کد خبر: 995747
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
احتمال سیلابی بودن فروردین ۹۹ وجود دارد
تجربه بارندگی‌ها در فروردین امسال موجب آماده‌باش در وزارت نیرو شده به طوری که وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت خالی ۴۰ درصد سد‌های کشور گفت: با توجه به افزایش بارندگی در هفته‌های آینده، آمادگی کافی برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی بهار وجود دارد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گفته کارشناسان، همزمانی بارش‌ها و ذوب برف، شروع سال ۹۹ را شروعی سیلابی خواهد کرد. ناصر ترکش‌دوز، مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: سال آبی ۹۸- ۹۷ یک سال خیس یا به عبارتی ترسالی بود که بعد از حدود ۱۷ یا ۱۸ سال خشک اتفاق افتاد. وقتی قریب به ۱۷ سال خشکسالی پیاپی داشته باشیم، یکی از تبعات آن این است که در ذهن مسئولان و مردم این موضوع شکل می‌گیرد که وقتی آبی نداریم، نیاز به انجام تمهیداتی برای مهار آن نیست و این مسئله، به غفلت و غافلگیر شدن در سال‌های‌تر می‌انجامد.

وی در خصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سیلابی‌شدن ابتدای سال ۹۹ گفت: با توجه به حجم بارش‌های سال آبی جاری که نزدیک به بارش‌های سال آبی گذشته و بیش از متوسط درازمدت بارش‌ها در کشور است، سال آبی ۹۹- ۹۸ یک سال‌تر محسوب می‌شود.

ترکش دوز ادامه داد: در سال جاری، بخش قابل‌توجهی از بارش‌ها به صورت برف بوده که همزمان با رسیدن بهار و گرم شدن هوا، شاهد ذوب‌شدن برف‌ها خواهیم بود و از طرفی دیگر، در شروع سال ۹۹، بارش‌هایی بعضاً بیش از نرمال در بخش‌هایی از کشور پیش‌بینی شده که همزمانی بارش‌ها و ذوب برف، شروع سال ۹۹ را شروعی سیلابی خواهد کرد. وی با بیان اینکه «احتمال سیلابی بودن فروردین سال ۹۹ وجود دارد»، گفت: با درسی که از سیلاب‌های آغاز سال ۹۸ گرفته شد و اینکه برخی افرادی که در سال‌های خشک، اذعان می‌کردند نیاز به سد‌ها نیست، متوجه نقش سد‌ها در مدیریت سیلاب‌ها شدند و با توجه به حجم خالی که در سد‌های کشور به ویژه سد‌های بزرگ، به منظور مهار سیلاب‌های احتمالی در نظر گرفته شده، به نظر می‌رسد آمادگی امسال برای مواجهه با وضعیت احتمالی سیلاب در فروردین ۹۹، آمادگی خوبی باشد. وزیر نیرو نیز با اشاره به اینکه با درس‌های دریافت شده از سیلاب‌های بهار سال ۹۸ سعی کردیم مدیریت مخازن سد‌های کشور را دقیق‌تر انجام دهیم، گفت: هم اکنون ۴۰ درصد از ظرفیت ۵۰ میلیارد مترمکعبی سد‌های کشور خالی است و این موضوع به معنای آمادگی کافی برای دریافت سیلاب بهاره است.

آمادگی وزارت نیرو برای مهار سیلاب‌ها
رضا اردکانیان با بیان اینکه در دو تا سه هفته آینده بارش‌های قابل‌توجهی در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد، گفت: ستاد مقابله با سیلاب از چند هفته گذشته به‌طور مرتب، رصد رودخانه‌ها و پایش مخازن سد‌ها را انجام می‌دهد و دستور‌العمل‌های لازم به شرکت‌ها برای مقابله با سیلاب ارسال شده‌است. وزیر نیرو با تأکید بر همکاری مردم در خصوص ساکن نشدن در حاشیه رودخانه‌ها ادامه داد: ما سعی می‌کنیم تا حداکثر استفاده را از سیلاب‌های پیش‌رو ببریم و در عین حال با خسارت کمتری مواجه شویم. طبق پیش بینی‌های انجام‌شده احتمال شدت گرفتن سیلاب در پایین دست رودخانه‌های کرخه وجود دارد که در صورت بروز این پیش‌بینی باید خروجی سد تا دو برابر حجم خروجی فعلی افزایش یابد که این به معنای دربرگیری پهنه بیشتری در بستر رودخانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در نیمه دوم سال آبی ۹۸- ۹۹ هستیم، ادامه داد: وضعیت پاییز امسال از لحاظ بارش‌ها نرمال و کمی بیش از نرمال و وضعیت زمستان نیز نرمال و مقداری کمتر از نرمال بود که براساس آن تاکنون ۱۹۰ میلی متر بارش در کشور ثبت‌شده که نسبت به درازمدت ۱۳ درصد بیشتر و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۷ درصد کمتر است. وزیر نیرو با اشاره به عبور سیلاب و روان آب قابل‌توجهی از رودخانه کشکان در لرستان گفت: این اتفاق بدون بروز خسارت انجام شد که این به دلیل سرعت در مهندسی رودخانه و ساخت کنار‌بندی و همراهی مردم بوده‌است. اردکانیان افزود: با افتتاح تصفیه‌خانه هفت در جنوب تهران بیش از ۲ میلیون نفر در نقاط مختلف استان تهران تحت پوشش قرار گرفته و آب شرب آن‌ها از سد ماملو تأمین می‌شود که این موضوع سبب کاهش برداشت از چاه‌های آب زیرزمینی و کاهش فرونشست‌های تهران خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار