کد خبر: 997498
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
آمار مسافران مترو در روزها اخیر۳ برابر شده و زنگ هشدار کرونا در شهر زیرزمینی به صدا درآمده است. شهرداری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو را رد کرد و مسؤولان معتقدند مترو حمل و نقل انبوه‌بر است و مردم باید اصول را رعایت کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزارت بهداشت روز چهارشنبه ۳۰ بهمن، اعلام کرد؛ آزمایش دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مثبت گزارش شده است. این خبر دقایقی پس از انتشار در صدر رسانه‌های مختلف ایران و جهان قرار گرفت و طی چند روز وضعیت کشور را تحت تاثیر قرار داد.

با افزایش آمار مبتلایان، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و از مردم در شهرهای مختلف درخواست شد برای قطع زنجیره کرونا در خانه بمانند. برخی توصیه‌ها را جدی گرفتند و برخی با کم توجهی از موضوع عبور کردند. روزهای پایانی سال بود و برخی هموطنان چمدان‌ها را پیچیده و عازم سفر شدند. موج‌ دوم هشدارها آغاز شده بود ولی این‌بار هم تعدادی راهی جاده‌ها شده و محل سکونت خود را به امید کسب لحظات خوش ترک کردند؛ فارغ از اینکه آگاهانه یا ناآگاهانه سبب فوت هموطنان خود می‌شدند.

چند روز پس از تحویل سال نو با توجه به روند صعودی مبتلایان به کرونا طرحی به نام «فاصله‌گذاری اجتماعی» از سوی مسوولان وزارت بهداشت به دولت پیشنهاد داده شد که این موضوع از سوی دولت تصویب شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در مورد طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: این موضوع تردد بین شهری را به شدت کاهش داده و با غربالگری از مسافرانی که می‌خواهند به شهرهایشان برگردند همراه خواهد بود. طرحی که محدودسازی مکان‌های پرتردد مانند مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه، برگزاری بازی‌ها بدون تماشاچی، تعطیلی تئاترها، تعطیلی نمازجمعه‌ها و اماکن مذهبی بخشی از جزییات آن بود.

به تدریج طرح فاصله گذاری اجتماعی به موضوعات مختلف تعمیم یافت به طوری که مسوولان هم از آن بی نصیب نمانند و با رعایت فاصله حدود ۱.۵ متری از یکدیگر برخی از جلسات و برنامه ها را برگزار کردند. این مساله به موضوعات شهری هم کشید و حتی تبدیل به مطالبه شهروندان از طریق شورای شهری‌ها به ویژه پس از تعطیلات نوروز شد.

پس از پایان تعطیلات نوروزی، به حجم تردد‌ها در شهر افزوده شد چرا که برخی از شهروندان باید در ادارات و نهادها جهت فعالیت‌کاری بنابر اعلام دولت حضور می‌یافتند‌ و در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل شیوع کووید ۱۹ در قرنطینه بودند تهران آن هم با ابتلای زیاد و شیوع روز افزون کرونا شاهد روزی عجیب و غریب بود. مترو نسبت به نوروز با افزایش ۳ برابری مسافر رو به رو شد و تصاویر مسافران اتوبوس‌ها هم گویای شلوغی این بخش از حمل و نقل بود.

رشد ۳ برابری مسافران مترو در پایتخت

مدیران تهران درباره حجم مسافران در ۱۶ فروردین اعلام کردند؛ قبل از شیوع کرونا مسافران مترو یک میلیون و 800 هزار نفر در طول یک روز بودند که در ایام نوروز این میزان به کمتر از صد هزار نفر رسید ولی یک روز پس از تعطیلات حدود 2 تا 3 برابر شد و بسیاری از شهروندان ترجیح داده‌اند با مترو در تهران رفت و آمد کنند.

توصیه‌ها دوباره شروع ولی از تعداد مسافران حمل و نقل عمومی کاسته نشد. با توجه به این که مترو و اتوبوس در پایتخت تعطیل نشده بود مدیران شهری تصمیم گرفتند که طرح فاصله گذاری اجتماعی را در حمل و نقل عمومی اجرایی کنند بر همین اساس برنامه ریزی ها آغاز شد.

طرحی نو برای مسافران اتوبوس

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره شلوغی اتوبوس‌های پایتخت اظهار داشت: تا زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد و شهروندان پروتکلی برای تردد در سطح شهر نداشته باشند استفاده از اتوبوس انجام می‌گیرد و تعداد مسافران نیز اندک نیست.

وی افزود:‌ عکس‌ها و فیلم‌ها که از شلوغی اتوبوس‌ها منتشر شده،‌ نشان می‌دهد متاسفانه شهروندان به تعداد اندک استفاده از ماسک و دستکش را مدنظر قرار داده‌اند. بنابراین علاوه بر اینکه ما تمهیداتی جهت مقابله با کرونا در اتوبوس‌های شرکت واحد در نظر گرفته‌ایم ولی رعایت موضوعات بهداشتی توسط مردم هم بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد:‌ در حال تدوین طرح فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس‌ها در پایتخت هستیم که برخی اقدامات این طرح آغاز شده و بنا داریم نحوه چیدمان اتوبوس‌ها و محل ایستادن مسافران را به صورتی طراحی کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

ترفع گفت: به طور مثال برخی صندلی‌ها با علامت ضربدر نشانه گذاری می‌شود تا مسافران بر روی آن ننشینند و فاصله با مسافر دیگر رعایت شود.

همچنین در محل ایستادن مسافران علامت‌هایی درج می‌شود که تنها در این نقاط بایستند و به یکدیگر نزدیک نشوند.

سوار کردن ۳ مسافر در صندلی عقب تاکسی ممنوع شد

قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم درباره موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌های پایتخت گفت: این موضوع از هفته آخر اسفند سال ۹۸ در سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس این مساله را به تاکسیرانان اعلام کردیم.

وی افزود: رانندگان تاکسی مجاز هستند جهت پیشگیری از کرونا تنها دو مسافر را در صندلی عقب سوار کنند و کرایه تاکسی برای مسافران مشابه قبل در نظر گرفته شده و تغییری نکرده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همه تاکسی‌های خطوط مختلف پایتخت ابلاغ و اعلام شده است ، خاطر نشان کرد: تاکسیران‌ها موظفند مبالغ درج شده بر روی برچسب نرخ را از مسافران بگیرند و هیچگونه افزایش نرخی پیش از طی شدن روال قانونی مجاز نیست.

اما بیش از آمار مسافران اتوبوس و تاکسی، آمار مسافران مترو نگران کننده است. مترویی که نه تنها خبری از تعطیلی آن نیست بلکه چراغ سبز فعالیت بیشتر صنوف توسط رئیس جمهور از هفته آینده، گواهی بر شلوغی بیشتر آن در روزهای پیش‌رو است‌. درباره موضوع اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در مترو به سراغ یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به فارس گفت: اگر تعداد مسافران زیاد باشد اقدامی نمی‌توانیم انجام دهیم. شهرداری نمی‌تواند تقاضا را در مترو کاهش دهد ولی تمام تلاش لازم را انجام تا با مدیریت سر فاصله‌ها و کاهش آن از تراکم جمعیت بکاهیم.

فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نیست

وی افزود: طی روزهای اخیر که به گفته برخی مترو شلوغ شده تنها 20 درصد مسافران حضور یافته بودند ولی با این وجود ما از 80 درصد ظرفیت مترو برای تردد این افراد استفاده کرده‌ایم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی در محیط‌های خلوت قابل اجرایی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران در هفته آینده بیشتر باشد. ما نمی‌توانیم مانع سوار شدن مسافران به مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش‌بینی کنیم. بنابراین بسیار منطقی است که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مترو امکان پذیر نیست.

حجت گفت: طی روزهای اخیر از محیط‌هایی که تراکم جمعیت در متروها داشتیم ایستگاه‌های تقاطعی است به طور مثال مسافران که از کرج به سمت تهران می‌آیند در خط دو و ایستگاه صادقیه جمعیت زیادی وجودی دارد. ولی دوباره در مسیرها کمی از ازدحام جمعیت کاسته می‌شود. این موضوع برای ایستگاه امام خمینی (ره) که تقاطعی است، صدق می‌کند و در ساعاتی تراکم در مترو واقعا غیرقابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتانیم از اتوبوس‌های کمکی جهت کاهش تراکم جمعیت در مترو در ایستگاه‌های تقاطعی استفاده کنیم. به طور مثال مسافرانی که از کرج به صادقیه می‌آیند در ایستگاه صادقیه آنها را راهنمایی کنیم که سوار اتوبوس شوند و از این طریق این افراد را به متروی آزادی منتقل کنیم و از آنجا ادامه تردد برایشان انجام گیرد. با این راهکار ترافیک غیرقابل قبول را می‌توان در نقاطی که گلوگاه مترو است تا حدودی کنترل کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران بیان داشت:‌اگر متقاضی مترو افزایش یابد باید چاره‌ای اندیشید البته کارهای فرهنگی را ما در این زمینه انجام داده‌ایم و توصیه شده مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند ولی برخی از افراد چاره‌ای برای استفاده از مترو ندارند.

حجت خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد مسافران اکنون با مترو سفر می‌کنند. حال تصور کنید این رقم به بیش از 50 درصد برسد. بنابراین باید راهکار اساسی در این زمینه داشت.

فاصله گذاری اجتماعی لفظ ادبی است

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز درباره این موضوع به فارس گفت: فاصله گذاری اجتماعی لفظ ادبی است و باید به موضوع فیزیکی این مستله توجه داشته همچنین این طرح در حوزه های مختلف به اشکال متفاوت اجرا شده و به عبارتی این لفظ ادبی ترجمه می‌شود به طور مثال در تاکسی، بانک و هواپیما هر کدام روش جداگانه‌ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

برنامه ریزی برای حمل و نقل انبوه‌بر

وی بیان داشت: فاصله گذاری اجتماعی امروزه جزو الزامات زندگی افراد شده و باید تعریف های مختلفی را در این زمینه در نظر گرفته. ما در قطارهای مترو علاوه بر اینکه توصیه هایی را در نظر گرفته‌ایم در حال برنامه‌ریزی هستیم که چگونه می توان اقدامات موثری را انجام داد تا از انتقال کرونا ویشگیری کرد ولی باید توجه داشت که مترو وسیله حمل و نقل انبوه‌بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه شلوغی مترو نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشته است، گفت: در برخی خطوط‌ مترو از جمله ایستگاه‌های تقاطعی همیشه ترافیک وجود داشته و در هر حالتی این ترافیک است لذا باید آموزش‌ها به صورتی باشد که مردم خودشان را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: به دنبال شبیه سازی طرح هایی هستیم که بتوان آن را در مترو اجرا کرد البته همکاران ما مشغول اجرای اقداماتی در گیت ها هستند تا الزمات بهداشتی بهتر رعایت شود.

کرونا همچنان جولان می دهد

به گفته مسوولان وزارت بهداشت مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور در حال حاضر به حدود ۷ هزار نفر رسیده و تا کنون ۳۷۳۹ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در خصوص آمار مبتلایان در روزهای اخیر، عنوان کرد: تعداد مراجعین سرپایی با علائم بالینی ۳۵ درصد، در بخش‌های عادی ۲۸ درصد و در بخش‌های ویژه ۱۵ درصد رشد داشته است؛ البته میزان ترخیص در روزهای اخیر کم شده؛ چراکه الگوی مراجعین در تهران در حال تغییر است.

زالی با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلاء به بیماری کرونا در تهران، افزود: ما نه تنها به مرحله ثبات کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه آمار شیوع رو به افزایش است.کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران همچنین امروز در شورای شهر اعلام کرد: تهران نقطه داغ بحران کرونا است و هیچ جای پاک و عاری از کرونا در تهران نداریم.

گفته‌های مسوولان نشان می‌دهد نه تنها آمار کرونا کم نشده بلکه همچنان این بیماری در پایتخت جولان می‌دهد. جولانی که برای مقابله با آن نه تنها فقط مشارکت مردم بلکه طرحی اساسی نیاز است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار