کد خبر: 997559
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
موضوع مهمی که این روز‌ها یکی از دغدغه‌های فیفاست و فدراسیون جهانی فوتبال را به بررسی و برنامه‌ریزی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ واداشته تا این رقابت‌ها در قاره‌های مختلف به بهترین شکل ممکن انجام شود مسئله شیوع کروناست.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: هرچند که نیمه‌تمام ماندن رقابت‌های باشگاهی کشور‌ها و در پیش بودن مسابقاتی، چون یورو ۲۰۲۰ و کوپا‌آمه‌ریکا که به سال ۲۰۲۱ موکول شدند نیز نگرانی‌های فیفا را برای اتمام مسابقات انتخابی بیشتر و بیشتر کرده است. با وجود این با پیش‌بینی اینکه مسابقات بین‌المللی و رقابت‌های ملی از اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۹۹) آغاز می‌شوند، فیفا امیدوار است با تقویم پیشنهادی‌اش بتواند جام جهانی را در تاریخ اصلی خود برگزار کند.

آسیا
آسیا هم به لحاظ برنامه‌ریزی و هم به لحاظ شیوع گسترده کرونا و همین‌طور میزبانی جام جهانی یکی از مهم‌ترین قاره‌ها در این برنامه است، اما با توجه به اینکه انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا در یک قالب برگزار می‌شود، فیفا برای برنامه‌ریزی مسابقات این قاره با مشکل زیادی مواجه نیست. با وجود این باید در تقویم خود، ۱۸ هفته را برای روشن شدن تکلیف تیم‌های صعودکننده از آسیا در نظر بگیرد. به فرض شروع مسابقات از اکتبر ۲۰۲۰، چهار هفته باقیمانده مرحله دوم در اکتبر و نوامبر به پایان می‌رسد تا پس از مشخص شدن چهره تیم‌های صعودکننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی از فروردین ۱۴۰۰ دور بعدی آغاز شود که از این تاریخ ۱۰ فیفادی برای نهایی کردن مرحله گروهی و مرحله نهایی مسابقات لازم است که فیفا در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ این فرصت را در اختیار دارد و در ماه مارس ۲۰۲۲ نیز تکلیف برنده پلی‌آف قاره مشخص خواهد شد.

آفریقا
تعداد بازی‌ها در آفریقا زیاد نیست و برنامه‌ریزی مسابقات انتخابی این قاره مشکلی را به دنبال ندارد. فیفا، اما در نظر داشت اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ را برای برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا برنامه‌ریزی کند که حالا باید این تاریخ را در اختیار آفریقایی‌ها قرار بدهد تا مسابقات انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۱ را به اتمام برسانند. مارس ۲۰۲۱ نیز می‌تواند زمان مناسبی برای آغاز انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا باشد که در ۱۰ گروه و طی شش هفته مسابقات برگزار می‌شود و تا اکتبر ۲۰۲۱ نیز به پایان می‌رسد. سپس با مشخص شدن ۱۰ تیم صعودکننده، ماه نوامبر ۲۰۲۱ فرصت مناسبی برای برگزاری پنج بازی رفت و برگشت برای مشخص شدن چهره پنج تیم آفریقایی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود.

کونکاکاف
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در کونکاکاف می‌تواند از اکتبر ۲۰۲۰ باشد. تمام مراحل انتخابی جام جهانی تا پایان مراحل گروهی تا اکتبر ۲۰۲۱ به پایان برسد و در نوامبر ۲۰۲۱ نیز بازی‌های خانگی و خارج از خانه پلی‌آف برگزار شوند.

امریکای جنوبی
سخت‌ترین برنامه برای تیم‌های امریکای جنوبی است. برگزاری ۱۸ بازی رفت و برگشت، انتخاب پنج تیم و حضور تیم پنجم در بازی رفت و برگشت پلی‌آف بین‌قاره‌ای چالش بزرگی است. امریکای جنوبی دو تاریخ در مارس را از دست داده و در ژوئن هم مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود و در بهترین حالت، مسابقات این منطقه از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز می‌شود و با این شرایط تیم‌ها باید از تمام فیفادی‌ها استفاده کنند که با توجه به برگزاری کوپا‌آمه‌ریکا در ژوئن ۲۰۲۱، انتخابی‌ها تا مارس ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد تا ژوئن بماند برای برگزاری پلی‌آف بین‌قاره‌ای.  
 
اقیانوسیه
اقیانوسیه هنوز تقویم مسابقات خود را اعلام نکرده و پیش از این ششم تا بیستم ژوئن ۲۰۲۰ را برای برگزاری جام ملت‌های این قاره در نظر گرفته بود که با تصمیم فیفا در ژوئن مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود و این برنامه دستخوش تغییر خواهد شد. اما با این پیش‌بینی که جام ملت‌های این قاره هم مانند یورو و کوپا یک سال به تعویق بیفتد و در ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود، مسابقات مقدماتی در ۲۵ تا ۳۰ مارس ۲۰۲۱ به صورت متمرکز برگزار می‌شود و مرحله بعد در سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. پلی‌آف هم به مارس ۲۰۲۲ موکول می‌شود تا برنده این دیدار در ژوئن ۲۰۲۲ در پلی‌آف بین‌قاره‌ای شرکت کند.

یوفا
انتخابی جام جهانی در اروپا طبق برنامه از مارس ۲۰۲۱ و بدون تغییر باید آغاز شود. با توجه به تعویق یک ساله یورو، اروپایی‌ها اگر از همه تاریخ‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر استفاده کنند، انتخابی جام جهانی در مارس ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و ۱۲ تیم در این مرحله بازی‌های پلی‌آف تک‌مرحله‌ای را نیز برگزار می‌کنند و بازی‌های مقدماتی قاره اروپا در ژوئن ۲۰۲۲ تمام می‌شود.

طبق بسته پیشنهادی فیفا و با توجه به اینکه زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پاییز است، به نظر می‌رسد مشکلی برای برگزاری جام جهانی در تاریخ مقرر وجود نداشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار