کد خبر: 1003550
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
اصرار رژیــم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، فضای امنیتی در منطقه را به شدت ملتهب کرده است. پادشاه اردن در سخنانی تهدیدآمیز با بیان اینکه عملی شدن این طرح به درگیری بزرگ با اردن خواهد انجامید، گفت که این کشور همه گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. جنبش حماس هم هشدار داد که الحاق کرانه باختری جنگ جدید صهیونیست‌ها علیه فلسطین است؛ هشدار‌هایی که سبب شده ارتش اسرائیل از بیم انتفاضه جدید فلسطینیان به حالت آمده‌باش درآید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که دولت امریکا و رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح‌های خود در فلسطین روی حمایت‌های اعراب حساب باز کرده بودند، با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، موج واکنش‌های منطقه‌ای به اقدام صهیونیست‌ها هم تندتر شده است. عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفتگو با هفته‌نامه اشپیگل با اشاره به تلاش‌های مربوط به مذاکرات سازش، طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری را کاملاً مردود دانست و تأکید کرد که طرح تشکیل دو کشور تنها راه‌حلی است که می‌توان آن را پیش برد. پادشاه اردن همچنین هشدار داد که در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، شاهد هرج و مرج و افراط‌گرایی بیشتر در منطقه خواهیم بود. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اردن معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را تعلیق خواهد کرد، گفت: «قصد آغاز تهدید‌ها یا آمادگی برای ایجاد فضای اختلاف را ندارم، اما در صورت الحاق کرانه باختری، همه گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم». عبدالله دوم افزود: «اردن با کشور‌های بسیاری در اروپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر دارد که قانون زور نباید در خاورمیانه اجرا شود». پادشاه اردن در ادامه تأکید کرد: «در حالی که جهان در جنگ علیه کرونا به سر می‌برد، آیا اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره حل نزاع فلسطین و اسرائیل بر اساس راهکار تشکیل دو کشور یا یک کشور است؟ یا باید درباره چگونگی مقابله با این ویروس صحبت کنیم؟ سیاستمدارانی مثل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهند از این فرصتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا فراهم کرده برای سلطه بر بخش زیادی از فلسطین استفاده کنند». به گزارش خبرگزاری فلسطینی صفا، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس روز شنبه ضمن قدردانی از پادشاه اردن به دلیل موضعش درباره الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، گفت: «ما به یک موضع متحد عربی و اتخاذ اقدامات جدی برای حمایت از مردم فلسطین در برابر طرح‌های رژیم اسرائیل جهت الحاق کرانه باختری نیاز داریم.»

علاوه بر اردن، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه هم روز شنبه به طرح جدید تل‌آویو واکنش نشان داد و گفت: «اسرائیل بایستی کمپین غیرقانونی خود برای الحاق کرانه باختری را متوقف کند و جامعه بین‌الملل هم باید به این وحشیگری مدرن پایان دهد». به گزارش خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین در توئیتی نوشت: «سیاست اشغالگری و الحاق اسرائیل دعوتی برای درگیری و تنش بیشتر است. ترکیه و هرکس دیگری که حس عدالت دارد در کنار مردم فلسطین می‌ماند.»

طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا موسوم به «معامله قرن» چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد. بر اساس این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند. رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده به قلمرو خاکی خود ضمیمه کند. برخی کشور‌های اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل‌آویو را تغییر خواهند داد.

تب تنش در کرانه باختری

فلسطینی‌ها که با طرح صهیونیست‌ها مخالف هستند، نسبت به الحاق کرانه باختری به شدت هشدار می‌دهند. به گزارش شبکه المنار، علی برکه، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی گفت: طرح الحاق کرانه باختری جنگ جدید صهیونیست‌ها علیه فلسطین است. برکه تصریح کرد: نتانیاهو به دستور ایالات متحده امریکا این جنگ جدید را علیه فلسطین به راه انداخته است. این عضو ارشد حماس در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: «حماس و شاخه نظامی آن یعنی گردان‌های «القسام» با ملت فلسطین عهد کرده‌اند که اراضی اشغالی را از لوث اشغالگران پاکسازی کرده و مسجدالاقصی را آزاد کنند». به گزارش شبکه المیادین، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اجرای طرح اشغالگری جدید در کرانه باختری به معنای محال بودن صلح فلسطین با اسرائیل بلکه صلح کشور‌های عربی با این رژیم خواهد بود.

اسرائیلی‌ها که به شدت از واکنش فلسطینی‌ها نگران هستند سطح آماده‌باش امنیتی در کرانه باختری را تشدید کرده‌اند. به گزارش سایت عرب ۴۸، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نگرانی‌های سرویس امنیتی این رژیم در قبال احتمال وقوع انتفاضه در کرانه باختری خبر دادند. در روز‌های اخیر عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در کرانه باختری علیه صهیونیست‌ها افزایش یافته است و این مسئله ترس و وحشت را در سراسر سرزمین‌های اشغالی حاکم کرده است. همچنین رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی از مواضع تشکیلات خودگردان برای لغو همه توافقات با تل‌آویو در صورت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل، ابراز نگرانی کرده‌اند.

چراغ زرد واشنگتن

هرچند مقامات تل‌آویو برای پیشبرد برنامه‌های خود در کرانه باختری، به حمایت‌های دولت امریکا دلگرم هستند، اما به نظر می‌رسد واشنگتن هم از ترس تشدید تنش‌ها در فلسطین، در شرایط کنونی تصمیمی برای اجرای این سناریو ندارد. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی در این باره نوشت: «به‌رغم اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا تلاش کرد علناً در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی، واشنگتن را از پرونده الحاق کرانه باختری کنار بکشد، اما آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، او نسبت به شتابزدگی در روند الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هشدار داده است. بر اساس این گزارش، «اگر دولت ترامپ پیش‌تر با طرح معامله قرن به نتانیاهو درباره الحاق، چراغ سبز نشان داده بود الان احتمالاً رنگ چراغ را به زرد تغییر داده است.»

دونالد ترامپ و دولتش به شدت حامی رژیم صهیونیستی هستند و در سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای انجام داده‌اند تا بتوانند با اجرای معامله قرن، به مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پایان داده و ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی را افزایش دهند. ترامپ درصدد است با نزدیک کردن اعراب به اسرائیل، از بار هزینه‌های خود در منطقه کم کرده و توجه متحدان منطقه‌ای خود را بر مقابله با محور مقاومت متمرکز کند. به همین خاطر است که برخی رژیم‌های عربی تاکنون واکنشی به طرح جنجالی تل‌آویو در کرانه باختری نشان نداده‌اند و حتی اخباری منتشر شده که امارات در بحبوحه تحرکات تنش آمیز صهیونیست‌ها به افتتاح سفارت اسرائیل در دبی چراغ سبز نشان داده است. در سال‌های اخیر، رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس به شدت برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی له له می‌زنند و این موضوع را علنی کرده‌اند، تا جایی که بنیامین نتانیاهو هم گفته که رابطه بسیار خوبی بین اعراب و اسرائیل برقرار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار