کد خبر: 1003878
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
محمد‌رضا هادیلو
وقتی از «جهش تولید» صحبت به میان می‌آید، بی‌گمان اذهان به سمت روستا‌ها به عنوان یک کانون مهم تولیدی می‌چرخد که نقش بسیار حیاتی و اساسی در تحقق شعار سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، دارند.

نیم نگاهی به افق اشتغال در استان‌های کشور نشان می‌دهد که در حال حاضر تولید یا بهتر بگوییم، زایش اشتغال و کارآفرینی فقط منحصربه شهر‌ها نیست و روستا نیز به کانون‌های تولید و ارزش‌آفرینی اقتصادی تبدیل شده‌اند. به طوری‌که کارآفرینان با بهره‌گیری از ظرفیت روستایی می‌کوشند چرخ تولید را در این محیط‌های کوچک، اما پرتوان به گردش درآورند.

این یک اصل اثبات شده است که همیشه اشتغالزایی به توسعه ختم می‌شود. پس در چنین شرایطی باید اشتغال مولد را به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زیربنای توسعه پایدار کشور در تمام ابعاد بدانیم.

پس امروز می‌توان در برخی استان‌ها و بخصوص استان‌های صنعتی به واسطه بهره‌مندی از واحد‌های تولیدی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ، با ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط یکی از پایه‌های تحقق شعار جهش تولید در کشور را ایجاد کرد. این صنایع کوچک در کنار ظرفیت‌های طبیعی که در روستا‌ها وجود دارند، فرصتی طلایی برای به کار‌گیری جوانانی هستند که تشنه کار و تولید هستند.

روستا‌های ایران به خاطر اقلیم و نوع مشاغل و کار‌هایی که از گذشته در آن‌ها وجود داشته، هر کدام به نوبه خود از استعداد و توانمندی‌های طبیعی خوبی برخوردارند که این ظرفیت‌ها نقطه مثبت و محلی برای آغاز پیشرفت و توسعه به شمار می‌آیند. با این حال باید قبول کرد که تاکنون به دلیل برخی کاستی‌ها، سوء مدیریت‌ها، کم‌کاری‌ها و نارسایی‌ها، این توانمندی و ظرفیت‌های بالقوه یا نادیده گرفته شده‌اند یا به حال خود رها مانده‌اند و حاصل آن هم فقر، تنگدستی و محرومیت در این مناطق است.

مهاجرت به شهر‌ها سندی بر این ادعاست که باعث شده شهروندان برخی روستا‌ها سرزمین آبا و اجدادی خود را با تمام ظرفیت‌هایش رها کرده و به مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها عزیمت کنند.

با تمام این تفاسیر باید گفت که برای ایجاد تحول در عرصه تولید و دیدن جهش در این عرصه، به شدت به حمایت دستگاه‌های اجرایی و همراهی بانک‌ها در اعطای تسهیلات کم‌بهره نیاز است. چراکه در حال حاضر مشکل اصلی جوانان و حتی تولیدکنندگان، سرمایه اولیه و آماده کردن تجهیزات و ماشین‌آلات و تأمین مواد اولیه است. این کمک‌ها می‌تواند نقطه قوت فرآیند اشتغال مولد باشد. ناگفته نماند بار‌ها مسئولان تلاش کرده‌اند، بروکراسی و کار‌های اداری آن را کاهش دهند، اما هنوز تنگنا‌هایی از جمله دستورالعمل‌های مختلف و دست و پاگیر در کنار قوانین بیمه و مالیات نه به عنوان دست‌انداز که به مثابه دیواری پیش‌روی کارآفرینان در بزرگراه جهش تولید است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند سال گذشته با حمایت از تولید و اشتغال در برخی مناطق روستایی که از طریق تسریع در صدور مجوز‌ها و اعطای تسهیلات کم‌بهره به واحد‌های تولیدی صورت گرفت، با کاهش نرخ بیکاری تولید در این نقاط رونق گرفته و هیچ آماری از مهاجرت هم ثبت نشد. اما امسال در کنار تمام مشکلات قبلی، ویروس کرونا هم سال سختی را برای تولیدکنندگان در اصناف مختلف رقم زده است. ویروسی که حتی اجازه نداد بسیاری از کارگاه‌ها و تولیدی‌ها با همان توان قبلی خود کارهایشان را شروع کنند و با به تعطیلی کشاندن آن‌ها یا کم کردن ظرفیت تولیدات ضربه سختی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

با این شرایط هنوز هم می‌توان روستا‌ها را کانون مهم تولید برای تحقق شعار سال در نظر داشت و با یک برنامه‌ریزی درست و مدیریت کارآمد در کمترین زمان، نیرو‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود در این مناطق را به نیرو‌های بالفعل تبدیل کرد و شاهد جهش تولید در عرصه‌های حیاتی و مهم کشور بود.

جوانان جویای کار می‌کوشند با بهره‌گیری از دانش‌های نوین و مهارت آموزی مسیر دستیابی به اشتغال را تغییر دهند. اما این تمام ماجرا نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و تجهیزات و ماشین‌آلات در اختیار، همچنین استفاده از توانمندی منابع انسانی در روستا‌ها و تعریف نقش برای افراد و تبدیل آن‌ها به نیرو‌های متخصص، افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات و ایجاد اشتغال پایدار را رقم زده و در نهایت شاهد جهش تولید شگرف انگیز در آن مناطق باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار