کد خبر: 994967
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
نگاهی به اثرات شیوع کرونا بر ورزش ایران در فاصله ۶ ماه مانده به توکیو ۲۰۲۰
لغو اردوهـا و مسابقات کسب سهمیه المپیک با توجه به شیوع کرونا، ورزش کشورمان را در شرایط بلاتکلیفی قرار داده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تا چند ماه پیش کمتر کسی تصورش را می‌کرد یک ویروس همه دنیا را تحت تأثیر قرار دهد و فعالیت‌های اقتصادی و حتی ورزشی را به تعطیلی بکشاند، اما امروز ترکش‌های کرونا تمام بخش‌ها را دربر گرفته و ورزش ایران را نیز مانند خیلی از کشور‌ها به تعطیلی کشانده، به طوری که تمرینات و مسابقات ورزشکاران المپیکی کشورمان تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته و به تعویق افتاده است.

این در شرایطی است که برخی رشته‌ها با توجه به کسب سهمیه در راستای آماده‌سازی جهت حضور در توکیو برنامه‌های مختلفی از تمرینات و مسابقات را تنظیم کرده بودند و بعضی دیگر از ورزشکاران هم خودشان را برای حضور در مسابقات کسب سهمیه آماده می‌کردند. حالا، اما در قرنطینه تمرین می‌کنند یا در خانه برای خود شرایط تمرینی فراهم کرده‌اند. با این حال ویروس کرونا تعلیق فعالیت‌های ورزش ایران را مانند ورزش جهان به همراه داشته و المپیکی‌های ایران را سردرگم و بلاتکلیف کرده است. البته این در شرایطی است که برگزاری المپیک توکیو که قرار است مرداد سال آینده در ژاپن برگزار شود هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

نسخه ایرانی برای تعویق المپیک
در روز‌هایی که ورزشکاران ایران هم مانند تمام دنیا هنوز نمی‌دانند که چه سرنوشتی در انتظار المپیک توکیو در صورت ادامه گسترش ویروس کروناست، شایعه تعویق یا لغو المپیک توکیو با تکذیب مقامات ژاپنی و کمیته بین‌المللی المپیک روبه‌رو می‌شود. در کشورمان، اما به نظر می‌رسد مسئولان خودشان را آماده تعویق المپیک کرده‌اند. پس از آنکه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش روز سه‌شنبه از احتمال تأخیر چند ماهه در برگزاری المپیک خبر داد، دیروز هم کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر تأخیر در برگزاری المپیک را دور از ذهن ندانست: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و درگیری ژاپن با این ویروس، تأخیر در برگزاری المپیک خیلی دور از ذهن نیست. البته تصمیم‌گیری در این زمینه با کمیته بین‌المللی المپیک است. این کمیته تا امروز هیچ اطلاع‌رسانی به کشور‌های عضو، حتی در خصوص احتمالات هم نداشته و فقط تأکید کرده که ماه می‌تصمیم قطعی گرفته خواهد شد.»

با این حال دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌گوید آن‌ها برای هر شرایطی آماده‌اند: «باید منتظر تصمیم IOC بود و احتمالاً زمان جدیدی که برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ تعیین می‌شود، هرچند که این موضوع نباید روی روند کار ما تأثیری داشته باشد. درست است که به خاطر ویروس کرونا و شیوع آن فعلاً خیلی از برنامه‌های ورزش لغو شده یا به صورت نصفه و نیمه دنبال می‌شود، اما ما در مجموعه کمیته ملی المپیک تا آنجایی که کرونا مانع نشود، کماکان پیگیر فعالیت‌های مرتبط با کاروان المپیک خواهیم بود و با لحاظ کردن اینکه المپیک در موقع از پیش اعلام شده برگزار می‌شود به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم. در صورت تأخیر در زمان بازی‌ها هم کاری را روی زمین نمی‌گذاریم و کماکان پیگیر امور خواهیم بود.»

مسابقات کسب سهمیه روی هوا
علاوه بر نامشخص بودن سرنوشت المپیک، لغو و تعویق مسابقات کسب سهمیه هم سبب شده بسیاری از ورزشکاران رشته‌های مختلف کشورمان هم بلاتکلیف شوند. در حالی کشتی‌گیرانمان برای کسب سهمیه کامل تلاش می‌کنند که مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا که قرار بود هشتم تا دهم فروردین سال ۹۹ در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده و اتحادیه جهانی کشتی نیز درباره زمان و مکان جدید مسابقات اطلاع‌رسانی نکرده است. ملی‌پوشان وزنه‌برداری هم با توجه به تعویق مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک که قرار بود ۲۸ فروردین‌ماه در ازبکستان برگزار شود، منتظر تصمیم جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در این رابطه هستند. همچنین اعزام کیانوش رستمی و علی هاشمی به رقابت‌های وزنه‌برداری اوپن کلمبیا که حکم گزینشی المپیک را دارد و هفته آینده برگزار می‌شود، با توجه به شرایط لغو پرواز‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی و ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش در این باره می‌گوید: «مشکل اساسی که در حال حاضر وجود دارد به سهمیه‌ها بازمی‌گردد، نه خود المپیک. تقریباً دیگر هیچ کشوری حاضر نیست که میزبانی‌ها را بپذیرد. اگر هم بپذیرند، محدودیت‌هایی را برای کشور‌هایی مانند ایران، چین، ایتالیا و کره‌جنوبی ایجاد می‌کنند که اساساً این کار با روح المپیک مغایرت دارد. طبیعتاً اگر این رقابت‌ها را نتوانند برگزار کنند، المپیک هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»

نسخه قرنطینه و تمرین در خانه
با وجود شرایط سختی که به واسطه شیوع ویروس کرونا برای تمرینات و اردو‌های ورزشکاران المپیکی کشورمان به وجود آمده، برای جلوگیری از ضربه‌ای که این شرایط می‌تواند ایجاد کند، برای حفظ آمادگی برخی المپیکی‌ها در خانه تمرین می‌کنند و برخی فدراسیون‌ها هم به دنبال قرنطینه ورزشکاران‌شان هستند. در این راستا خبر می‌رسد که با تصمیم فدراسیون کشتی برای ایجاد وضعیت قرنطینه در خصوص اردوی تیم‌های ملی، منطقه آزاد کیش به عنوان گزینه اول انتخاب شده است. در همین رابطه با توجه به مقرر شدن محدودیت و منع آمد و شد بین استان‌های مختلف و عدم پذیرش مهمان از دیگر شهرها، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش مذاکرات لازم را برای برپایی اردو در این جزیره انجام خواهند داد.

علاوه بر این برخی المپیکی‌های دیگر کشورمان هم برای حفظ آمادگی‌شان تمرینات خود را در خانه انجام می‌دهند مانند نجمه خدمتی، تیرانداز المپیکی که با انتشار فیلمی از پیگیری تمریناتش در خانه خبر داده است. این بانوی المپیکی که اولین سهمیه ورزش ایران برای توکیو ۲۰۲۰ را کسب کرد، می‌گوید: «من این روز‌ها در خانه تمرین می‌کنم و از مردم هم می‌خواهم که در خانه بمانند تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار