کد خبر: 995544
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
دیپلمات‌های کشورمان در ملاقات‌هایی جداگانه، نامه‌های محمدجواد ظریف به همتایان وی را تحویل سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران کردند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به‌دنبال ارسال نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، دستیاران وزیر امور خارجه در حوزه‌های منطقه‌ای در ملاقات‌های جداگانه با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم در ایران دیدار و آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تأمین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز را تشریح کردند.

دیپلمات‌های کشورمان در این دیدار‌ها نامه‌های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشور‌های مختلف با محتوای مشابه نامه وی به دبیرکل سازمان ملل متحد جهت تسلیم به وزرای امور خارجه کشور‌ها به رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تحویل دادند.

در این دیدار‌ها ضمن تأکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران مانع اصلی در مسیر مبارزه مؤثر و جامع با شیوع کرونا است، بر ضرورت عدم شناسایی و اجرای این تحریم‌های غیرقانونی از سوی جامعه بین‌المللی تصریح شد.

ظریف در نامه‌های خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و همتایان خویش تأکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالا‌های بشردوستانه تأثیر داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید‌ــ‌۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه در این نامه‌ها، تأثیر تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت و هم‌چنین دیگر صادرات کشور توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی و در نتیجه کاهش درآمد‌های کشور و توان دولت برای تأمین یارانه کالا‌های اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل‌ونقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تأمین قطعات، لوازم و حتی نرم‌افزار‌های ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید‌ــ‌۱۹ را نمونه‌هایی از اقدامات آمریکا برشمرده و از بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده انتقاد کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی در این نامه‌ها توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و دولت‌های عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تأکید کرده است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار