کد خبر: 995243
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
در حالی که سیر ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ همچنان صعودی است. سازمان بسیج اولین خط تولید ماسک را در استان تهران با ظرفیت تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک بهداشتی راه‌اندازی کرد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: مطابق آخرین آمار‌های وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱هزار و ۳۶۴ نفر رسیده است که از این تعداد ۳ هزار ۵۲۳ نفر بهبودیافته و ترخیص شده‌اند، اما ۵۱۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. کنترل گسترش ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ کاری نشدنی نیست، اما تحقق این مهم همکاری مردم را می‌طلبد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت خودش در زمره افرادی قرار گرفته که توانسته است ویروس کووید - ۱۹ را شکست بدهد و از قرنطینه خارج شود، حالا و در جایگاه نماینده وزیر بهداشت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا وضعیت پیش رو درباره این بیماری را این‌گونه ترسیم کرد: «اگر با همکاری مردم مواجه نشویم تا پایان اردیبهشت و خرداد نیز درگیر کرونا خواهیم بود که تبدیل به یک بحران عظیم خواهد شد.»

در میان قطار اسامی، چهره‌ها و مسئولانی که خبر مثبت‌شدن تست کرونایشان رسانه‌ای می‌شود، حالا ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با شکست کرونا دوباره به بسیج مقابله با این ویروس ملحق شد. وی که خود این بحران را پشت‌سر گذاشته همچنان همان نسخه ماندن در خانه و پرهیز از سفر را برای کنترل ویروس کرونا می‌پیچد. اهمیت در خانه ماندن مردم وقتی آشکارتر می‌شود که بدانیم ۱۸درصد مبتلایان هیچ‌وقت علامت‌دار نمی‌شوند. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم با تأکید بر این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر درخانه بمانیم انتشار ویروس محدود و زنجیره انتقال قطع خواهد شد.» وی با تأکید بر اینکه کرونا وارد فاز همه‌گیری جهانی شده است، با درخواست دوباره از مردم برای کنسل کردن برنامه سفر‌های نوروزی‌شان تأکید کرد: «براساس تمامی اسناد، شواهد و مطالعاتی که در دنیا انجام شده است اگر نتوانیم ۶۰ تا ۷۵ درصد تردد‌ها و سفر‌ها را کاهش دهیم، قاعدتاً رسیدن به مرحله کنترل و مهار بیماری مشکل خواهد بود.»

حداقل تماس با دیگران اگر علامتی ندارید
حریرچی در سفر به استان گیلان درباره وضعیت این خطه سرسبز شمال کشور گفت: «خوشبختانه ورودی بیمارستان‌هایمان در استان گیلان کاهش یافته است، اما این موضوع هنوز به معنای رفع نگرانی نیست.» بنا به تأکید وی مردم باید دو نکته را رعایت کنند؛ مهم‌ترین نکته، جداسازی بیماران از سایر افراد است. چه بیمارانی که علائم شدید دارند، چه بیمارانی که علائم متوسط داشته و چه بیماران دارای علائم خفیف، باید از سایر اعضای خانواده جدا شوند. نماینده وزیر بهداشت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: «۸۰درصد مردم می‌توانند در منازل خود را از سایر افراد و خانواده‌شان جدا کنند.» از نگاه وی نکته و قدم دوم هم به حداقل رساندن تماس با دیگران است. بر این اساس مردم عادی که هیچ علامتی هم ندارند، باید حداقل ارتباط را با یکدیگر داشته باشند.

بسیج خط تولید ماسک راه انداخت
در ادامه تلاش‌های بسیج و سپاه برای مقابله با کرونا، سازمان بسیج مستضعفین با همکاری بسیج اصناف خط تولید ماسک بهداشتی در تهران راه انداخت.

حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص کنترل شیوع بیماری کرونا گفت: همزمان با شروع بیماری ویروس کرونا بسیج اصناف سازمان بسیج مستضعفین در راستای خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز چند برنامه جدید را در دستور کار خود قرار داد. در همین باره یکی از مهمترین چالش‌هایی که اغلب مردم کشور با آن مواجه بودند کمبود ماسک‌ها و مواد شوینده بود. وی افزود: سازمان بسیج اصناف کشور وارد میدان شد و با هماهنگی بین صنوف مختلف و تولیدکنندگان، مقرر گشت تا کوتاه‌ترین راه ممکن برای تأمین نیاز ماسک مردم از طریق خیرین خیر‌اندیش محقق شود. بر همین اساس با استفاده از ظرفیت خیرین بازار فرصتی پیش آمد تا در متراژ بالا پارچه خریداری شود و با به‌کارگیری مواد اولیه لازم و خط تولید برخی از کارخانجات تولیدی ماسک‌های بهداشتی روانه بازار شود. حسن پور عنوان کرد: این تقریباً جزو اولین‌های خط تولید ماسک بهداشتی در استان تهران است. وی افزود: این کارخانه تولیدی روزانه ۲۵‌هزار ماسک بهداشتی تولید می‌کند که در آینده نزدیک خط تولید لباس‌های مخصوص ایزوله بیمارستانی راه‌اندازی می‌شود بر همین اساس طبق آمار به دست آمده روزانه ۱۵‌هزار لباس ایزوله بیمارستانی یا همان لباس فضایی مخصوص کادر پزشکی و درمانی تولید خواهد شد. حسن‌پور خاطرنشان کرد: تولید ماسک‌های بهداشتی به همت طراحی و هماهنگی سازمان بسیج مستضعفین از طریق اصناف پوشاک و پارچه، تولیدکنندگان و کارخانجات تولیدی انجام شد و اکنون با محوریت بسیج، برنامه‌های تولید ماسک بهداشتی بین اتاق اصناف و تولیدکنندگان جهت تولید مواد اولیه و هماهنگی کارگاه‌ها راهبری می‌شود.

فاز دوم بسیج عمومی مقابله با کرونا
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم از آغاز فاز دوم بسیج عمومی مقابله با کرونا خبر داد و افزود: «این کار در پنج استان آغاز شد و به تدریج در سایر استان‌ها هم اجرا می‌شود که زنجیره مراقبت و شناسایی در این فاز کامل خواهد شد و تمام حلقه‌هایی که نیاز بود، فعال شده و قاعدتاً بیماریابی فعالی در این فاز انجام می‌شود.» وی ادامه داد: «سطح و حلقه اول زنجیره در فاز دوم سامانه Salamat. gov. ir به عنوان سامانه شناسایی و مراقبت بیماران است که مردم می‌توانند از طریق ورود به این سامانه در صورتی که احتمالاً علائم خاصی را در خود می‌بینند و سؤال یا شکی نسبت به احتمال ابتلا به ویروس کرونا دارند، از طریق این سامانه در سراسر کشور، استفاده کرده و خود اظهاری کنند تا همکاران ما در سراسر کشور براساس جغرافیا و جمعیت، در نظام ارائه خدمات با همیاری سازمان‌های مردم‌نهاد به آن‌ها کمک کنند.»

استفاده از بالاترین دانش روز علیه کرونا
تلاش‌ها برای مهار کرونا همچنان ادامه دارد، به خصوص اینکه اقدامات انجام‌شده در کشورمان برای مقابله با این ویروس مهاجم متناسب با استاندارد‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است. ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای ضمن تأکید بر این موضوع افزود: با عنایت حضرت حق و همت شبانه‌روزی پزشکان پرستاران و محققان داخلی از بالاترین دانش روز جهان برای ریشه‌کن کردن این بیماری در کشور استفاده می‌شود. براساس اعلام این ستاد، علاوه بر ظرفیت کامل تمامی دستگاه‌های دولتی – امکانات لجستیک درمانی و بهداشتی در نیرو‌های مسلح (سپاه، ارتش، ناجا و بسیج) و سایر نهاد‌های کشور نیز برای درمان به خدمت ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا قرار گرفته تا در بالاترین ظرفیت ممکن در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مدیریت، پیشگیری و درمان مبتلایان اقدام کنند.

در این اطلاعیه تأکید شده تنها مرجع رسمی انتشار و اعلام اطلاعات و آمار در موضوع مذکور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و انتشار برخی اظهار‌نظرات و گمانه‌زنی‌ها از سوی افراد غیرمرتبط، غیرمسئول و غیرمتخصص که از سر دلسوزی یا ناآگاهی بعضاً مطرح می‌شود، هیچ‌گونه مبنای مستند و علمی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار