کد خبر: 998694
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی از متغیر‌های پولی ایران نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان آذرماه سال ۹۸ در محدوده ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌است و پیوسته رشد نقدینگی یکی از دلایل رشد تورم عنوان می‌شود، روز گذشته از طریق عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی معروف به شستا در حدود ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بیش از ۲ میلیون نفر جمع‌آوری شد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این نقدینگی می‌توانست با ورود به بازار‌های غیر‌مولد، چون ارز، بحرانی دیگر در کشور رقم بزند، در این میان بهتر است دولتمردان در کنار مطالبه تسهیلات ارزی ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول، گوشه چشمی هم به دریای نقدینگی موجود در اقتصاد ایران داشته‌باشند. رشد بدون پشتوانه حجم نقدینگی که عموماً رد پای کسری بودجه دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در آن دیده می‌شود، پیوسته یکی از دلایل افزایش تورم در اقتصاد ایران معرفی می‌شود و هم اکنون که قرار است از محل کاهش ذخایر نظام بانکی نزد بانک مرکزی ۷۵ هزار میلیارد تومان از اقتصاد درگیر شیوع کرونا حمایت شود، بیم آن می‌رود که به طور مجدد تورم در اقتصاد طوفانی شود، از این‌رو کارشناسان مدیریت صحیح نقدینگی در اقتصاد را خواستار هستند.
 
آخرین ارقام از نقدینگی نشان می‌دهد که در یکسال منتهی به آذرماه سال ۹۸ حجم کل نقدینگی با ۲۸ درصد رشد (معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان) به محدوده ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. خلق این حجم از نقدینگی به دلیل آنکه با تولید کالا و خدمات همراه نیست، تورم‌آفرین است، از این‌رو دولت باید برای جمع‌آوری، تجهیز و هدایت نقدینگی به بخش مولد و تولید اقتصاد ایران در سال جهش تولید برنامه مدون ارائه کند، کما اینکه روز گذشته دیدیم از طریق عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شستا در مدت کوتاهی ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب شد و بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ فعالیت بیش از نیم قرنی بورس اوراق بهادار تهران رقم خورد.

علاوه بر وام خارجی به سرمایه‌های موجود در کشور هم توجه کنید
در این میان اگر چه درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول حق ایران است و منعی برای پیگیری این حق نیست، اما انتظار می‌رود دولت همانند برجام به‌طور مجدد تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد نچیند و برای انواع سرمایه‌های موجود در ایران برنامه‌ریزی کند تا در سال جهش تولید تمامی پتانسیل‌های موجود در کشور صرف تحقق شعار سال جاری شود.

دولت صاحب بزرگ‌ترین دارایی‌های قابل عرضه در بورس
اینکه به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم‌ها یا کاهش بهای جهانی نفت و اثر پذیری کسب و کار‌ها از شیوع ویروس کرونا دولت بخواهد با بیش از ۱۷ هزار هزار میلیارد تومان انواع دارایی نگران تأمین بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی عمومی در سال جاری باشد، به هیچ عنوان جایز نیست، زیرا با رعایت قوانین بورساوراق بهادار و عرضه بخشی از این دارایی‌های بسیار بزرگ در بازار سرمایه هم می‌شود، نقدینگی مازاد در اقتصاد ایران را جذب خزانه دولت کرد و هم اینکه مردم را در دارایی‌ها شریک کرد و مدیران شرکت‌ها را ملزم به شفافیت و مدیریت صحیح دارایی‌ها و توسعه بنگاه‌ها کرد که سود عملیاتی این شرکت‌ها بین دولت و سایر سهامداران تقسیم خواهد شد، این رویداد اتفاقی مثبت است و به تعبیر مقام معظم رهبری نیز می‌توان اقتصاد ایران را مردمی کرد.

در جریان عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ۷ هزار میلیارد تومان سهام به بیش از ۲ میلیون نفر ایرانی فروخته شد. مجموع ارزش پایه سهام شستا در بازار سرمایه در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برآوردمی شود که پیش‌بینی می‌شود، به‌زودی به محدوده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بازار دوم بورس انجام شد، این در حالی است که بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس ایران با ۸۶۰ تومان کشف قیمت شد و بیش از ۲ میلیون نفر خریدار «شستا» شدند تا رکورد جدید تعداد مشارکت‌کنندگان در دومین عرضه اولیه سال ۹۹ به ثبت برسد.

این عرضه اولیه شامل ۷/۶ میلیارد سهم «شستا» با محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومانی هر سهم و سهمیه ۱۰ هزار سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی بود، اما به دلیل استقبال زیاد سرمایه‌گذاران، سهمیه هر فرد به حدود ۳۶۳۷ سهم کاهش یافت که به‌طوری که مشارکت در این عرضه اولیه به نقدینگی بیش از ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار تومانی نیاز داشت.

همچنین ۲ درصد از سهام شرکت شامل ۳/ ۱ میلیارد سهم متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت کشف شده ۸۶۰ تومانی، تخصیص داده می‌شود.

در جریان عرضه ۷ هزار میلیارد تومانی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بیش از ۲‌میلیون نفر ایرانی مشارکت کردند؛ رقمی که در میان همه بورس‌های جهان در شرایط کنونی شیوع کرونا رکوردی شگفت‌انگیز به‌شمار می‌آید.

یک دهه بعد از عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس با عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی ایران، روزگذشته ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بورس عرضه شد. رقم این عرضه چندین برابر بزرگ‌تر از مبلغ فروش سهام مخابرات در سال ۸۷ است.

سهام شستا برای نخستین‌بار در بورس عرضه شد. با توجه به ارزشگذاری انجام‌شده، عنوان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ اقتصاد ایران از این پس به شستا اختصاص خواهد یافت. شستا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت شبه‌دولتی ایران، شناخته می‌شود و عرضه آن گامی بلند به سمت شفافیت در عرصه اقتصاد به شمار می‌آید.

ورود شستا به بورس
۱۰ درصد از سهام شستا در مجموع به ارزش ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان فروخته شد. در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفردر عرضه اولیه سهام شستا مشارکت کردند. همچنین در روز شنبه بخشی از سهام شستا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب درمجموع ۶ هزارو ۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه جمع‌آوری می‌شود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد برای مقام‌های بازار سرمایه بسیار مطلوب است.

اکنون با عرضه سهام شستا بخش بزرگی از نقدینگی بازار، جذب سهام این شرکت تازه‌وارد می‌شود و شاخص بورس هم اندکی متعادل خواهد شد از این‌رو با توجه به عرضه اولیه‌های آتی نگرانی‌ها در رابطه با حباب بازار تقریباً پایان می‌یابد.

ارزش پایه کل شستا در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان
شستا پس از عرضه اولیه، رتبه چهارمین شرکت بزرگ بورس را در اختیار خواهد گرفت. با درنظر گرفتن قیمت ۸۶۰ تومانی هرسهم شستا، ارزش پایه کل سهام این شرکت ۶۸ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان، یعنی معادل ۳/ ۴ میلیارد دلار برآورد و پیش‌بینی می‌شود.

آغاز خصوصی‌سازی از طریق بازار سرمایه
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند جهش بازار سرمایه در سال ۹۸ و سود‌دهی صد‌ها درصدی میانگین این بازار مقدمه‌ای بود که در سال ۹۹ سرمایه‌ها جذب بازار سرمایه شود و مدیریت کلان بازار نیز با عرضه اولیه بسیاری از شرکت‌های دولتی و عمومی نقدینگی موجود در اقتصاد و همچنین ورودی به بازار سرمایه را کنترل کند. گویا عرضه سهام شستا سنگ بنای یک سلسله عرضه‌های دیگر تا پایان سال به‌ویژه عرضه سهام شرکت‌های دولتی است. سازمان خصوصی‌سازی هم اعلام کرده در تلاش برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

آثار اقتصادی عرضه سهام شستا
همزمان با عرضه ۱۰ درصد از سهام شستا، کارشناسان معتقدند عرضه سهام این شرکت آثار مطلوبی برای اقتصاد و بازار سرمایه ایران خواهد داشت. محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا با اشاره به دارایی‌های این شرکت گفت: شستا ۱۸۸ شرکت مدیریتی در زیرمجموعه‌اش دارد که ۸۲ شرکت آن وارد بورس شده‌اند و ۸۰ درصد سبد دارایی‌های شستا کاملاً بورسی است. او با بیان اینکه پارسال ۳۵ درصد عرضه اولیه‌ها را در بورس شستا انجام داد، گفت: امسال هم برای هلدینگ سیمان، زغال طبس و رایتل برنامه عرضه اولیه داریم. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی شستا به‌دلیل سبد دارایی‌های عظیم متنوعش، رکن اقتصاد ایران است و عرضه این سهام اتفاق بزرگی را رقم خواهد زد. با عرضه شستا و شفافیتی که با ارائه اطلاعات و رصد سهامداران ایجاد خواهد شد، شاهد تغییر در ماهیت این هلدینگ خواهیم بود.

شستا زیر ذره‌بین
البته باید عنوان کرد که تازه آزمون شفافیت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) آغاز شده است و انتظار می‌رود مدیریت شستا در رابطه با عواید ۷ هزار میلیارد تومانی ناشی از فروش ۱۰ درصد از سهام شستا شفاف‌سازی کند و از این به بعد نیز گزارش‌های مالی حسابرسی شده شرکت؛ اعم از سود و زیان و ترازنامه را به موقع منتشر کند و تصمیمات هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و همچنین بخش امور مجامع شرکت‌ها به شکل مدون اطلاع‌رسانی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار