کد خبر: 995762
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
۲ حمله به التاجی نتیجه نسبی داشته است
کـار انتخـاب نخست‌وزیر در عراق گره خورده است، اما گرهی که در کار امریکایی‌ها برای ادامه اشغال عراق افتاده با شدت گرفتن خواست مردم و دولت و سر برآوردن نیرو‌های جدید در مقاومت شدیدتر است. سه مقام نظامی امریکا از تصمیم امریکا برای جابه‌جا کردن صد‌ها نظامی امریکایی در عراق و نیز خروج بخشی از آن‌ها خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش پایگاه خبری امریکایی ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از سه مقام نظامی امریکا، علاوه بر خروج صد‌ها نظامی، قسمتی از نیرو‌هایی امریکایی مستقر در پایگاه‌های مشترک در نزدیکی مرز سوریه، موصل و احتمالاً کرکوک جابه‌جا می‌شوند.

سخنگوی نیرو‌های ائتلاف در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، به جدول زمانی خاصی برای این خروج و جابه‌جایی اشاره‌ای نکرد.

در چنین شرایطی تشکیلات «عصبه الثائرون» روز گذشته ضمن اعلام موجودیت در نخستین بیانیه خود مسئولیت دو حمله موشکی به پایگاه التاجی را که به کشته شدن سه نظامی (دو امریکایی و یک انگلیسی) و زخمی شدن شمار دیگری از نیرو‌های [به اصطلاح]ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی امریکا منجر شد، بر عهده گرفته است. این تشکیلات جدید در بیانیه خود تأکید کرد: حملات به پایگاه التاجی نخستین حمله در چارچوب پاسخ به اقدام امریکا در ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان بسیج مردمی و سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و دیگر همرزمان آنان در اطراف فرودگاه بغداد در اوایل ماه ژانویه بوده است. این گروه تأکید کرد حملات خود را تا خروج نظامیان اشغالگر امریکا تشدید خواهد کرد و از موجودیت گروه جدیدی به نام «عصبه الثائرین»، خبر داد.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» با اشاره به این خبر نوشت: این گروه ناشناس و جدید عراقی طی بیانیه‌ای خود را از نیرو‌های مقاومت و ضد اشغالگری امریکا معرفی می‌کند و مسئولیت حملات اخیر پایگاه‌های امریکایی از جمله شلیک راکت به سوی پایگاه التاجی بغداد را برعهده گرفت و خواستار اخراج اشغالگران امریکایی از عراق شد.

پایگاه التاجی چهار شنبه گذشته هدف اصابت ده‌ها راکت قرار گرفت. جنگنده‌های امریکایی نیز بامداد روز جمعه (۲۳ اسفند) فرودگاه غیرنظامی در حال احداث در کربلا و چندین مقر حشدالشعبی و پلیس و ارتش عراق را در این استان و استان‌های بابل، صلاح‌الدین و الانبار بمباران کردند که دوباره به واکنش نیرو‌های عراق و حمله مجدد به این پایگاه در روز جمعه منجر شد. جاناتان راث هافمن، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری در ارتباط با زخمی‌شدن سه امریکایی در عملیات روز جمعه اعلام کرد: سه تن از نیرو‌های ارتش امریکا در یک حمله با راکت کاتیوشا به نیرو‌های امریکایی و ائتلاف در اردوگاه التاجی عراق در روز ۱۳ ماه مارس، زخمی شدند.

خروج ۲ گروه شیعی از مذاکرات
«جریان حکمت» و ائتلاف سائرون از کمیته هفت نفره نمایندگان گروه‌های شیعی عراق برای انتخاب نام نامزد نخست‌وزیری آتی عراق خارج شدند و تأکید کردند که در آخرین ساعات باقیمانده به مهلت قانونی نتوانستند به توافقی در این خصوص دست یابند.

«سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق روز دو شنبه از خروج حزب خود از مذاکرات گروه‌های سیاسی شیعی برای انتخاب نخست‌وزیر مرحله انتقالی این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موازین‌نیوز، الحکیم در بیانیه‌ای گفت: «به دلیل مخالفت ما با تعلل و محاسبات سیاسی که منافع عالی عراق و عراقی‌ها و شرایط کنونی کشور را در نظر نمی‌گیرد، تصمیم گرفتیم که از این پس در مسئولیت انتخاب نام نامزد نخست‌وزیری عراق دخالت نکنیم.»

در کانال تلگرامی الحکیم همچنین آمده است که «ورود جریان حکمت در گفتگو‌ها با هدف یافتن برون‌رفت از بحران سیاسی و پایان معطل ماندن منافع مردم بود. از همین رو بر این تأکید داریم که نامزد نخست‌وزیری باید اقتدار کشور را بازگردانده و زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را در سال جاری فراهم کند.»

«نبیل الطرفی» رئیس ائتلاف سائرون در پارلمان عراق هم تأکید کرد که این ائتلاف عضویت خود را در کمیته هفت نفره انتخاب نخست‌وزیر به حال تعلیق درآورده است و در هیچ نشست دیگری از آن حاضر نمی‌شود، زیرا به توافق جدیدی بر سر نام نخست‌وزیر آتی نرسیده است.

او تأکید کرد: اختلافی میان گروه‌های شیعی وجود ندارد، اما تفاهم هم به دست نیامده است.

رئیس ائتلاف سائرون گفت: «کمیته هفت نفره‌ای که از نمایندگان گروه‌های شیعی تشکیل شده بود نتوانست به توافقی درباره انتخاب کاندیدایی دست یابد که مسئول تشکیل دولتی جایگزین دولت مستعفی کنونی شود.»

وی افزود: «از همین رو رئیس‌جمهور باید اختیارات خود را در تعیین نامزدی برای نخست‌وزیری لبنان به کار گیرد.»

سائرون پیش‌تر اعلام کرده بود که رایزنی‌ها میان گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق در میان طیف‌های سیاسی این کشور تا به امروز که آخرین مهلت معرفی آن به رئیس‌جمهور عراق است ادامه داشته، اما به نتیجه نرسیده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
said
|
Switzerland
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
0
سلام. این زمزمه ها دروغین هستند. آمریکایی‌ها با این زمزمه ها زمان میخرند. امریکا تا مانند لبنان کشته های زیاد و یکجا ندهد از عراق نخواهد رفت. زمان خوبی است. باید از آنها کشته های زیاد گرفت و یکجا تا تشریفِ نحس شان را ببرند یانکیهای بی فرهنگ و استعمارگر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
1
الان بهترین فرصت است که یمن فلسطین وسوریه رابه تسلیحات پیشرفته مجهز کنیم وتوان موشکی خودمان را بالاتر ببریم
said
|
Switzerland
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
0
سلام. این زمزمه دروغین است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار