کد خبر: 995436
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
طالبان اعلام کرد که این گروه عزم قوی دارد داعش را از افغانستان محو کند. هرچند به نظر می‌رسد اولویت این گروه همچنان حمله به نیرو‌های دولتی برای تحت فشار گذاشتن دولت جهت آزادسازی اسرای این گروه در قالب توافق با امریکاست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیروز همزمان با انتشار خبر کشته شدن پنج پلیس در حمله شبه‌نظامیان طالبان به یک پاسگاه نیرو‌های امنیتی افغانستان در ولایت بادغیس، گروه طالبان یا چنانکه خودش را امارت اسلامی افغانستان می‌خواند، در اطلاعیه جدیدی با مرموز و ظالم خواندن داعش، تأکید کرد که طالبان به نصرت الله متعال و به حمایت ملت مجاهد افغان آن را از مناطق مختلف افغانستان می‌راند.

طالبان افزوده است: «تاکنون صرفاً در مناطق محدود شرقی کشور باقی مانده بودند که در مقابل آن‌ها عملیات جریان داشت و بالاخره مراکز آن‌ها نیز تصفیه شدند.» در همین حال تحصیل حیدری، سخنگوی نیرو‌های امنیتی ولایت بادغیس در غرب افغانستان اعلام کرد: پنج پلیس در حمله طالبان کشته شدند.

وی از کشته شدن چند عضو طالبان طی این درگیری خبر داده است.

فؤاد امان، دستیار سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز گفته که طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته حملاتی را در ۱۰ ولایت افغانستان ترتیب داده است. امان با اشاره به افزایش حملات طالبان تأکید کرده که این گروه به توافق خود به منظور کاهش خشونت‌ها پایبند نبوده است.

گفتنی است، درگیری‌ها و از سرگیری حملات طالبان پس از آغاز «کاهش‌خشونت‌ها» در حالی صورت گرفته است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان ۲۹ فوریه طی مراسمی در دوحه، پایتخت قطر «توافقنامه آوردن صلح در افغانستان» میان امریکا و طالبان را امضا کردند. رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در صفحه توئیترش نوشت: «حکومت افغانستان می‌تواند درباره شرایط ر‌هایی زندانیان طالبان به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کند.»

وی نوشته است که دولت افغانستان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان نبوده و به آن هم مقید نیست.

از سوی دیگر، دفتر شورای امنیت ملی کشور گفته است که حکومت برای پیشرفت گفتگو‌های صلح مکانیزمی را برای ر‌هایی زندانیان طالبان پیشنهاد کرد و اکنون طالبان باید تصمیم بگیرد که مشکلات باقی بماند یا حل شود. جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز صبح روز گذشته در توئیترش نوشت: «طالبان باید برای یافتن یک راه‌حل و رسیدن به صلح با حکومت افغانستان تلاش کنند تا زندانیان آن‌ها آزاد شوند.»

سخنگوی طالبان چند روز قبل با چگونگی ر‌هایی این زندانیان مخالفت کرده و گفته بود در صورتی که روند ر‌هایی زندانیان آن‌ها طبق موافقتنامه امضا شده با ایالات متحده امریکا نباشد، این اقدام برای آن‌ها پذیرفتنی نخواهد بود.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در ۲۰ اسفند فرمان چهار ماده‌ای آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد که براساس آن هزار و ۵۰۰ زندانی طالبان در مرحله اول به نشانه حسن نیت، آزاد می‌شوند. در فرمان غنی آمده است که ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی دیگر طالبان، همگام با پیشرفت مذاکرات صلح و مشروط بر اینکه سطح خشونت طالبان کاهش یابد، از زندان ر‌ها خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار