کد خبر: 998361
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
با گذشت چند ماه از رأی پارلمان عراق به خروج نظامیان امریکایی، منابعی در عراق از تحرکات جدید امریکا برای ادامه حضور بیش از ۱۰ ساله در عراق خبر می‌دهند. این در حالی است که حشدالشعبی هشدار داده است که سامانه پاتریوت امریکا هم نمی‌تواند عاملی برای حفاظت از نیرو‌های این کشور در عراق باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: واشنگتن در تدارک طرح‌های جدید و بالانس دوباره نیروهایش در عراق است. صفاء الاعسم، مشاور نظامی عراقی در این مورد به سایت المعلومه می‌گوید: «نقشه نظامی امریکا، باقی ماندن نیروهایش در شش پایگاه برای بیش از ۱۰ سال آینده بدون توجه به تشکیل دولت جدید عراق است. نیرو‌های امریکایی از مواضع نظامی خود عقب‌نشینی کرده و تمرکز خود را در پایگاه‌های اصلی گذاشته‌اند و این یعنی آن‌ها در واقع عقب‌نشینی نکرده‌اند.» وی در تشریح دقیق‌تر اقدامات امریکایی‌ها در کشورش گفت: «نیرو‌های امریکایی هم اکنون از طریق چهار پایگاه نظامی کار و تلاش می‌کنند دو پایگاه جدید احداث کنند. طرف امریکایی به طور کامل حریم هوایی عراق را در کنترل خود دارد و دولت نتوانسته است، عقب‌نشینی این نیرو‌ها را اجرایی کند، چرا که آن‌ها برای حضوری بیش از ۱۰ سال نقشه می‌کشند.» در این بین نقش استیون هیکی، سفیر انگلیس در ناامن جلوه دادن عراق که می‌تواند توجیهی برای ادامه حضور نیرو‌های خارجی در عراق باشد، حائز اهمیت است. هیکی روز یک شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر در پاسخ به اینکه چرا خانواده خود را برخلاف سایر سفرا به عراق نیاورده است، با ابراز تمایل برای حضور خانواده‌اش در عراق نوشت: «متأسفانه، اوضاع در عراق برای آن‌ها به دلیل تهدید گروه‌های شبه‌نظامی و حملات مستمر راکتی به سفارت‌ها امن نیست.»

امریکا در تدارک آموزش نیرو‌های پیشمرگه
شورش اسماعیل، وزیر نیرو‌های پیشمرگه در دولت اقلیم کردستان عراق، به تازگی ضمن هشدار درباره اقدامات داعش در سایه خلأ امنیتی بر لزوم هماهنگی نیرو‌های پیشمرگه و نیرو‌های عراقی در مناطق حضور داعش تأکید کرد. همزمان با این هشدار، ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا اعلام کرد که برای ازسرگیری آموزش نیرو‌های پیشمرگه در اواخر ماه رمضان با نظارت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آماده می‌شود. سخنگوی ائتلاف ضد داعش با اشاره به آموزش حدود ۵۰ هزار نیروی پیشمرگه در سال گذشته میلادی، به رایزنی‌ها میان این ائتلاف، نیرو‌های پیشمرگه و سازمان ناتو در این زمینه پرداخت.

جاسم البخاتی، نماینده جریان حکمت ملی در پارلمان عراق از سکوت مقامات کشورش درباره بازدید‌های مقامات امریکا از پایگاه‌های نظامی محل حضور نیروهای‌شان انتقاد کرد و گفت: «علاوه بر نگرانی از استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت، نگرانی‌های دیگری نیز در داخل عراق درباره حضور امریکا و تحرکاتش در کشور وجود دارد. سکوت در مقابل این اقدامات نگران‌کننده است و باید یک موضع سیاسی در این زمینه اتخاذ شود.» البخاتی در ادامه تصریح کرد: «امریکا به اراده ملت عراق احترام نمی‌گذارد و مقامات امریکایی به طور مداوم از پایگاه‌های نظامی بازدید می‌کنند و این درحالی است که بازدید‌ها بدون توافق قبلی با دولت عراق صورت می‌گیرد.»‌

پیگیری اهداف امریکا با عناصر موساد و سیا
عدنان الکنانی، کارشناس امور امنیتی، دیگر مقام عراقی است که درباره طرح‌های نظامی امریکا در عراق هشدار داده و از به کارگیری عناصر سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و امریکا (موساد و سیا) در این کشور خبر داده است. وی از نیرو‌های امنیتی عراق خواست درباره طرح‌های نظامی امریکا در عراق بیشتر هوشیار باشند. این کارشناس امنیتی در گفتگو با العهد خاطرنشان کرد: «امریکا تلاش می‌کند از منافعش در داخل عراق از طریق جایگزین کردن عناصری که سازمان سیا و موساد اسرائیل آن‌ها را آموزش داده‌اند، حفاظت کند. امریکا می‌خواست جنگ شیعی-شیعی را از طریق تظاهراتی که در عراق برگزار شد، شعله‌ور کند. نیرو‌های سیاسی عراق برای تصمیم‌گیری در قبال طرح‌های امریکا ضعیف هستند و پس از تصمیم پارلمان عراق برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی از کشور، امریکا به شیوه‌ای تلاش می‌کند دست به اقدام نظامی در عراق بزند.»

پاتریوت در خدمت منافع بلندمدت امریکا
روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست پیش‌تر از راه‌اندازی سامانه‌های دفاعی پاتریوت در عراق با هدف حفاظت از نیرو‌های این کشور در پایگاه‌هایی خبر داد که در معرض حملات قرار گرفته بودند. کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا وابسته به حشدالشعبی با اشاره به این اقدام امریکایی‌ها می‌گوید: «پاسخ گروه‌های مقاومت به نیرو‌های امریکایی محدود به موشک نیست. سامانه‌های پاتریوت آن‌ها مانع از فعالیت ما در عراق نمی‌شود.»‌وی افزود: «استقرار سامانه‌های پاتریوت در عراق برای طرف‌های دیگری جز گروه‌های عراقی با هدف سیطره بر منطقه و نیز اهداف استراتژیک است. این سامانه در راستای سامانه دفاع مشترک با اسرائیل کار گذاشته شده است، سامانه پاتریوت از سرباز امریکایی محافظت نمی‌کند، بلکه با هدف حفاظت از منافع امریکا و اهداف استراتژیک بلندمدت است.»

چشم‌انداز مثبت‌تر کابینه کاظمی
تحولات روز‌های اخیر چشم‌انداز مثبتی درباره پایان بحران بی‌دولتی در عراق ترسیم کرده است. این موضوع به ویژه از این جهت اهمیت دارد که این بحران چند ماهه عملاً زمینه را برای تحرکات امریکایی‌ها مساعد کرده است. دفتر اطلاع‌رسانی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف عراق در بیانیه‌ای، رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت جدید با همکاری گروه‌های سیاسی را مثبت ارزیابی کرده است. فاضل الفتلاوی، نماینده ائتلاف فتح هم با اشاره به حمایت رسمی فراکسیون‌های کرد و سنی عراق از الکاظمی گفت که در ۱۰ روز آینده جلسه رأی اعتماد به کابینه برگزار خواهد شد. الفتلاوی خبر داد که احزاب شیعه، کاملاً از الکاظمی حمایت می‌کنند و به حمایت خود از وی در داخل پارلمان نیز ادامه خواهند داد. سعد المطلبی، نماینده عضو ائتلاف دولت القانون به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق هم گفته که به احتمال زیاد دولت الکاظمی شماری از وزرای فعلی را به کابینه خود ملحق کند. این وزرا افرادی هستند که موفقیت خود را نشان داده‌اند و از این رو، الکاظمی قصد دارد برخی از آن‌ها را در سمت‌های‌شان ابقا کند. واکنش این گروه‌ها اگرچه استقبال الکاظمی را به دنبال داشته است، اما همچنان نگرانی‌ها از برخی سهم‌خواهی‌ها به قوت خود باقی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار