کد خبر: 1002833
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
عصر روز یک‌شنبه و در جریان تمرین دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک «کنارک» دچار حادثه شد که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از خدمه آن شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: تعلل چند ساعته در اطلاع رسانی اولیه از چگونگی وقوع حادثه، جریان‌های ضد انقلابی و به‌صورت ویژه پادو‌های رسانه‌ای منافقین را بر آن داشت با تلفیق اخبار راست و دروغ و بازخوانی حوادث مشابه در حوزه نیرو‌های مسلح، موجی از اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار را روانه فضای مجازی کنند. اما واقعیت ماجرا چه بود؟ روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در اطلاعیه‌ای چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناور‌های سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: عصر روز یک‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناور‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. در این اطلاعیه تصریح شده است: نیرو‌های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش درباره میزان شهدا و مجروحان این حادثه اعلام کرده: تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت‌طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

ویژگی‌های شناور کنارک

شناور «کنارک» با شماره بدنه ۱۴۰۳، یکی از چند شناور کلاس «هندیجان» در نیروی دریایی است که وظیفه اصلی لجستیک و پشتیبانی را به‌عهده دارند. شناور‌های این کلاس، ساخت کارخانه کشتی‌سازی damen هلند هستند که با شناسه MIG-S-۴۷۰۰-SC شناخته می‌شوند. شناور‌های کلاس هندیجان (ازجمله شناور سانحه‌دیده کنارک) دارای ۴۷ متر طول و ۸/ ۵ متر عرض و آبخور آن‌ها نیز ۲/  ۹ متر است. این شناور‌ها با قابلیت حمل و جابه‌جایی ۴۶۰ تن بار، می‌توانند نقش یک شناور تدارکاتی سبک و یا نیروبر به‌تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفر و در عین حال با سرعت بالا را ایفا کنند. اگرچه این شناورها، وظیفه اصلی پشتیبانی را به‌عهده دارند ولی برخی از آن‌ها (ازجمله کنارک) در سال‌های اخیر به تسلیحات مختلف نظیر موشک‌های کروز نور نیز مجهز شدند و کنار وظیفه اصلی خود، می‌توانند در نقش یک شناور گشتی نیز ظاهر شوند. شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک ملحق شده بود. این شناور در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.

تسلیت رئیس جمهور

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سانحه ناگوار و دلخراش برای یک فروند شناور این نیرو، برای شهدای سانحه علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسئلت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در پیام دکتر روحانی به امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: سانحه ناگوار و دلخراش برای یک فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهادت و مجروح شدن جمعی از دریادلان ارتش که در حین انجام رزمایش دریایی در راستای افزایش امنیت ملی و حفظ و تقویت آمادگی دفاعی کشور به وقوع پیوست، موجب اندوه و تأثر عمیق گردید. اینجانب ضمن تجلیل از خدمات این مدافعان وطن، ضایعه وارده را به جنابعالی، ارتشیان غیور و خانواده‌های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و در این ماه عزیز برای شهدای حادثه، علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسئلت دارم.

پیام تسلیت فرمانده کل ارتش

فرمانده کل ارتش در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناو کنارک پیامی صادر کرد. در پیام امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی آمده است: پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مؤمنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان‌ها و حدود و ثغور کشور نموده‌اند. وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراق آن‌ها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی‌شود. شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته‌اند، علو درجات و برای خانواده معظم آن‌ها صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت فرمانده کل سپاه به فرمانده کل ارتش

در پی بروز حادثه برای یک فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین تمرین دریایی در دریای عمان و شهادت و مجروحیت جمعی از دریادلان این نیرو، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد.

به گزارش سپاه نیوز در پیام فرمانده کل سپاه آمده است: شهادت جمعی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزمان شجاع جنابعالی در حین تمرین نیروی دریایی آن سازمان، در آب‌های دریای عمان را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، جنابعالی و آحاد فرماندهان و کارکنان آجا و خانواده معظم شهیدان این حادثه، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. از درگاه خدای سبحان برای شهدای عزیز، رحمت و رضوان الهی و همنشینی با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای مجروحان فداکار حادثه، عافیت و سلامتی و برای آن همرزم ارجمند و آحاد همکاران و نیز خانواده‌ها و بازماندگان مکرم، صبر و شکیبایی توأم با پاداش صابرین مسئلت می‌کنم.

پیام دبیر شورای عالی امنیت ملی

دبیر شورای عالی امنیت ملی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش را به فرمانده معظم کل قوا، ارتشیان و خانواده‌های آن‌ها تبریک و تسلیت گفت. دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در پی حادثه پیش آمده برای ناوچه کنارک با صدور پیامی از مقام شهدای والامقام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد. در بخشی از این پیام آمده است: مرد جهاد و مقاومت که باشی، گام بعدی سلوکت همیشه پرواز است. آب و خاک و آسمان این سرزمین پرافتخار به پشتوانه مردانگی و ایثار سربازان جان برکفی که پاداشی جز شهادت زیبنده مجاهدت بی مثال‌شان نیست، همواره امن و آرام است. در برابر عظمت‌شان سر تعظیم فرود می‌آوریم و بر روح بلند و آسمانی‌شان درود می‌فرستیم. شهادت جمعی از همرزمانم در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به فرماندهی معظم کل قوا، ارتشیان سرافراز و خانواده‌های ارجمند این عزیزان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

اسامی شهدای سانحه کنارک

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران اسامی شهدای سانحه دریایی کنارک را به شرح زیر اعلام کرد.

۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی، ۲- شهید ناوبان دوم عرشه خسرو اسماعیل‌پور، ۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر، ۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی، ۵- شهید ناو استوار عرشه حسین سپهری اهرمی، ۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم‌زاده، ۷- شهید ناو استوار برق محمد صیادی، ۸- شهید ناو استوار تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی، ۹- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی‌نژاد، ۱۰- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی، ۱۱- شهید ناو استوار دوم عرشه‌های سید حامد جعفری، ۱۲- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه، ۱۳- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل، ۱۴- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر، ۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی، ۱۶- شهید غواص محمد اردنی، ۱۷- شهید کارمند محمد ابراهیم کاظمی، ۱۸- شهید آرمان سرحدی و ۱۹- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی.

مراسم تشییع پیکر مطهر ۱۹ تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سانحه دریایی شناور کنارک به شهادت رسیدند امروز (سه شنبه) در منطقه سوم دریایی کنارک برگزار می‌شود. بنابراین گزارش، این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، مسئولان استان، همرزمان و خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار