کد خبر: 997032
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
واشنگتن همچنان در حال دست و پا زدن است تا سونامی ترور سردار سلیمانی را که جز با اخراج این کشور از عراق آرام نمی‌گیرد، مهار کند و در این مسیر انواع پروژه‌ها از بردن سفارتش به داخل پادگانی در عراق گرفته تا استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت و اعمال فشار روی گروه‌های عراقی برای به روی کار آوردن نخست‌وزیری با تابعیت امریکایی در دست اقدام دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بغداد در کش و قوس انتخاب دولت جدید است، اما دولت مستقر فعلی همچنان نگران است که امریکا از این خلأ قدرت استفاده کرده و عراق را به صحنه زد و خورد شدید تبدیل کند. در پی انتشار اخباری مبنی بر استقرار آتشبار‌های موشک پاتریوت در دو پایگاه عراق توسط تروریست‌های امریکایی، دولت پیشبرد امور عراق به ریاست عادل عبدالمهدی (نخست‌وزیر مستعفی)، برای دومین بار از ایالات متحده امریکا درباره اقدام این کشور به استقرار سامانه‌های پاتریوت، توضیح خواست که البته با بی‌اعتنایی و عدم پاسخگویی واشنگتن مواجه شد.

در همین حال روزنامه العربی الجدید چاپ لندن به نقل از «مسئولان و ناظران عراقی» گزارش داد که علل این اقدام امریکا احتمالاً فراتر از عراق باشد؛ بدین معنا که امریکا با نصب این سامانه، در پی حراست از رژیم صهیونیستی و تأمین امنیت مرز‌های شمالی عربستان سعودی با عراق است.

به گفته مسئولان عراقی، سامانه مذکور همچنین خواهد توانست بخش اعظمی از مرز‌های عراق با عربستان را پوشش دهد که سپری در برابر هرگونه حمله موشکی به ریاض خواهد بود. بر اساس گزارش منابع عراقی «واشنگتن سامانه پاتریوت را در پایگاه عین‌الاسد مستقر کرده و یک سامانه دیگر هم در پایگاه حریر در اربیل مستقر شده است و دو سامانه دیگر هم در کویت در انتظار انتقال به عراق است.»

انتقال سفارت‌ها و تحویل پایگاه برای ماندن
همزمان با تحویل یک پایگاه دیگر توسط نیرو‌های امریکایی به عراقی‌ها، منابع امنیتی عراقی فاش کردند که نیرو‌های امریکایی پروژه‌هایی را برای بازسازی تعدادی از ساختمان‌های متروکه در داخل این پایگاه به عنوان اولین گام آغاز کرده‌اند تا بعداً ساختمان‌های حفاظت شده را به سفرای کشور‌های خارجی بدهند. پایگاه عین‌الاسد شاهد پرواز بی‌سابقه هواپیما‌های حمل و نقل به این پایگاه است. انتشار این خبر در حالی است که نیرو‌های امریکایی روز شنبه پایگاه هوایی الحبانیه در الانبار را هم تخلیه کردند. پیش از این امریکا پایگاه القیاره و کی وان را تحویل نیرو‌های عراقی داده بود. با این حال، سلیم الجبوری، رئیس سابق پارلمان در گفتگو با شبکه السومریه نیوز عراق گفت که خروج امریکا از پایگاه‌هایی در عراق به این معنی نیست که امریکا از عراق خارج نخواهد شد، اما فعالیت‌هایش را کاهش می‌دهد و در پایگاهش در اربیل و همچنین پایگاه «عین‌الاسد» باقی خواهد ماند.

پارلمان عراق دو روز پس از شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله امریکا، طرح اخراج نیرو‌های امریکایی را تصویب کرد.

الزرفی امید امریکا
«عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق روز شنبه برنامه دولت خود را به نمایندگان پارلمان ارائه کرد. عدنان الزرفی در مصاحبه با خبرگزاری واع، مدعی شد که گروه‌های سیاسی به او وعده حمایت داده‌اند و گفت که اعضای کابینه خود را از میان «کارمندان متخصص» تکمیل کرده و تا ۴۸ ساعت آتی مشخصات آن‌ها را طبق قانون اساسی به پارلمان ارائه خواهد داد. در همین راستا «فالح الزیادی» از نمایندگان ائتلاف «النصر» نیز به خبرگزاری واع گفت که اکثریت لازم برای رأی به کابینه الزرفی در پارلمان به وجود آمده است.

او مدعی شد که مذاکرات موفقیت‌آمیزی با گروه‌های سیاسی شکل گرفته و هرچند در داخل پارلمان اجماع وجود ندارد، اما نظر مثبت اکثر نمایندگان جلب شده است. یک منبع سیاسی آگاه عراقی هم در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه»، عدنان الزرفی روز شنبه با وجود دیدار با رهبران احزاب شیعه نتوانسته آن‌ها را قانع کند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مأمور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مأمور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزد‌های تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند. از سوی دیگر «حامد الموسری» قانونگذار عراقی درباره «عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه در عراق، دولت وی را «غیرقانونی» گفت که او برای نخست‌وزیر شدن به «خارج» تکیه کرده است و در عراق حامی چندانی ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
امریکا به هیچ عنوان نباید جای پایی در منطقه داشته باشد .
هر چه سریعتر باید منطقه را ترک نماید و الا ... .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار