کد خبر: 1004643
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
حاشیه‌ای بر قرارداد‌های میلیاردی والیبالی‌ها
با لغو لیگ ملت‌ها، المپیک توکیو و برنامه خالی بازی‌های ملی، نگاه والیبال‌دوستان کشورمان در سال ۹۹ تنها به لیگ والیبال خواهد بود، رقابت‌هایی که فدراسیون والیبال از برنامه‌ریزی برای برگزاری آن در شهریورماه خبر داده تا این هفته‌ها تکاپوی باشگاه‌ها برای جذب مربی و بازیکنان مورد نظرشان برای حضور پرقدرت در این مسابقات که سال گذشته نیمه‌تمام باقی ماند، آغاز شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در شرایطی این روز‌ها بازار نقل و انتقالات لیگ والیبال داغ است که مانند فصل‌های اخیر باز هم قرارداد‌های میلیاردی والیبالیست‌ها خبرساز شده است، اتفاقاتی که نشان می‌دهد گویا تنها اسم فوتبال بد دررفته است و والیبالی‌ها هم در قراردادهای‌شان دست‌کمی از فوتبالی‌ها ندارند و در والیبال هم تیم‌های دولتی با توجه به استفاده از بیت‌المال در بستن قرارداد‌های میلیاردی، دیگر تیم‌ها را جا گذاشته‌اند و با ارقام سرسام‌آور به دنبال نام‌های بزرگ والیبال هستند تا در فصل پیش‌روی لیگ والیبال، تیم پرستاره‌ای را برای قهرمانی ببندند.

قرارداد‌های میلیاردی از جیب معلمان

تا یک دهه پیش خبری از رد و بدل شدن پول‌های میلیاردی در والیبال نبود و تنها در فوتبال بود که با توجه به هزینه باشگاه‌های دولتی از بودجه عمومی و بیت‌المال، قرارداد میلیاردی باب بود، طوری که رشته‌های دیگر مانند والیبال حسرت رقم‌های قرارداد‌های امضا شده فوتبالیست‌ها را می‌خوردند. از ابتدای دهه ۹۰ و اوج‌گیری والیبال با ولاسکو، این رشته ورزشی با یک رشد موشکی از یک تیم درجه دو آسیایی به جمع ۱۰ تیم برتر دنیا رسید تا با این پیشرفت خیره‌کننده، این رشته ورزشی سری میان سر‌ها درآورد و والیبالیست‌ها هم موفقیت‌های فوق‌العاده‌شان برابر غول‌های والیبال دنیا، هم‌رده با فوتبالی‌ها دیده شود.

روند صعودی والیبال در کنار تیمداری بانک سرمایه در لیگ والیبال سبب شد پای قرارداد‌های میلیاردی هم به والیبال باز شود. هرچند بعد‌ها مشخص شد بذل و بخشش‌های این تیم از فساد صندوق ذخیره فرهنگیان سرچشمه می‌گرفته است. با این حال بانک سرمایه توانست در ریخت و پاش‌هایی عجیب با جذب اکثر ملی‌پوشان با قرارداد‌هایی نزدیک به ۲ میلیارد در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سه دوره متوالی قهرمان لیگ ایران شود. این تیم در ادامه در سال ۹۶ با رو شدن فساد صندوق ذخیره فرهنگیان منحل شد تا مشخص شود که حیف و میل‌های این باشگاه که احمد سعادتمند، مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال را بالای سرش می‌دید، ریشه در یک فساد بزرگ دارد و این تیم از جیب فرهنگیان در والیبال دست به چنین هزینه‌های هنگفتی می‌زده است.

البته باشگاه بانک سرمایه منحل شد، اما دیگر قرارداد‌های میلیاردی در والیبال باب شده بود و در این بین تیم‌های دولتی سردمدار بودند، مانند ولخرجی‌های باشگاه پیکان که متعلق به شرکت خودروسازی ایران‌خودرو که سال ۹۵ برای جذب سعید معروف ۲ میلیارد هزینه کرد. هزینه هنگفتی که البته سودی برای این تیم پرستاره و پرخرج نداشت و آن‌ها نتوانستند باز هم در لیگ والیبال در سال ۹۵ بانک سرمایه، حریف‌شان را پشت سر بگذارند و با وجود چنین هزینه‌هایی از بیت‌المال قهرمان نشدند.

سایپا، بانک سرمایه ۲ می‌شود؟

در شرایطی گفته می‌شود که فصل جدید لیگ والیبال از شهریورماه و دو ماه زودتر از سال‌های گذشته آغاز خواهد شد که امسال هم هرچند دیگر خبری از ریخت و پاش‌های بانک سرمایه از جیب فرهنگیان و ریختن آن به جیب والیبالی‌ها نیست، اما همچنان برخی باشگاه‌های دولتی با هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال با قرارداد‌های میلیاردی با بازیکنان مد نظرشان به دنبال قهرمانی هستند. اگرچه امسال پیکانی‌ها ترجیح داده‌اند مانند چند فصل گذشته به جای هزینه پول‌های کلان، روی استفاده از جوانان، تیم ارزانی را راهی لیگ کنند، اما در آن‌سو رقیب ایران‌خودرو، یعنی سایپا با مدیرعاملی حبیب کاشانی که سابقه تیمداری در فوتبال را هم دارد، برخلاف چند فصل گذشته با تغییر رویکرد با هزینه‌ای نزدیک به ۱۰ میلیارد به دنبال بستن یک تیم پرستاره برای فصل جدید لیگ والیبال است. تغییر سیاست‌های باشگاه دولتی سایپا که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی با حضور کاشانی به عنوان یک مدیر فوتبالی در والیبال دارد، سبب شده این تیم خودروساز یکی از پرخرج‌ترین تیم‌های باشگاهی فصل جاری لیگ والیبال باشد که با هدایت مصطفی کارخانه می‌تواند گران‌ترین تیم فصل جاری لیگ والیبال نام بگیرد و قرارداد‌های میلیاردی آن سبب شده ملی‌پوشان راه‌شان را به سمت این تیم کج کنند.

شهرداری ارومیه هم دیگر تیمی است که مانند سال‌های اخیر با وجود بدهی‌های انباشته با پیمان اکبری با جذب بازیکنان میلیاردی که هزینه‌های آن از جیب مردم و بیت‌المال تأمین می‌شود، به دنبال قهرمانی در لیگ والیبال است. هدفی که در سال‌های اخیر با وجود ریخت و پاش‌های زیاد به آن نرسیده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار