سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «تسنیم» بلومبرگ در گزارشی نوشت: روزهای منتهی به اول فروردین هر سال، شلوغترین و پررونقترین روزهای مراکز خرید و بازار در تهران و سایر شهرهای ایران است، زیرا مردم خود را برای استقبال از نوروز آماده میکنند، اما امسال خیابانها و پیاده روهای پایتخت ایران خلوت است. برخی از شهروندان در خیابانها ماسک و دستکش پوشیدهاند، اما بقیه توجه چندانی به تجهیزات حفاظت شخصی در برابر کرونا ندارند. رستورانها و کافهها خالی هستند و شیرینیفروشیها که معمولاً در این فصل از سال مملو از خانوادههایی بودند که برای نوروز خرید میکردند، مشتری چندانی ندارند. در پیادهروها، بساط دستفروشان روی زمین پهن شده، اما کسی توجهی به آنها نمیکند. به گفته یکی از دستفروشان: «مردم از کرونا میترسند... آنها نمیخواهند به چیزی دست بزنند. آنها فکر میکنند ممکن است کرونا را با خود به خانهشان ببرند.» در میدان انقلاب و در نزدیکی دانشگاه تهران، برخی از کتابفروشیها بستهاند و آنهایی که باز هستند، مشتری ندارند. حتی کسی برای تماشا در پشت ویترینها هم نایستادهاست. در یکی از مغازههای شیرینیفروشی، حاج مهدی به مغازه خالی از مشتری خود زل زدهاست. او میگوید: «اوضاع خیلی ناجور است... در یک روز خوب ما یک چهارم روزهای قبل از کرونا فروش داریم. ما قبلاً روزی ۲ میلیون تومان فروش داشتیم، اما الان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان. قبلاً ۸۰ تا ۱۰۰ نفر مشتری داشتیم. این روزها کمتر از ۲۰ نفر.» حاج مهدی به فکر کاهش ساعات کار برای کمکردن هزینهها افتادهاست. «ما ۱۲ نفر کارگر داریم و از آنها خواستهایم تا یک روز در میان شیفتی کار کنند. قرار نیست تعطیل کنیم، اما اگر وضعیت ادامه پیدا کند مجبوریم یکی یکی عذرشان را بخواهیم.»
در شعبه یک کفشفروشی معروف در مرکز شهر، سلیمانی، مدیر فروشگاه ناراحت به نظر میرسد. او میگوید: «فروش ما نسبت به یک ماه قبل یک سوم شده و این تنها بخش کوچکی از فروشی است که اسفند هر سال داشتیم... ما بخشی از یک شرکت با شعبههای متعدد هستیم و بعید است که گسترش ویروس کرونا موجب تعطیلی کل کارخانه شود، اما اگر وضعیت ادامه پیدا کند، شعبه ما و کارکنان شعبه ما یا خود من ممکن است از کار بیکار شویم.» این شرکت که در سال ۱۹۶۶ میلادی تأسیس شده قبلاً بحرانهای جدیای را از جمله تعطیلیهای گسترده دوران انقلاب و موج ورشکستگی شرکتها را به سلامت پشت سر گذاشته است. شیوع ویروس کرونا یک تهدید وجودی دیگر برای شرکتهای بزرگ ایرانی نظیر این تولیدکننده کفش به شمار میرود. به گفته سلیمانی: «در این موقع از سال معمولاً ما نباید زمان برای سر خاراندن داشته باشیم... اما این روزها گاهی چند ساعت بدون اینکه حتی یک مشتری برای پرسیدن قیمت مراجعه کند، بیکار مینشینیم.»