کد خبر: 999267
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
نیوکاسل تازه‌ترین شکار ولیعهد سعودی
تلاش سعودی‌ها برای موجه نشان دادن چهره این کشور به واسطه ورزش تمامی ندارد، به طوری که بعد از میزبانی رقابت‌هایی، چون سوپرکاپ اسپانیا و دیدار تدارکاتی برزیل – آرژانتین، حالا عربستانی‌ها به دنبال تحقق بخشیدن به رؤیای باشگاهداری در اروپا هستند.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین:  بدون شک کوتاه‌ترین مسیر برای عرض‌اندام در دنیای فوتبال و همچنین ورزش، باشگاهداری در اروپاست. مسیری که پیش از این امارات، قطر و حتی کویتی‌ها تجربه‌اش کرده‌اند و حالا عربستانی‌ها نیز درصدد تجربه آن برای خودنمایی در دنیای ورزش و پنهان کردن چهره واقعی خود هستند. بدون تردید این ساده‌ترین راه برای موجه نشان دادن چهره عربستان در دنیاست. مردم جهان، عربستانی‌ها را بادیه‌نشینانی جنگ‌طلب می‌دانند که از هیچ فرصتی برای سلطه بر کشور‌های منطقه فروگذار نیستند و کوچک‌ترین اهمیتی هم برای‌شان ندارد که چه جان‌هایی در راه رسیدن آن‌ها به اهداف شوم‌شان گرفته شود و چقدر انسان بی‌گناه در این رابطه قربانی شود. در همین راستا ولیعهد عربستان سال‌هاست که تلاش می‌کند با استفاده از دلار‌های نفتی چهره‌ای موجه از این کشور در دنیا به تصویر بکشد و ورزش راه او را در نیل به هدفی که دارد کوتاه‌تر می‌کند.

ولیعهد عربستان این روز‌ها به فکر خرید نیوکاسل افتاده؛ این تازه‌ترین اقدام برای پنهان کردن چهره واقعی و خون‌آشام سعودی‌هاست. تلاشی که البته چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون پوند برای عربستان و ولیعهد بلندپرواز آن آب می‌خورد. هرچند که این رقم در مقابل شکست قبلی محمد بن‌سلمان و تحقق آرزوی عربستان خیلی هم زیاد نیست!

خرید باشگاه‌های نامدار جهان همواره یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های عربستان بوده؛ منچستریونایتد اولین باشگاهی بود که چشم ولیعهد فعلی عربستان را گرفت. سال ۲۰۱۸ محمد بن‌سلمان در اولین اقدام رسمی خود، خواهان خرید سهام باشگاه منچستریونایتد بود، اما مالکان امریکایی این باشگاه (خانواده گلیزر‌ها در سال ۲۰۰۳ باشگاه منچستریونایتد را به‌ازای ۷۹۰ میلیون پوند خریدند) به دلیل نقش داشتن دولت عربستان در مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی در سفارت عربستان در استانبول ترکیه، پیشنهاد این عضو خانواده سلطنتی را رد کردند و بن‌سلمان نتوانست در راستای رقابتی که با همتایان قطری و اماراتی خود برای جولان دادن در دنیای فوتبال داشت صاحب منچستریونایتد شود و این شکست بزرگی برای عربستانی‌ها بود. حال آنکه قطر سال‌ها قبل به واسطه خرید پاری‌سن‌ژرمن توسط ناصر الخلیفی و امارات به واسطه شیخ منصور که منچسترسیتی را خریده بود نام‌شان را در فوتبال اروپا بر سر زبان‌ها انداخته بودند.

ولیعهد عربستان که سه مرتبه برای گرفتن مالکیت منچستر این باشگاه لیگ جزیره باب مذاکره با مالکان امریکایی‌اش را باز کرده بود انتظار داشت در آخرین پیشنهاد خود به ارزش ۳ میلیارد پوند موفق به حضور در لیگ جزیره شود، اما خانواده گلیزر بار دیگر دست رد به سینه او زدند. بن‌سلمان حالا بعد از گذشت دو سال از تلاش ناموفق برای خرید منچستر، حالا سراغ نیوکاسل رفته است. دیلی‌میل در همین راستا خبر از نهایی کردن یک قرارداد بزرگ مالکیت توسط نیوکاسل یونایتد می‌دهد. قراردادی که به ادعای دیلی‌میل می‌تواند نیوکاسل را در صدر جدول ثروتمندترین صاحبان لیگ برتر قرار دهد: «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مربوط به محمد بن‌سلمان به دنبال تصاحب این باشگاه از مایک اشلی در معامله ۳۰۰ میلیون پوندی است. با این قرارداد و پیشنهادی که از طرف عربستان سعودی ارائه شده؛ منچسترسیتی، یکی از باارزش‌ترین باشگاه‌های ورزشی جهان که صدرنشین جدول ثروتمندترین مالک‌های لیگ جزیره است، جایگاه خود را از دست می‌دهد.» البته ولیعهد عربستان ۸۰ درصد سهام این باشگاه را خریداری می‌کند. با این حال توافق ۳۰۰ میلیون پوندی، یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های فوتبالی سعودی‌ها را جامه عمل می‌پوشاند.

عربستانی‌ها که پیشتر با گرفتن میزبانی رقابت‌هایی، چون مصاف رئال و والنسیا در سوپرکاپ اسپانیا و همچنین مصاف برزیل و آرژانتین طی دیداری دوستانه در جده تلاش می‌کردند چهره‌ای موجه از خود در دنیا به نمایش بگذارند و برپایی اردو‌های تدارکاتی برای کشور‌های امریکای جنوبی نیز فرصتی برای عرض‌اندام این کشور در دنیا بود، حال می‌خواهند با گام برداشتن در مسیری که پیشتر قطر، امارات و کویت به آن رفته‌اند، چهره‌ای متفاوت از خود در دنیای فوتبال ترسیم کنند. چهره‌ای که بتواند آن روی واقعی سعودی‌ها را پنهان کند، اما آیا خرید یک باشگاه اروپایی می‌تواند چهره واقعی عربستان متجاوز را پنهان کند؟ بدون شک اگر این تلاش‌ها ثمربخش بود دو سال قبل مالکان منچستریونایتد از خیر ۳ میلیارد پوند نمی‌گذشتند و دست رد به سینه ولیعهد عربستان نمی‌زدند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار