کد خبر: 996858
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
شیوع بیماری کرونا در کشور، حوزه بروز جرائم را مثل هر حوزه دیگری تحت‌تأثیر قرار داد و سبب شد تا نوروز‌۹۹ شیوع جرائم در قیاس با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: مهم‌ترین پرونده نوروز‌۹۹ در شهرستان اسلامشهر تشکیل شد. جایی که سه مرد تبهکار هشتم فروردین‌ماه با طراحی نقشه سرقت، خونین‌ترین پرونده تعطیلات نوروز را رقم زدند و کمتر از یک‌ساعت بعد از حادثه بازداشت شدند. پرونده سه‌متهم به صورت ویژه بررسی شد و متهمان به زودی در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شوند. بازداشت اولین دزد در سال جدید، دستگیری قاتل فراری و فرار از زندان از مهم‌ترین پرونده‌هایی بودند که در نوروز ۹۹ تشکیل شدند.

ساعت‌۹:۳۰ صبح روز جمعه هشتم فروردین‌ماه بود که زن جوانی با شنیدن فریاد‌های کمک‌خواهی از داخل یک‌مغازه فروش گوشی تلفن همراه در خیابان کاشانی شهرستان اسلامشهر کسبه محل را از ماجرا با خبر کرد. لحظاتی بعد کسبه به سختی در مغازه را گشوده و با دیدن پیکر غرق خون صاحب مغازه که فرشاد نام داشت مأموران پلیس و امدادگران را از ماجرا با خبر کردند. همزمان با حضور مأموران کلانتری‌۱۱ شهرک لاله و امدادگران، فرشاد ۲۷ ساله در حالی که با اصابت دو ضربه از ناحیه گردن هدف ضربه چاقو قرار گرفته بود به بیمارستان منتقل شد و تحقیقات برای بازداشت عاملان حادثه به جریان افتاد.

در شاخه دیگری از بررسی‌ها کارآگاهان پلیس در جریان تحقیقات خود موفق شدند نیم ساعت بعد از حادثه دو نفر از عاملان حادثه را در یکی از خیابان‌های اطراف در حالی که نایلون حاوی گوشی تلفن همراه به دست داشتند و لباس‌های‌شان آغشته به خون بود شناسایی و بازداشت کنند. دو متهم در اولین بازجویی‌ها به سرقت خونین با همدستی یکی از دوستان خود اعتراف کردند. همزمان با دستگیری دو متهم بود که سومین عضو باند هم که راهی برای فرار نداشت خود را تسلیم پلیس کرد.

اعتراف عاملان حادثه به جنایت
در حالی که تحقیقات در این باره جریان داشت از بیمارستان خبر رسید که فرشاد به علت شدت جراحت جانش را از دست داده است بنابراین پرونده با موضوع قتل عمد تشکیل شد.

عامل اصلی حادثه که مردی ۲۴‌ساله بود در شرح ماجرا گفت: در بررسی صفحه اینستاگرام فرشاد متوجه شدم که او صاحب یک مغازه فروش گوشی موبایل درخیابان کاشانی است، بنابراین تصمیم به سرقت از مغازه او گرفتم و ماجرا را با دو نفر از دوستانم در میان گذاشتم که موافقت کردند. مطابق نقشه ابتدا به مدت چند روز مغازه وی را تحت نظر گرفتیم و دو روز قبل از حادثه به عنوان خریدار وارد مغازه‌اش شدم و شرایط را بررسی کردم، اما آن روز خرید انجام ندادم. به فرشاد گفتم که قصد خرید یک گوشی گرانقیمت برای برادرم را دارم، اما به خاطر شرایطی که برایم پیش آمده فعلاً با خودم پول ندارم و اصرار کردم که روز جمعه به مغازه بیاید تا بتوانم همراه برادرم خرید انجام دهم. وقتی با اصرارم مواجه شد قبول کرد.

متهم ادامه داد: بعد از آن بود که مرحله دوم نقشه را اجرا کردیم. روز حادثه وقتی فرشاد در مغازه را باز کرد من به همراه یکی از دوستانم همراه او وارد شدیم و کرکره را پایین دادیم. نفر سوم گروه هم مأمور مراقبت از محل بود. متهم گفت: وقتی فرشاد در گاو صندوق را باز کرد من با تهدید چاقو از او خواستم که گوشی‌های تلفن همراه را داخل نایلونی که به او دادم بریزد. او فهمید که در دام ما گرفتار شده است. وقتی دست به شوکر برد که مقاومت کند، من با چاقو دو ضربه به او زدم و بعد از سرقت ۵۳‌گوشی هر سه فرار کردیم تا اینکه بازداشت شدیم.

حادثه از زبان برادر مقتول
بهزاد معصومی، برادر مقتول درباره حادثه گفت: من و فرشاد در همان مغازه با هم شریک و همکار بودیم. متهم اصلی دو روز قبل از حادثه به مغازه آمد و گفت می‌خواهد برای برادرش خرید کند. او گفت برادرش از صبح زود تا دیر وقت سر کار است و اصرار کرد روز جمعه همراه او به مغازه بیاید تا خرید را انجام دهد. به خاطر شیوع کرونا و شرایط ایجاد شده من قبول نکردم، اما برادرم برای کمک به او قبول کرد. شماره همراهش را به او داد و گفت «هر وقت با برادرت آمدید با من تماس بگیرید تا کار شما را انجام دهم.» وی ادامه داد: روز جمعه آن‌ها به مغازه رفتند، اما قصدشان خرید گوشی نبود بلکه قصد سرقت داشتند و وقتی برادرم مقاومت کرد ضربه‌ای به شاهرگ گردنش زدند و ۵۳ گوشی موبایل را از داخل گاو صندوق سرقت کردند و از آنجا گریختند. لحظاتی پس از این ماجرا خود فرشاد با من تماس گرفت و گفت که سریع خودم را به مغازه برسانم و شاهرگش را زدند. پس از آن بلافاصله به مغازه رفتم و در حالی که خون زیادی از برادرم رفته بود او را به درمانگاه رساندم که پس از پانسمان اولیه با آمبولانس به بیمارستان اعزام شدیم. در آنجا گفتند به علت بالا رفتن قند خون امکان عمل جراحی وجود ندارد باید صبر کنیم تا قند خونش کاهش پیدا کند. ۲ - ۳ ساعت بعد کادر درمانی به ما گفتند که باید به فرشاد انسولین تزریق کنیم تا قندش پایین بیاید و بتوانیم او را به اتاق عمل ببریم. بعد هم به یکباره اعلام کردند که به کما رفته است و در ادامه هم خبر رسید که فوت کرده است.

اهدای اعضا
برادر مقتول درباره اهدای اعضای برادرش گفت: پس از آنکه برادرم به مرگ مغزی مبتلا شد پیشنهاد اهدای اعضای وی مطرح شد که من و برادر دیگرم که در بیمارستان بودیم با این موضوع موافقت کردیم و امیدوار بودیم که با این کار خداپسندانه بتوانیم چند بیمار را درمان کنیم تا ثواب آن به پای برادرمان نوشته شود. اما به مسئولان بیمارستان گفتیم که باید از پدر و مادرمان هم اجازه بگیریم که پس از تماس با آن‌ها هر دو نفرشان اعلام رضایت کردند و ما علاوه بر دریچه قلب بافت‌های هر دو دست و پای او را اهدا کردیم.

صدور کیفرخواست
با کامل شدن تحقیقات اولیه سه‌متهم به محل جرم منتقل شدند و صحنه جنایت را بازسازی کردند. سه روز بعد از حادثه خونین بود که یونس اسدی‌مقدم، دادستان اسلامشهر اعلام کرد که پرونده به صورت ویژه بررسی و با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده است. وی ادامه داد: برای عاملان حادثه درخواست اشد مجازات مطرح شده است که در صورت صدور حکم قصاص و تأیید در دیوان عالی کشور رأی در محل وقوع حادثه و در ملأ‌عام اجرا خواهد شد.

بازداشت اولین دزد سال همزمان با تحویل سال
اولین سارق پایتخت در سال جدید لحظاتی بعد از تحویل سال بازداشت شد. سرهنگ محمد قربان منصوری، رئیس کلانتری‌۱۵۲ خانی‌آباد توضیح داد: ساعت‌۷:۲۰ صبح نخستین روز سال‌۹۹ مأموران گشت انتظامی کلانتری‌۱۵۲ خانی‌آباد در حال گشت‌زنی بودند که با مرد جوانی در حال باز کردن آیفون تصویری یک ساختمان روبه‌رو شدند. مأموران که به رفتار مرد جوان مشکوک شده بودند به سراغ وی رفتند و در حالی که مرد جوان ادعا کرد که از ساکنان ساختمان است، مدیر ساختمان درخواست پلیس به جلوی در آمد و مشخص شد این مرد از اهالی این ساختمان نبوده و قصد سرقت آیفون تصویری را داشته است. بدین ترتیب مرد جوان که راهی جز اعتراف نداشت اعتراف کرد: با توجه به خلوتی خیابان در زمان سال تحویل قصد سرقت آیفون تصویری را داشتم که پلیس سر رسید و دستگیر شدم.

بازداشت قاتل فراری
دهم فروردین‌ماه مأموران پلیس‌آگاهی تهران موفق شدند یکی از مجرمان تحت تعقیب را که به اتهام قتل از محل متواری شده بود بازداشت کنند. حادثه قتل ساعت یک بامداد نهم دی‌سال قبل حوالی کلانتری‌۱۷۷ خاور شهر اتفاق افتاده بود. وقتی مأموران پلیس در محل حاضر شدند مشخص شد که پسر ۲۷‌ساله‌ای به نام سامان با ضربه چاقو از ناحیه کتف چپ هدف قرار گرفته و بعد از انتقال به بیمارستان شهدای هفتم‌تیر جانش را از دست داده است.

برادر مقتول که بهنام نام داشت، گفت: من و برادرم درحال عبور از محل بودیم که با دو برادر به نام‌های صابر و یاسر که بچه محل‌مان بودند، مواجه شدیم. به خاطر اختلافی که برادرم با آن‌ها داشت درگیری اتفاق افتاد که یاسر، برادرم را با ضربه چاقو هدف قرار داد که فوت شد.

در بررسی‌های بعد مشخص شد که صابر هم در جریان درگیری زخمی و در بیمارستانی در خیابان ستارخان بستری است. او در شرح ماجرا گفت: وقتی درگیری شروع شد برادر مقتول، من را با ضربه چاقو زخمی کرد. برادرم هم با ضربه چاقو سامان را هدف قرار داد که کشته شد. برادرم بعد از حادثه از محل متواری شد و من از محل پنهان شدن او خبری ندارم.

بعد از به دست آمدن این اطلاعات تحقیقات برای بازداشت قاتل فراری به جریان افتاد تا اینکه مأموران پلیس اواخر اسفندماه قاتل فراری را بازداشت کردند. او در بازجویی‌ها قتل را انکار کرد. متهم، اما دهم‌فروردین ماه قفل سکوت را شکست و به قتل اعتراف کرد. او گفت: روز حادثه همراه برادرم در حال عبور از محل بودم که با سامان و برادرش مواجه شدم. من با سامان اختلاف داشتم و سر این موضوع باهم مشاجره کردیم. وقتی دعوای ما بالا گرفت من او را با چاقو هدف قرار دادم و از محل فرارکردم.

فرار ۲۳‌زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد
یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های تعطیلات نوروز حوادثی بود که در برخی زندان‌های کشور اتفاق افتاد. ماجرا از ۲۹‌اسفندماه‌۹۸ و همزمان با فرار ۲۳‌نفر از متهمان زندان پارسیلون خرم آباد شروع شد. محمود ثمینی، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت که ساعت‌۱۸ روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۲۳ نفر که عمده آن‌ها مجرمان مواد مخدر بودند از زندان موفق به فرار شدند که دو نفر از آن‌ها در جریان فرار با شلیک گلوله کشته شدند و یک‌نفر هم بازداشت شد. درباره نحوه فرار متهمان گزارش منتشر نشده است.

تکرار حادثه این بار در شهرستان سقز
درحادثه‌ای مشابه که عصر روز جمعه هشتم‌فروردین اتفاق افتاد، ۷۴‌زندانی از زندان سقز با ضرب و جرح نگهبانان متواری شدند. تحقیقات در این باره نشان داد که متهمان با طرح یک نقشه از پیش تعیین شده موفق به فرار شده‌اند. مأموران در جریان تحقیقات خود ۱۹‌نفر را بازداشت کردند و تحقیقات برای بازداشت سایر زندانیان به جریان افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار