کد خبر: 997658
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
دانشمندان احتمال می‌دهند که ویروس کرونای جدید از طریق خفاش‌ها به انسان منتقل شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ویروس کرونا به احتمال بسیار زیاد از خفاش به انسان منتقل شده است. خفاش‌ها ویروس‌های زیادی را حمل می‌کنند که باعث بیمار شدن آن‌ها می‌شود.

ویروس کرونا هم خانواده ویروس‌هایی است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند و بیماری‌هایی مانند سارس و مرس را ایجاد می‌کنند.

جدیدترین ویروس کرونا از ووهان چین شیوع پیدا کرد. دانشمندان به دنبال راهی برای درمان این ویروس هستند. بر اساس بررسی‌های ژنتیکی اولیه و موارد موجود قبلی، احتمال می‌دهند این ویروس از خفاش منتقل شده باشد. اما مشخص نیست که این ویروس مستقیما از خفاش به انسان منتقل شده یا با واسطه انتقال پیدا کرده است.

یک نوع یا گونه خاص از خفاش‌ها در انتقال همه ویروس‌ها دخیل نیستند. برای ویروس‌های نیپا و هندرا، خفاش‌های بزرگ میوه دخیل بودند، اما در سارس و مرس و این ویروس جدید گونه کوچکتر خفاش‌ها یعنی حشره خوار‌ها عامل بیماری هستند.

حیوانات دیگر نیز ویروس‌ها را میان خفاش و انسان منتقل کرده اند. سارس از طریق گربه وحشی به انسان منتقل شد. اما حالا می‌دانیم که ویروس در جایی از خفاش به گربه وحشی منتقل شده و منبع اصلی این بیماری خفاش‌ها بوده اند.

اتفاقی که در مرس افتاد این بود که ویروس در جایی از خفاش به شتر منتقل شده و سپس انسان را بیمار کرده است.

حالا دانشمندان چینی می‌گویند که واسطه در انتقال ویروس کرونا به انسان، مورچه خوار بوده است. اما این تحقیقات هنوز به صورت علنی منتشر نشده اند. مورچه خوار بیش از هر حیوانی در جهان قاچاق می‌شود. آن‌ها بسیار شبیه آرامدلو هستند که زره دارند. آن‌ها پولک‌های بسیار بلندی دارند که در پزشکی سنتی چین ارزشمند است.

متمایز کردن ویروس کرونا از بقیه ویروس‌ها کمی مشکل زا است؛ چرا که واکنش‌های متفاوتی درباره این مسئله وجود دارد. هر چه اطلاعات ژنتیکی بیشتری مطرح شود درگیری جامعه علمی بیشتر می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که تحقیقات تکمیل نشده باید درباره صحبت از منشا این بیماری کمی محتاط‌تر بود.

برای تولید واکسن نیازی به دانستن منشا ویروس نیست. اما شناخت منشا می‌تواند برای کنترل شیوع کنونی و جلوگیری از موارد آینده مفید باشد. در زمان شیوع سارس دولت‌ها فروش گربه وحشی را ممنوع کردند چرا که مطمئن بودند گربه‌های وحشی در انتقال و گسترش شیوه ویروس موثر هستند. در نتیجه اگر الان از منشا ویروس کرونا مطمئن شویم می‌توانیم شیوع این ویروس را کنترل و مهار کنیم.

اولین گزارش ها، بیماران را به بازاری در ووهان چین مرتبط می‌کرد که خفاش به عنوان غذا در آن جا فروخته می‌شد. اما آزمایش‌های جدید شبهاتی را درباره نقش این بازار در شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. پختن گوشت‌ها ویروس کرونا را از بین می‌برد، زیرا ویروس‌ها در برابر حرارت مقاوم نیستند. اما کار با گوشت خام یا آماده کردن آن می‌تواند شما را در خطر بیندازد.

دانشمندان مکانیزم‌های بیولوژیکی را در خفاش شناسایی کرده اند که ویروس را سرکوب می‌کند. خفاش‌ها سیستم ضد ویروسی خوبی دارند که در مبارزه به آن‌ها کمک می‌کند.

با وجود ارتباط احتمالی حیوانات با ویروس کرونای جدید، بیولوژیست‌ها نمی‌خواهند مردم خفاش‌ها را مقصر بدانند، زیرا ۹۰ گونه آن‌ها در معرض انقراض اند. شهرت خفاش‌ها بسیار نگران کننده است، اما آن‌ها نقش مهمی در اکوسیستم دارند. مثلا برخی خفاش‌ها عامل مهمی در انتقال گرده هستند. هم چنین از خفاش‌ها به عنوان مدل درک تکامل پستانداران استفاده می‌شود.

هر چه تعامل انسان و حیوان بیشتر می‌شود ویروس‌های جدید نیز افزایش می‌یابند. فقط خفاش‌ها که عامل انتقال بیماری‌ها نیستند. درواقع انسان به دلیل ورود به قلمرو حیوانات به خطر افتاده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار