کد خبر: 1000188
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
با اینکه هنوز دنیا درگیر ویروس کروناست و بسیاری از کشور‌ها تدابیر سختی برای رفت و آمد و حضور شهروندانشان در خارج از خانه و مجامع عمومی اتخاذ کرده‌اند، در ایران اگر فقط باشگاه‌های ورزشی و استخر‌ها را نادیده بگیریم، تقریباً تمام اصناف به کار خود بازگشته و بدتر از همه اینکه مردم با این تلقی که دیگر خطری از طرف کرونا تهدیدشان نمی‌کند، سفر‌ها و رفت و آمد‌های غیر ضروری را در برنامه خود قرار داده‌اند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: سفر‌هایی که از همین الان دوباره زنگ خطر را در برخی استان‌ها مثل مازندران و گیلان به صدا در آورده و اخبار بالا رفتن میزان مبتلایان به کرونا به گوش می‌رسد. بخصوص وقتی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان از افزایش شیوع کرونا در جمع خانوادگی گیلانی‌ها خبر داده و تصاویر دریافتی از سامانه‌های هوشمند و گزارش‌های راهداران مازندران تردد سنگین در محور‌های منتهی به این استان را نشان می‌دهد و گزارش‌هایی که کادر سلامت استان‌ها را بیش از پیش نگران شیوع موج دوم کرونا کرده است.

در اکثر شهر‌ها و روستا‌ها رفت و آمد شهروندان به گونه‌ای است که گویی «نه خانی آمده و نه خانی رفته». انگار نه انگار حدود ۲ ماه سخت و نفس‌گیر را پشت سرگذاشته‌ایم و وضعیت قرمز همچنان در این سرزمین برقرار است. انگار نه انگار براساس آمار رسمی، ایران حدود ۹۰ هزار مبتلا به کرونا دارد و نزدیک به ۶ هزار کشته هم به ثبت رسیده است.

با اعلام رفع محدودیت‌ها و بازگشایی اصناف و بازار و کسب و کار در تمام استان‌های کشور، گروهی از شهروندان قبل از هر چیز بار سفر بسته و بدون توجه به وضعیت حاکم بر شهر‌ها و روستا‌ها رفت و آمد‌هایی را انجام می‌دهند که نه تنها سلامت خود و اطرافیانشان را تهدید، بلکه بازگشت کرونا و ایجاد موج دوم را نیز تشدید می‌کند.

این اتفاقات در شرایطی رقم می‌خورد که هنوز فراموش نکرده‌ایم تلاش شبانه‌روزی و نفس‌گیر کادر درمانی و حتی شهادت بسیاری از پزشکان و پرستارانی را که در راه جهاد خدمت جان خود را تقدیم کردند. هنوز هم هر شب جهادگران بسیجی در حال ضدعفونی کردن اماکن و مراکز عمومی شهر‌ها و روستا هستند و تولید ماسک و محلول و ژل ضدعفونی کننده ادامه دارد.

ولی تمام این‌ها وقتی به نتیجه می‌رسد و اثرگذار خواهد بود که تک‌تک شهروندان خود را در مقابل سلامت دیگران مسئول بدانند و تا حصول نتیجه به محدودیت‌ها احترام بگذاریم.

زیرساخت‌های سلامت، پاسخگوی بی‌فکر‌ها نیست

متأسفانه از زمانی که اعلام شد محدودیت‌های تردد بین استانی برداشته شده است سفر به برخی استان‌ها بخصوص به سمت شمال کشور چنان افزایش یافت که زنگ خطر شیوع و پیک دوم کرونا در استان‌های حاشیه‌نشین خزر به صدا درآمد. از چند روزپیش و براساس تصاویر دریافتی از سامانه‌های هوشمند و گزارش‌های راهداران مازندران، تردد سنگین در محور‌های منتهی به این استان به ثبت رسید. گزارش‌هایی که کادر سلامت مازندران را بیش از پیش نگران شیوع موج دوم کرونا کرده است، چرا که از اواخر فروردین ماه و با روند کاهشی آمار ابتلا به کرونا، نسیم بازگشت روز‌های آرام در مازندران وزیدن گرفته بود، اما سفر‌ها و رفت و آمد‌های غیر ضروری، برخی شهر‌های این استان را با افزایش ابتلا به کرونا مواجه کرد.

آمار ورود مسافر و تردد در راه‌های منتهی به مازندران که در طول فروردین ماه تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود به یک‌باره از اوایل اردیبهشت ماه روبه فزونی رفت و این یعنی، زنگ خطر برای سلامت.

در عین حال متولیان حوزه سلامت و مسئولان این استان تأکید کرده‌اند هموطنان از سفر به مازندران پرهیز کنند چرا که زیرساخت‌های سلامت و درمان پاسخگوی نیاز‌ها نیست و هیهات که گروهی از شهروندان گوش شنوایی برای شنیدن این توصیه‌ها ندارند.

بازگشایی ورودی استان‌ها، یک اشتباه استراتژیک

گیلان هم حال و روز خوبی ندارد و به گفته نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در این استان، پس از عادی شدن تردد‌ها بیشتر مبتلایان در حوزه خانوادگی است، یعنی مردم با عادی قلمداد کردن این موضوع در محافل و دیدار‌های خانوادگی شرکت کرده‌اند که این امر باعث شده شیوع کرونا در جمع خانوادگی افزایش یابد. دکتر محمدحسین قربانی به ورود مسافران به گیلان هم اشاره کرده و می‌گوید: «با عادی شدن تردد‌ها و حضور مسافران در گیلان، احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان بیش از پیش وجود دارد. از تاریخ ۳۱ فروردین براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور مبنی بر بازگشایی ورودی استان‌ها، یک اشتباه استراتژیک برای عامه مردم بود زیرا تصور کردند که شرایط عادی شده و همین امر باعث شده در محور‌های ورودی لوشان، آستارا و رودسر پیک مبتلایان به کرونا را داشته باشیم.»

این مسئول تأکید می‌کند: «فقط در روز‌های ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت بالغ بر ۷۰۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان گیلان اضافه شد، این نشان می‌دهد که کماکان خطر بازگشت بحران در گیلان وجود دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار