کد خبر: 1004518
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
فورچون پهلو گرفت، ۴ نفتکش دیگر ایران هم تا فردا به ونزوئلا می‌رسند
نفتکش ایرانی «فورچون» اولین نفتکش از پنج نفتکش اعزامی ایران به ونزوئلا، در سواحل این کشور پهلو گرفت تا دولت امریکا طعم تلخ نقض تحریم‌های یکجانبه را در حیاط خلوت خود تجربه کند. دومین نفتکش ایرانی با نام فارست هم عصر دیروز وارد آب‌های ونزوئلا شد و نیروی دریایی ونزوئلا اسکورت آن را به عهده گرفت تا امروز، دومین نفتکش ایران هم در سواحل ونزوئلا پهلو بگیرد. سه نفتکش دیگر هم که روی هم رفته ۵/ ۱ میلیون بشکه بنزین و سوخت حمل می‌کنند، تا فردا به ونزوئلا خواهند رسید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نفتکش فورچون ایران دیروز در ال‌پالیتو، مرکز پالایشگاهی ساحلی ونزوئلا پهلو گرفت و همزمان نفتکش فارست وارد آب‌های ونزوئلا شد. هر دو نفتکش با پرچم ایران و ردیاب‌های روشن از هفته پیش راهی ونزوئلا شده‌اند. این نفتکش‌ها مسیر تنگه جبل‌الطارق تحت حفاظت امنیتی انگلیس و دریای کارائیب، حوزه امنیتی امریکا را پشت سر گذاشته‌اند. مقام‌های امریکایی از اواسط هفته قبل به طور غیر رسمی گفته بودند که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب در واکنش به انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا است، دو کشوری که مغضوب امریکا و تحریم‌های یکجانبه آن هستند، ولی تا الان مشخص شده که هیچ اقدامی در قبال ورود دو نفتکش ایرانی انجام نداده‌اند. پیش‌تر مقام‌های ایرانی از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه درباره تبعات مزاحمت امریکا هشدار داده بودند. محمد جواد ظریف هفته قبل درنامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل تهدید‌های امریکا را «خطرناک، تحریک آمیز و دزدی دریایی» توصیف کرده و آن را خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته بود. در روز‌های نخست اعزام نفتکش گزارش شد که چهار ناو امریکایی به همراه یک هواپیمای شناسایی دریایی پی ۸ عازم دریای کارائیب شده‌اند، ولی روز یک‌شنبه، همزمان با ورود فورچون به منطقه انحصاری اقتصادی دریایی ونزوئلا گزارش شد که هیچ ناو امریکایی در نزدیکی نفتکش ایرانی فورچون حضور نداشته است. روزنامه واشنگتن‌پست از چند روز قبل نوشته بود که احتمال انجام عملیات از طرف امریکا علیه پنج نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا ضعیف است.

مادورو: متشکرم ایران

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا، با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین، نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی فورچون را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در جایی که کشور‌های امپریالیستی می‌خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.» میگل دایاز، رئیس‌جمهور کوبا هم روز دو شنبه گفت: «این اقدام محاصره «غیرقابل قبول و جنایتکارانه» تحمیل شده امریکا بر ونزوئلا را شکست.» رئیس دولت کوبا با هشتگ «زنده باد همبستگی میان مردم» بر حفظ همبستگی به‌ویژه در مقابل امریکا تأکید کرد. تصاویری ویدئویی از گفت‌وگوی نیرو‌های نظامی ونزوئلایی با سرنشینان نفتکش فورچون منتشر شده که نظامی ونزوئلایی خطاب به خدمه فورچون می‌گوید: «از طرف رئیس‌جمهور مادورو و مردم ونزوئلا به شما خوشامد می‌گوییم. از حماسه و همبستگی مردم ایران قدردانی می‌کنیم.» هشتگ «تشکر ایران» ترند اول و هشتگ «may۲۳» ترند دوم توئیتر در ونزوئلا است و تلویزیون این کشور تصاویری از پرواز جنگنده‌ها و مانور ناو‌های ارتش ونزوئلا برای استقبال از نفتکش‌های ایرانی پخش کرده است. یک کاربر توئیتری با انتشار تصویری از سردار سلیمانی و هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا نوشت: «ما باید چنین لحظات زیبایی از دوستی را جشن بگیریم.»‌کاربر دیگری با انتشار عکسی از نفتکش ایرانی در پس زمینه جنگنده ونزوئلا می‌نویسد: «من همان حسی را دارم که هنگام خداحافظی با سال گذشته و رسیدن سال نو داشتم. این بهترین درس برای نسل‌کش‌ترین امپراتوری همه زمان‌ها است.»

نمی‌دانیم احساس ترامپ چیست

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که سه شنبه قبل خواستار برخورد قاطع امریکا با اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا شده بود، دیروز از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد و در توئیتر نوشت: «ما همگی از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل می‌شویم. انتقال بنزین ایران جهت کمک‌رسانی به دولت شکست خورده «مادورو» برای ایالات متحده و همه کشور‌های منطقه خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران کنار «خوان گوایدو» (رهبر شورشیان ونزوئلا) ایستاده‌ایم.» امین الحطیط، کارشناس، استاد دانشگاه و ژنرال بازنشسته لبنانی نوشته که «با پهلوگرفتن نفتکش‌های ایرانی در سواحل ونزوئلا، امریکا با هیبت نظامی و قدرت بازدارندگی خود خداحافظی کرد. جهان در آستانه صبحی جدید قرار دارد. این پیروزی بر آزادگان مبارک.» «رأی‌الیوم» هم این اقدام ایران را ستود و نوشت: «نمی‌دانیم احساس دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا که پیگیر رسیدن نخستین نفتکش ایرانی به یکی از بندرگاه‌های ونزوئلاست، چیست؟ اقدامی که چالش قوی برای تهدید‌های وی و شکست محاصره ظالمانه‌ای است که به ونزوئلا تحمیل کرده، ولی خوب می‌دانیم که احساس فرد شکست خورده خوار شده را دارد.» اکثر ناظران نیز ورود نفتکش‌های ایران به سواحل ونزوئلا را کنار زدن تحریم‌های امریکا توصیف کرده‌اند. العربیه نیز نوشت که نفتکش‌های ایران به رغم تاکتیک هراس‌افکنی امریکا، به آب‌های ساحلی ونزوئلا رسیدند. واشنگتن‌پست اعلام کرد: نفتکش ایرانی فورچون به سواحل ونزوئلا نزدیک می‌شود، ولی خبری از تهدیدات و تحریم‌های امریکا نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار