کد خبر: 1000332
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
هنوز زخم ترحم مردم از دفن ۱۵ میلیون جوجه در هفته گذشته ترمیم نشده، مرغداران ندای دیگری سر داده‌اند و تهدید به دفن زنده مرغ‌های گوشتی و تخم مرغی کرده‌اند! حرف هم مشخص است؛ مرغ خریدار ندارد و ما نمی‌توانیم آن را نگهداری کنیم، پس دفن می‌کنیم!
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: فرض ساده آن است که چرا دفن؟ ارزان‌تر بدهید تا مردم بیشتر بخرند. اما این فرض و ده‌ها فرض دیگر ظاهراً با ایراد دیگری از سوی مرغداران مواجه می‌شود: اگر مردم فعلاً بیشتر بخرند و ذخیره کنند، در ماه‌های آینده کمتر می‌خرند، پس مشکل باقی می‌ماند و فقط عقب می‌افتد!

اما زنده به گور کردن مرغ که روزگاری تا دوبرابر این قیمت به فروش می‌رفت، در این روز‌ها که کشور غرق در فضای کمک مؤمنانه است، تناقض آشکار است. چطور می‌توان پذیرفت که چند قلم کالا مثل چای و روغن و شکر در بسته‌های کمک مؤمنانه به دست نیازمندان برسد و در سوی دیگر شاید در کنار همان روستا‌ها و شهر‌های کوچک پر از نیازمند، چاله‌های دفن مرغ زنده گوشتی کنده شود؟!

برخی تهدید مرغداران را نوعی اقدام پیشدستانه و پیشگیرانه تلقی می‌کنند و آن را جدی نمی‌گیرند، اما اگر فرض کنیم که ممکن است به چنین سرنوشتی برسیم، شاید بهتر است نهاد‌هایی که در کار رزمایش کمک مؤمنانه هستند، در آن بسته‌های معیشتی یک یا دو مرغ ارزان هم بگنجانند. این‌گونه آن مشکل ماه‌های آتی هم حل می‌شود، زیرا این بار مرغ‌ها به یخچال مشتریان همیشگی مرغ نرفته است تا نگران کاهش خرید در ماه‌های آتی باشیم بلکه مرغ به سفره‌هایی رفته که شاید خیلی دیر به دیر این سفره‌ها به زینت مرغ آراسته می‌شده است!

البته قطعاً راه‌های جهادی دیگری هم هست که بتوان صنعت مرغ را از این آبله‌مرغان کرونایی نجات داد؛ صنعتی که به‌رغم همه نا‌کارآمدی‌های دولت مستقر، توانسته بود با فراز و نشیب‌هایی به حیات خود ادامه دهد و مرغ با قیمت متعادل را در سر سفره مردم بنشاند.

در ادامه معدوم‌سازی ۱۵‌میلیون قطعه جوجه در هفته گذشته، این بار نوبت به مرغ‌های پرورش یافته رسیده‌است. مرغداران از یک سو از کاهش شدید تقاضا در بازار خبر می‌دهند و از سوی دیگر از نبود نهاده طیور گله می‌کنند. به طوری که روز گذشته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران هشدار داد، به‌زودی هزاران قطعه مرغ نیز به‌دلیل نبود مشتری، زنده به گور خواهند شد.

اگر چه هیچ توجیهی برای کشتن جوجه‌ها نمی‌توان پیدا کرد، اما به‌طور قطع برای زنده به گور کردن مرغ‌ها نیز نمی‌توان دلیلی تراشید و باید پیش از آنکه منتظر دیدن فیلم و عکس این واقعه باشیم برایش فکری کرد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران درباره اتفاق اخیر دفن جوجه‌ها و گذشته‌ای که موجب وقوع این حادثه شد در گفتگو با تسنیم گفت: معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در چرخه تولید آن باتوجه به اینکه امکان تشخیص صد درصد مرغ یا خروس بودن آن‌ها وجود ندارد، در همه جای دنیا امری معمول است، به‌‎طوری‌که سالانه میلیارد‌ها قطعه جوجه خروس در دنیا نابود می‌شود و راه دیگری هم نیست. اما این معدوم‌سازی خاص واحد‌های مرغ تخمگذار است. در واحد‌های مرغ گوشتی جوجه‌های مرغ و خروس را جدا نمی‌کنند و همه را پرورش می‌دهند. به گفته نبی‌پور، افزایش جوجه‌ریزی همراه با افزایش مصرف است، اما واحد‌های گوشتی، همان جوجه‌هایی را هم که در بهمن و اسفند ۹۸ خریداری و پرورش دادند، نتوانستند بفروشند تا آنجا که با کاهش قیمت عمده‌فروشی مرغ گوشتی به کیلویی‌۶۵۰۰ تومان در اسفند و فروردین، مرغداری‌ها بالغ‌بر ۳‌هزار تومان در هر کیلو در قیمت نهایی تولید ضرر کردند.

عضو هیئت مؤسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن این کاهش تقاضا را ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کند تا آنجا که باعث شد مصرف مرغ گوشتی ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین بیاید، این کاهش مصرف ناشی از تعطیلی تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا و فست‌فودها، عدم برگزاری مراسم عروسی و ختم و ... بود و سبب شد تا قیمت عرضه مرغ در بازار مصرف به کیلویی ۹ هزار تومان هم برسد. در این شرایط وقتی مرغداران نتوانستند مرغ تولیدی خود را که از اواخر بهمن جوجه‌ها را ریخته بودند در بازار بفروشند و واحد‌ها را تخلیه کنند، از خرید جوجه یک روزه جدید در فروردین نیز خودداری کردند.

نبی‌پور با اشاره به مدت زمان پروار جوجه‌ها خاطر نشان می‌کند که مرغداران مرغ گوشتی که مرغ‌ها را پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۰ روزه به بازار مصرف عرضه می‌کردند با آمدن کرونا و کاهش مصرف، مرغ‌ها را کشتار نکردند و هم‌اکنون مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده‌اند و حتی نهاده برای تغذیه و دارو و واکسن برای نگهداری آن‌ها نیست. او درباره نبود نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها کمی به عقب برمی‌گردد و در این‌باره یادآور می‌شود که در اسفندماه‌۹۸، ذرت و سویا ناپدید شد و هر کیلوگرم سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۴‌هزار تومان و هر کیلو ذرت از ۱۳۵۰‌تومان به ۲۶۵۰‌تومان افزایش قیمت پیدا کرد، در ادامه این افزایش قیمت، مرغداری‌ها با کمبود نهاده روبه‌رو شدند و اکنون حتی ارز هم برای ترخیص نهاده‌هایی که در بنادر هست پیدا نمی‌شود. البته وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را برای عرضه برخی نهاده‌های دامی راه‌اندازی کرده که شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها را در این سامانه عرضه می‌کنند، اما متأسفانه این سامانه محلی برای دلالی شده است.

مرغ‌ها زنده دفن می‌شوند

نبی‌پور با اشاره به اقدامات ستاد تنظیم بازار تصریح می‌کند که این ستاد در بهمن ۹۸ به واحد‌های گوشتی گفته بود ۱۱۵‌میلیون قطعه جوجه برای اسفند بریزند تا بازار شب عید تنظیم شود، اما اکنون این مرغ‌ها بیش از دوماه است در مرغداری‌ها مانده و خریدار ندارد و حتی کیلویی ۵ هزار تومان هم از آن‌ها نمی‌خرند. شرکت پشتیبانی امور دام هم به مرغداری‌ها گفته مرغ‌های با وزن بیش از ۱۸۰۰ گرم را از آن‌ها نمی‌خرد که در پی اعتراضات اتحادیه و مرغداران این عدد تا ۲۲۰۰ گرم افزایش پیدا کرد، اما مرغ‌ها همچنان در مرغداری‌ها مانده‌اند و وزنشان در حال حاضر به بالای ۳‌کیلوگرم رسیده است. وی هشدار می‌دهد با عدم جوجه‌ریزی واحد‌های مرغ گوشتی در فروردین و اردیبهشت به‌دلیل عدم فروش مرغ‌های تولیدی‌شان، کشور در خردادماه با کمبود شدید عرضه گوشت مرغ و حتی تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
پیشنهاد خرید این مرغها و تقسیمشان در رزمایش همدلی خیلی جالب بود.لطفا پیگیری نمایید.
ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
بابا چرا این دولت هیچ عقل و تدبیر ندارد ، شده مثل آن کوری که بهش میگفتند چراغعلی با آن کچله که بهش میگفتند زلفعلی ، بابا کل مرغهای زنده را یکجا دولت بخرد و بعنوان بسته حمایتی به مردم محروم اهدا کند. مگر مبلغش چقدر خواهد شد ؟ فکر کند که یکی از این آقازاده ها این مبلغ را خورده است .زیرا حتماً از یک فقره فساد مالی مفسدان کمتر خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
ای بابا
گشتید گشتید چاره ای پیدا نکردید میخواهید حق ما آقازاده ها را بخورید؟
مگه ماها چقدر وقت داریم بیت الحال را بچاپیم
سرو تهش یک سال دیگه اونم اگه آقاها چیزی ته بیت الحال بگذارند بمونه
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
این نوع تفکر ، پیروی از تفکر غربِ باصطلاح متمدّنِ مدرنِ زورگو است .

تا وقتی این تفکر بر کشور حاکم باشد ، وضعیت همین است ؛
بدتر خواهد شد ، و نباید در این وضعیت امید بهتر شدن داشته باشیم .
این صدای منطق غرب است که سالها آن را از ملت مخفی می نمودند و الآن این صدا در عملِ کارگزاران ملت شنیده می شود .
باید با این منطقِ غلط ؛ با منطقِ صحیح مقابله نمود .
در این میدان مرد می خواهد که در مقابل این منطق غلط ، منطق صحیح را ارائه نماید .
پس باید دنبال مرد و مردانگی باشیم ؛ چه در مجلس یازدهم و چه در انتخاباتِ پیشِ رویِ ریاست جمهوری .
سالهاست از لسان امام خمینی رحمة الله علیه و امام خامنه ای فریاد زده ایم و باز فریاد می زنیم که :
"این انقلاب نباید بدست نا اهلان و نامحرمان بیافتد"
نا محرمان همانهایی هستند که به غرب و شرق دل بسته اند و به آنها متعهدند ؛ و نه به ملت ایران و اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی ؛
این ملت تجربه نموده است که هر گاه فرد یا افرادی انقلابی سکان مدیریت و تصمیم گیری کشور و ملت فهیم ایران اسلامی را بدست گرفتند ، کشور از جهشهای بلندی بهره برد و هرگاه ضد انقلاب سکان مدیریتی کشور را بدست گرفت ، جز ذلت و عقب گرد و خیانت ، چیزی دیگری برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و ملت شهید داده ایران اسلامی به ارمغان نیاورد .
این هم از نیرنگ و تاکتیکهای غرب و نفوذ استکبار جهانی بوده و هست که به نوعی نگذاشت این ملت روی خوش را ببیند و روی پای خود بایستد و به پیش برود و خود را باور نماید .
با تبلیغات سوء و بازیهای سیاسی ، جریانها و تفکراتی را به خورد این ملت دادند و از آن در جهت رسیدن به مقاصد شوم خود بهره جستند که این نمونه کوچکی از آن سناریوهای تدوین شده برای این ملت و این نظام و این کشور است .
حال که دست کثیف این ابر جنایتکاران به ملت ها و دولت ها برای ملت ایران روشده است ، ملت ایران پس از گذشت یک چله از انقلاب اسامی ، باید از این پس ، چه از نمایندگان خود و چه از دیگر مسؤولین کشوری و لشکری ، مطالبه حق و حقیقت را بنماید تا به اهداف بلند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است ، و برای آنها خون های پاک ریخته شد و خون دلها خورده شد ، و زحمت ها کشیده شد ، دست یابد و دیگر نگذارند که "این انقلاب بدست نا اهلان و نا محرمان بیافتد" .
امید که آینده ای روشن و سراسر نور و امید را شاهد باشیم .

ان شاألله

به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار