کد خبر: 1002492
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
تعطیلی مدارس از اسفند ماه گذشته موجب شد تا نگاه‌ها از روی مراکز آموزشی برداشته و به سمت کرونا و خساراتش متمرکز شود. ولی امروز و با فروکش کردن طغیان کرونا و اعلام بازگشایی مدارس در مناطق سفید، دوباره مسئولان متوجه شدند که باید مشکلات مدارس و مراکز آموزشی را رفع و برای چند ماه دیگر که سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد، آن‌ها را مهیای حضور دانش‌آموزان کنند. در همین راستا رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تکمیل ۳۸ هزار کلاس درس نیمه تمام در استان‌های مختلف با کمک خیرین خبر داده است.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: هر سال در مورد وضعیت مدارس اخبار زیادی منتشر می‌شود که در کمال تأسف باید گفت اکثر آن‌ها در مورد فرسودگی یا کمبود امکانات و تجهیزات‌شان است. با اینکه مسئولان مربوطه هم هر بار قول‌هایی در رابطه با سامان دادن به وضع موجود می‌دهند، اما گذشت زمان نشان می‌دهد بیشتر این حرف‌ها وعده بوده و نه تنها شرایط بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. ۲۸ آبان ماه سال گذشته بود که وزیر آموزش وپرورش در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز گفت: «در مجموع حدود ۳۰ درصد مدارس ایران نیازمند توجه ویژه برای مقاوم‌سازی و بازسازی هستند. به طوری‌که از این تعداد ۱۲ درصد مدارس تخریبی و ۱۸درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند.» رقم ۳۰ درصد مدارس فرسوده در حالی اعلام شد که این عدد توسط وزرای ادوار گذشته این وزارتخانه هم مطرح و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.

وعده دوباره برای تکمیل مدارس

در کنار مدارس فرسوده تعداد زیادی هم مدرسه و کلاس درس نیمه تمام در استان‌های مختلف وجود دارد که به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور این رقم به ۳۸ هزار کلاس درس در کل کشور می‌رسد. روز گذشته مهرالله رخشانی‌مهر که در مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین شرکت کرده بود، گفت: «از ۳۸ هزار کلاس نیمه تمام ۱۴ هزار کلاس از محل پروژه‌های خیرساز و مشارکتی و ۲۴ هزار کلاس درس از محل اعتبارات دولتی نیمه تمام باقیمانده که امسال آن‌ها را فعال و تکمیل می‌کنیم.» این بارهم این مسئول از افزایش سهم اعتبارات مدرسه‌سازی در پروژه‌های مشارکتی خبرداد و تأکید کرد: «با توجه به استقبال خوب خیرین از ساخت مدرسه خوشبختانه در سه سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از منابع دولتی برای اجرای پروژه‌های مشارکتی هزینه شده و به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص یافته است.»

رخشانی‌مهر اضافه کرد: «امسال دولت برنامه مهمی برای پروژه‌های مشارکتی و خیرین مدرسه‌ساز دارد و این اعتبارات سه برابر شده و به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که قرار است به صورت کامل تخصیص داده شود.» جالب اینکه رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور دوباره حرف وزرا و مسئولان قبلی را تکرار کرده و گفته که در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس دولتی در کشور غیر استاندارد و ناایمن هستند که حدود ۲۰۰ هزار کلاس درس را شامل می‌شود که بیشتر آن‌ها در مناطق با جمعیت دانش‌آموزی کمتر قرار دارند.

وی از افزایش سه برابری مشارکت خیرین در ساخت مدرسه به عنوان یک رویکرد منطقی برای تأمین فضا‌های آموزشی یادکرد و ادامه داد: «با افزایش مشارکت خیرین خوشبختانه مشارکت دولت هم سه برابر شده و تا پایان امسال همه ۱۴ هزار کلاس درس را تکمیل می‌کنیم و اگر اعتبارات به موقع و با تخصیص کامل نباشد تا سال آینده همه کلاس‌ها تکمیل می‌شود.» رخشانی‌فر این را هم گفت که در کنار تکمیل طرح‌های نیمه تمام باید امسال مدارس جدید هم بسازیم و با روندی که از سال ۹۶ آغاز شده و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات شرایط خیلی خوبی ایجاد کرده و نگران تکمیل طرح‌ها نیستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار