کد خبر: 998107
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
ترامپ که یکماه پیش از احتمال ورود اقتصاد امریکا به رکود خبرداده‌بود، بعد از ناکارآمدی سه بسته اقتصادی برای نجات اقتصاد و ۱۶ میلیون شغلی که در این مدت از دست رفته‌است، در تازه‌ترین اظهارات خود درباره بحران کرونا، شرایط را بی‌سابقه و نگران‌کننده خواند و گفت که اقتصاد امریکا تعطیل شده‌است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا یکماه پیش در مقابله با تبعات منفی اشاعه ویروس کرونا بر اقتصاد، بسته‌هایی، چون کاهش نرخ بهره به محدوده صفر درصد و تزریق ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد را عملیاتی کرد، اما حالا از احتمال ورود امریکا به رکود اقتصادی خبر می‌دهد. ترامپ به فاصله یکماه از آن تاریخ و از دست رفتن ۱۶ میلیون فرصت شغلی و تزریق ۳/ ۲ تریلیون دلار به امریکا، در تازه‌ترین اظهارات خود درباره بحران کرونا، شرایط را بی‌سابقه و نگران‌کننده خواند و گفت که اقتصاد امریکا تعطیل شده‌است. او در حساب توئیتری خود نوشت: اوضاع کنونی بی‌سابقه است، شکی در آن نیست. اقتصاد، اشتغال و دستمزد با سرعت در حال رشد بود که این ضربه اپیدمی اتفاق افتاد.

وی افزود: «اقتصاد تعطیل شده‌است، این بی‌سابقه است، نگران‌کننده است و چالش‌برانگیز، اما دوباره برمی‌خیزیم. ما بزرگ‌تر، قوی‌تر و بهتر از هر زمانی خواهیم شد.»

آمار‌های منتشرشده از سوی نهاد‌های دولتی امریکا نشان می‌دهد که این کشور که پیش از این در تعداد موارد ابتلا به کرونا گوی سبقت را از همه کشور‌ها ربوده‌بود، اکنون از لحاظ شمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا نیز به رتبه اول جهان صعود کرده‌است.

پس از امریکا که با افزون بر ۲۰ هزار مورد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده، کشور‌های ایتالیا و اسپانیا با فاصله‌ای نسبتاً اندک در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند، اما با توجه به نرخ رشد بسیار بالای آمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در امریکا طی روز‌های اخیر، انتظار می‌رود امریکا ظرف مدت کوتاهی از این لحاظ فاصله خود را با کشور‌های ایتالیا و اسپانیا به‌شدت افزایش دهد.

بر اساس گزارش‌ها به‌دنبال شیوع سریع ویروس کرونا در امریکا، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، تمام ۵۰ ایالت این کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفتند. روز شنبه ۲۰۳۵ نفر از مبتلایان به کرونا در امریکا جان خود را از دست دادند تا امریکا به اولین کشوری تبدیل شود که طی یک روز بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در آن به ثبت می‌رسد.

خروج از امریکا و دلار
کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که همزمان با رکود و تعطیلی اقتصاد امریکا ریسک در بازار این کشور جهش یابد و کشور‌ها و سرمایه‌گذاران ترجیح دهند سرمایه‌های خود را از این کشور خارج کنند، در واقع طی یکماه گذشته قرار بر این بوده‌است که در حدود ۳ تریلیون دلار به اقتصاد امریکا تزریق شود که گویا این بسته اقتصادی نتوانسته اقتصاد امریکا را از دست تبعات منفی ویروس کرونا نجات دهد، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود همزمان با تزریق بسته‌های دلاری بیشتر به اقتصاد امریکا که حکم بمب‌های نقدینگی بدون پشتوانه را دارد در سراسر دنیا اقبال به دلار کم شود و سرمایه‌گذاران به بازار طلا رجوع کنند و از مرجعیت دلار در جهان کاسته شود.

دستاورد‌های ترامپ به باد رفت
به رغم ادعا‌ها و نیز امید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا برای بهره برداری از دستاورد‌های اقتصادی خود در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، عامل پیش‌بینی نشده شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ باعث رشد بی‌سابقه شاخص‌های منفی و بروز رکود و تعطیلی در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شده‌است.

سر‌درگمی سیاستگذاران
با گسترش ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در امریکا نگرانی سرمایه‌گذاران درباره مسائل مختلفی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده‌است. از جمله این موارد باید به پاسخ نامتوازن دولت ترامپ به وضع فوق‌العاده اقتصادی، سردرگمی در مورد تعداد مبتلایان به این ویروس در امریکا و نگرانی از اینکه ترس از ابتلا به کووید ۱۹ و محدودیت‌های اعمال‌شده دولت بر رفت‌وآمد‌ها و نیز تقاضای مشتریان آسیب بزند و اقتصاد این کشور را دچار فروپاشی نماید، اشاره کرد.

بسته‌های پولی و مالی تزریقی به اقتصاد امریکا در یکماه اخیر نتوانسته از افتادن اقتصاد امریکا در گرداب رکود جلوگیری کند. این مسئله به ویژه به افزایش شدید بیکاری در امریکا منجر خواهد شد؛ در حالی که نقطه قوت ادعایی ترامپ در کارنامه اقتصادی‌اش کاهش بیکاری بوده‌است. لازم به توضیح است که تنها طی سه هفته اخیر در حدود ۱۶ میلیون شغل در امریکا از دست رفته‌است و گزارش‌های چشم‌انداز بازار کار بسیار منفی است. به گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا شیوع ویروس کرونا در امریکا ممکن است نرخ بیکاری در این کشور را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. وی عواقب اقتصادی اپیدمی کرونا را به مراتب بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دانست. به گفته جفری تاکر تحلیلگر اقتصادی، «به احتمال زیاد تولید ناخالص داخلی امریکا در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۰ ضربه سختی خواهد خورد و ما شاهد تأثیر آن بر نرخ بیکاری خواهیم بود».

کی از تحلیلگران ارشد مورگان استانلی می‌گوید: «گسترش اپیدمی کرونا به شدت اقتصاد امریکا و جهان را تخریب خواهد کرد. بحران اقتصادی ناشی از این اپیدمی بسیار بزرگ‌تر از بحران مالی و اقتصادی سال ٢٠٠٨ خواهد بود. این بحران می‌تواند منجر به پایین‌ترین میزان رشد اقتصادی طی ٧٤ سال اخیر در امریکا شود.»

بیکاری ٣٠ درصد جمعیت فعال امریکا را تهدید می‌کند
در همین حال، جیمز بولارد، رئیس بانک مرکزی سنت لویی امریکا با گسترش اپیدمی کرونا سناریوی بسیار تاریکی را برای اشتغال در امریکا پیش‌بینی می‌کند. جیمز بولارد روز یک‌شنبه هشدار داد: «بیکاری می‌تواند ٣٠ درصد جمعیت فعال امریکا را در بر بگیرد. نرخی که به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری در بحران بزرگ اقتصادی سال‌های ٣٠ در امریکاست و سه برابر بیشتر از نرخ بیکاری امریکا پس از بحران مالی و اقتصادی سال ٢٠٠٨ است.»

اقتصاد امریکا زیر تحت فشار کرونا
در حال حاضر اقتصاد امریکا فشار بسیار زیادی را از ناحیه اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید انجام دهد، تحمل می‌کند، به طوری که اکثر مردم در داخل و خارج امریکا مجبور شده‌اند در خانه‌هایشان بمانند و از مسافرت پرهیز کنند. هتل‌ها، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، سینماها، شرکت‌های بزرگ تعطیل شده و همه این‌ها شاهدی بر ضربه اقتصادی بزرگی است که دارد به این کشور وارد می‌شود.

برخی کارخانه‌های بزرگ امریکا به ویژه در حوزه خودروسازی نظیرجنرال موتورز، فورد و فیات اعلام کردند که برای جلوگیری از ویروس کرونا، شرکت‌های خود را تعطیل خواهند کرد. ترامپ همواره از دستاورد‌های اقتصادی خود به مثابه برگ برنده‌ای یاد کرده‌است که به زعم وی موجب پیروزی دوباره او در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ امریکا خواهد شد، اما وضع پیش‌بینی نشده کنونی و سقوط آزاد شاخص‌های مالی و سهام در امریکا همراه با افزایش قابل‌ملاحظه نرخ بیکاری و بروز رکود عمیق اقتصادی، موجب وخامت اوضاع اقتصادی امریکا و در نتیجه افزایش نارضایی از عملکرد دولت ترامپ می‌شود و همین مسئله شانس وی را برای پیروزی در انتخابات آتی کم‌رنگ می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار