کد خبر: 1001524
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
پیش‌بینی «لوموند» از پایان عصر تسلط امریکا
وزارت دفاع امریکا در کشاکش دعوای دولت ترامپ با چینی‌ها گفته که معتقد است بحران کرونا نشان داده زنجیره تأمین امریکا بیش از حد به چین متکی است و بایستی از این اتکا بکاهد؛ دیدگاهی که نشان‌دهنده شروع تحولی عمیق در روند‌های جهانی است. لوموند تازه‌ترین مجله‌ای است که به این اعتقاد رسیده که بحران سلامت عمومی فعلی در جهان در حال ایجاد تغییرات عمیقی در نظمی است که بعد از جنگ جهانی دوم تحت حمایت امریکا ایجاد شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی کاخ سفید روز شنبه یک بار دیگر ادعا‌های کرونایی ترامپ علیه چین و سازمان جهانی بهداشت را تکرار کرد و گفت: امریکا در مجازات چین بسیار جدی است. روزنامه روسیوزگلاد با اشاره به روند تقابلی که امریکایی‌ها با چین شروع کرده‌اند نوشته که ترامپ عزم خود را برای یافتن مقصر اصلی شیوع کووید ۱۹ جزم کرده و از این طریق به دنبال مجازات واقعی دولت چین است. چینی‌ها اغلب در مقام رودررو شدن و لفاظی با امریکایی‌ها مشی محافظه‌کارانه‌ای در پیش می‌گیرند، ولی حالا به نظر می‌رسد آن‌ها هم در حال خارج شدن از لاک دفاعی هستند. نشریه چینی گلوبال‌تایمز چهار پرسش اساسی در خصوص عملکرد امریکا در مورد شیوع ویروس کرونا مطرح کرده است؛ پرسش اول: کووید ۱۹ چه زمانی و در چه نقطه‌ای از امریکا شیوع پیدا کرد؟ گزارش اداره بهداشت منطقه سانتا کلارا نشان می‌دهد که یک زن ۵۷ ساله روز ۶ فوریه و سه هفته پیش از اعلام نخستین مرگ رسمی ناشی از کرونا در امریکا، در اثر این بیماری جان باخته است. این زن هیچ‌گونه سابقه سفر به چین یا هر کشور مبتلا به کرونا نداشته است. پرسش دوم: بیشتر گزارش‌ها در مورد مبتلایان به کرونا از کدام منطقه بوده و چه تعداد فرد آلوده از امریکا به دیگر نقاط جهان رفته‌اند؟ فرماندار نیویورک به تازگی گفته است ویروس کرونا از اروپا و نه از چین به این ایالت وارد شد. صحبت‌های دیروز آن شاکت، معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا که گفته امریکا فرصت کند کردن شیوع ویروس کرونا را با لغو دیرهنگام پرواز‌ها از اروپا از دست داد، این فرضیه چینی‌ها را تقویت می‌کند. به گفته شاکت، میلیون‌ها مسافر از ایتالیا و دیگر کشور‌های اروپایی به امریکا آمده بودند و پرواز‌های کشور‌ها تا اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) برقرار بودند. این مقام امریکایی گفت: تعداد بالای سفر‌های انجام شده از اروپا، در برهه‌ای که ویروس کرونا در اروپا شیوع پیدا کرده بود، ورود این بیماری و شیوع سریع آن در امریکا را شتاب بخشید. معتقدم که زمان‌بندی اعلام هشدار درخصوص این سفر‌ها باید زودتر صورت می‌گرفت.

جنگ میکروبی؟

پرسش سوم گلوبال‌تایمز این است؛ چرا امریکا آزمایشگاه ارتش در فورت دتریک را که به بررسی مواد عفونی مهلک می‌پردازد، تعطیل کرد؟ گزارش‌ها نشان می‌دهد که این آزمایشگاه بزرگ جنگ میکروبی طبق دستور و به علل امنیتی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ همه تحقیقات خود را روی عوامل میکروبی و سمی خاص تعطیل کرد، ولی علت خاصی برای این دستور تاکنون ارائه نشده است. از قضا و اندکی پس از تعطیلی این آزمایشگاه، شمار زیادی از مردم دچار مشکلات تنفسی شدند. مرکز کنترل بیمار‌ها روز ۲۷ اوت ۲۰۱۹ مواردی از ابتلا به انسداد ریوی ناشی از سیگار‌های الکترونیکی در امریکا را گزارش داد.

پرسش چهارم: آیا خطر انتشار بیماری از پایگاه‌های تحقیقات میکروبی امریکا مستقر در خارج این کشور وجود دارد؟ ارتش امریکا در جنوب شرق آسیا و در کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان و قزاقستان آزمایشگاه‌های میکروبی بسیاری دارد و گزارش شده که تنها در اوکراین ۱۶ آزمایشگاه میکروبی به وسیله امریکا تأسیس شده است.

پایان وابستگی متقابل؟

با پیش‌بینی افزایش تنش‌ها بین امریکا و چین، مقام‌های امنیتی امریکا بیش از پیش در حال بازتعریف مناسبات خود با پکن هستند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آلن لورد، معاون امور تدارکات و پشتیبانی در وزارت دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری به صراحت گفته که امریکا بایستی در زمان‌های ضرورت ظرفیت و توان عملیاتی لازم را برای مراقبت از خودش داشته باشد. او وابستگی به چین را تلویحاً یک معضل امنیت ملی خوانده و گفته است: «ما در این مقطع دچار یک سری مسائل در حوزه امنیت ملی با چین هستیم. فکر کنم فهمیده‌ایم که وابستگی ما به چین بیشتر از آنچه باید باشد، است.» آلن لورد از مکزیک به خاطر بازگشایی یک سری کارخانه‌ها که برای زنجیره تأمین نظامی امریکا کلیدی هستند، تشکر و در ادامه تأکید کرد: بحران شیوع کرونا بزرگ‌ترین تأثیر را بر بخش تأمین هوانوردی و همچنین پرتاب‌های فضایی کوچک و کشتی‌سازی گذاشته است.

با چنین اوضاع و احوالی که دولت امریکا بیش از هر موقع دیگری احساس می‌کند که وابستگی متقابل با چین، منافع امنیتی واشنگتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تحولات جهانی به شکل کم‌سابقه‌ای تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. نشریه فرانسوی لوموند در سرمقاله خود نوشته که مشخص شده نظم بین‌المللی ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم در وضعیتی شکننده قرار گرفته و دیگر با واقعیت‌های مربوط به توازن قدرت در قرن بیست‌ویکم همخوانی ندارد؛ قرنی که شاهد ظهور چشمگیر چین به عنوان یک بازیگر کلیدی در عرصه جهانی بوده است. به نوشته لوموند، بدتر شدن دشمنی میان چین و امریکا در پس‌زمینه شیوع کروناویروس و مشاهده صرف انرژی بیشتر آن‌ها برای تقابل دوجانبه به جای متمرکز شدن بر مدیریت بهتر این بحران ایجاد شده برای سلامت عمومی در جهان مایه تأسف است. لوموند می‌نویسد: «چین بسیار مشتاق به پر کردن هرچه سریع‌تر خلأ ایجاد شده از سوی امریکا در جهان همزمان با رویگردانی مقام‌های امریکا از نقش رهبری سابق کشورشان در سازمان‌های بین‌المللی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار