کد خبر: 997540
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برآورد‌ها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا ۱۵ درصد از کرونا متأثر می‌شود، گفت: در دنیا شاید این میزان بیشتر باشد، چون بخش خدمات در آنجا گسترده‌تر است و در کشور ما این بخش کمتر است در نتیجه آثار این ویروس بر اقتصاد ما کمتر است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: فرهاد دژپسند که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما صحبت می‌کرد، گفت: از آنجایی که در دنیا بخش خدمات توسعه یافته‌تر است، از این رو زیان آن‌ها بیشتر خواهد بود. اما در ایران این ویروس حدود ۱۵ درصد بر تولید ناخالص داخلی کشور تأثیر خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که آثار کرونا بر اقتصاد ایران کمتر از سایر کشور‌ها باشد. وی افزود: برای کمک به بخش‌های متأثر از بیماری کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است. از جمله از این مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کار‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت داده خواهد شد، حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینه‌ای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت.

تمهیدات مالیاتی کرونا فقط امهال است
وزیر اقتصاد افزود: گمرک در دوره ثبت تا ترخیص رکورد ۴۸ ساعت را شکست. مصوبات مالیاتی برای کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا فقط امهال است که این مصوبه کمک کرد تا هر یک از مؤدیان مالیاتی که به مبارزه به کرونا کمک می‌کنند، برای آن‌ها هزینه قابل‌قبول مالیاتی حساب می‌شود. با توجه به اثرات اقتصادی شیوع کرونا، در راستای کمک به معیشت و توان خرید مردم، ۲۳ میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارت‌های خرید بهره‌مند خواهند شد. وی درباره تأثیر کاهش نرخ بهره تسهیلات برای کاهش اثرات کرونا گفت: برای فعالان آسیب‌دیده از کرونا نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد شده‌است. ابزار کاهش نرخ سود سپرده در جهت کاهش اثرات اقتصادی ویروس کرونا، به دلیل نرخ نقدینگی صلاح است که در این زمینه مورد استفاده قرار نگیرد. دژپسند درباره بهبود فضای کسب‌وکار توضیح داد: در سال گذشته رتبه کسب‌وکار یک گام بهتر شد و اگر اقدامات سال گذشته در این زمینه انجام شد امسال وضعیت بهتری در این حوزه خواهیم داشت. تشکیل دادگاه تجاری اقتصادی را پیگیری کرده‌ایم که در آینده نزدیک این دادگاه را داشته باشیم. همچنین پنجره واحد فیزیکی و الکترونیکی را مورد پیگیری قرار داده‌ایم.

تحقق صد‌درصدی درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۸
وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۸ بعد از ۱۴ سال میزان تحقق مالیاتی از صددرصد عبور کرده‌است. یک‌سوم رشد تحقق‌های مالیاتی ما هم ناشی از تحول‌های فناورانه است که نشان‌دهنده این است که ما در این زمینه داریم خوب جلو می‌رویم، اما برای تحقق اقتصاد هوشمند هنوز فاصله داریم. وی درباره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و دارایی‌های دولتی در سال‌جاری (۱۳۹۹) خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا واحد‌ها را آماده کنیم تا در بورس عرضه کنیم. در سال گذشته شش تا هفت شرکت را و یک بیمه البرز را به صورت بلوکی عرضه کردیم. چون بلوکی بود، تقاضا نداشت و به سمت ETF رفتیم که گفتند از لحاظ قانونمندی درست نیستند. اولین گام در این زمینه این است که دیروز در دولت دو آیین‌نامه در این مورد تصویب شد. شورای عالی بورس و هیئت واگذاری تشکیل شد.

عرضه ۹ شرکت دولتی در حوزه‌های انرژی و مالی در سال‌جاری
دژپسند افزود: در آینده نزدیک در سال‌جاری، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد. در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.

درآمدزایی ۳۰ هزار میلیاردتومانی از عرضه سهام شرکت‌های دولتی
این مقام مسئول در پاسخ به این‌که چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکت‌های دولتی به‌دست خواهد آمد؟ توضیح داد: هدف عمده ما در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآورد‌ها نشان‌دهنده این است که از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تأمین مالی داشته باشیم.

۱۵ اردیبهشت؛ اولین فراخوان برای واگذاری
وی درباره اینکه از نظر زمانی چگونه واگذار می‌کنید، گفت: دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌هایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس می‌شوند. دژپسند درباره تأثیر واگذاری شرکت‌های دولتی بر بورس بیان کرد: این امر عمق بازار بورس را افزایش می‌دهد. شاخص بازار سرمایه صرفاً منعکس‌کننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد.

بورس حباب ندارد
وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های مستقلی که سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده امور اقتصادی هر یک جداگانه انجام داده‌اند، وجود حباب کلی در بورس تأیید نشده‌است.

این مقام مسئول گفت: فعالان بازار سرمایه یک دوره میان‌مدت را مدنظر داشته باشند و به دنبال این باشند تا از بازدهی سهام شرکت بهره‌مند شوند و با یک اشراف اطلاعاتی لازم به بازار سرمایه ورود کنند. تأمین مالی ۲۱۶ هزار میلیاردی از بازار سرمایه دژپسند در پاسخ به اینکه آیا بازار سرمایه نقشی در تأمین مالی شرکت‌ها داشته است، توضیح داد: در سال ۹۸ معادل ۲۱۶ هزار میلیارد تأمین مالی از بازار سرمایه داشتیم. حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم از بازار بدهی داشتیم. در ۱۱ ماهه سال گذشته شرکت‌های بورسی ۱ /۷ درصد در سرمایه‌گذاری رشد اسمی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه برای برخی از بنگاه‌ها در بازار بورس حباب تک‌رشته‌ای داشته‌ایم، گفت: در مورد دامنه بورس باید از ابزار‌های تهدیدی استفاده نکنیم و برای بازار سرمایه باید قاعده تعریف کنیم.

فروش ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه در سال‌جاری
دژپسند درباره میزان فروش اوراق خزانه در سال‌جاری توضیح داد: ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی فروخته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار