خبر: 1005668
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
یک رسانه غربی مدعی شد بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با افزایشی چشمگیر به بیش از ۱۵۷۰ کیلوگرم رسیده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال امروز جمعه در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را ۱۵۷۲ کیلوگرم اعلام خواهد کرد که این رقم در مقایسه با رقم اعلام شده در گزارش قبلی حدود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته خبرنگار وال‌استریت ژورنال ۱۰۸۵ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۳.۵ درصد یا بالاتر است که این رقم بسیار بیشتر از سطح تعیین‌شده در برجام (۲۰۲.۸ کیلوگرم) است.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ایران مجاز بود تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید (UF۶) و یا معادل آن ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم نگهداری کند، اما در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و همچنین عدم رعایت تعهدات سایر طرف‌های برجام به‌ویژه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) ایران نیز تصمیم به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام گرفت.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در واکنش به کوتاهی کشور‌های اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

پس از آن ایران طی ۵ مرحله با فواصل ۶۰ روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آن‌ها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آن‌ها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار