کد خبر: 994362
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
کارشناس مسائل سیاست خارجی:
ایران با همکاری کشور‌های دوست کاری کند که نخبگان، احزاب و روشنفکران هندی از دولت این کشور انتقاد کنند و مانع افراط‌گرایی علیه مسلمانان شوند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محسن روحی‌صفت، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با مهر، در مورد تحولات اخیر در هندوستان و اذیت و آزار مسلمانان در این کشور اظهار داشت: «نارندرا مودی» در داخل هندوستان با مشکلاتی که خود او و حزب حاکم بر این کشور ایجاد کرده در فشار است. از سال پیش که بحث مسجد بابری و اعطای مالکیت آن از سوی مسلمانان به هندو‌ها مطرح شد، نارضایتی در میان مسلمانان در هند افزایش یافته است. وی افزود: همچنین بحث قانون شهروندی جدید که سبب می‌شود بخش بزرگی از جامعه مسلمان هند، از داشتن هویت و شناسنامه محروم شوند، باعث شده است که مسلمانان به شدت از این رفتار دلزده شوند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به بحث قانون شهروندی جدید در هندوستان و نارضایتی مسلمانان به وضعیت جدید، گفت: به رغم اینکه مبنای هند بر شکیبایی و سکولاریسم بنا شده و در چندین سال گذشته که حزب «کنگره» در این کشور بر مسند حکومت بوده همیشه تلاش کرده بود که از دخالت قومیت و مذهب در سیاست جلوگیری کند.

روحی‌صفت با بیان اینکه در قانون اساسی هند نیز بحث تسامح قومی و مذهبی به روشنی اشاره شده است، اظهار داشت:، اما حزب «بهاراتیا جاناتا» که حزب مودی است، بر خلاف سیاست‌های اولیه دولت هند تلاش کرده است که از مسائل دینی و قومی در مسیر مسائل سیاسی بهره برداری کند. وی با اشاره به سوابق «نارندا مودی» در خشونت علیه مسلمان، تأکید کرد: او در زمانی که سر وزیر ایالت گجرات بود نیز سابقه درخشانی در برخورد با مسلمانان ندارد و در آن زمان کشتار وسیعی از مسلمانان در این ایالت صورت گرفت، به طوری که همه کشور‌های اروپایی ورود مودی را به کشور‌های خود ممنوع کرده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار