کد خبر: 994124
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
معاون خرید ذوب آهن اصفهان :
مهندس محمد جعفر صالحی گفت: برای تولید یک تن چدن حدود ۱۸۰۰ کیلو مواد آهن دار لازم است .ارزش افزوده و ارز آوری یک تن فولاد ۷تا ۸ برابر یک تن سنگ است.با تامین پایدار و یکنواخت مواد اولیه، امکان دستیابی به حداکثر ظرفیت ممکن است ولی کمبود مواد اولیه به ویژه سنگ آهن معظل جدی صنایع فولادی ایران به شمار می رود که در ذوب آهن اصفهان به دلیل شیوه تولید (کوره بلند) ، عدم برخورداری از یارانه انرژی نیز به این چالش بزرگ افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، معاون خرید ذوب آهن اصفهان در مورد خرید مواد اولیه از معادناظهار داشت: خرید نقدی مواد اولیه توسط ذوب آهن اصفهان از معادن کوچک همچنان ادامه دارد و خوشبختانه نتایج مثبت و رضایت بخشی برای طرفین دربرداشته است.

مهندس محمد جعفر صالحی افزود : ما در گام اول رسالت خود را بر تامین مواد اولیه از همه معادن،چه کوچک مقیاس و چه بزرگ قرار دادیم و همچنان هم اصرار به تامین بدون وقفه مواد اولیه  داریم.در گام های بعدی با وجود عدم باور به رویه غلط در پیش گرفته شده،به عنوان ورود به چرخه معدن داری و معدن کاری، در زمینه شناسایی، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن فعالیت خواهیم کرد تا به یاری خداوند متعال با تامین مواد اولیه مورد نیاز به حداکثر ظرفیت تولید کارخانه برسیم.

با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر نرخ مبنای عوارض صادراتی، همچنان صادرات سنگ آهن دانه بندی در حال انجام است

معاون خرید ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : آمارهای اعلامی نشان می دهد روند صادرات سنگ آهن کاهش یافته است.به نظر می رسد بخشی از این کاهش ناشی از دستور ایمیدرو مبنی بر عدم اجازه صادرات توسط واحدهای زیر مجموعه است.بخشی از این کاهش نیز به اتفاقات اخیر و گرفتاری چین به ویروس کرونا بر می گردد که بر اقتصاد همه کشور ها تاثیر گذاشته است.گرچه با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر نرخ مبنای عوارض صادراتی، همچنان صادرات سنگ آهن دانه بندی در حال انجام است.

این مقام مسئول در ادامه به تاثیر ویروس کرونا بر قیمت، واردات و صادرات سنگ آهن پرداخت و اظهار داشت : عمده صادرات مواد اولیه ایران به کشور چین بوده است .ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده لذا صادرات ،واردات و نقل و انتقال پول، مراودات تجاری تحت تاثیر قرار گرفته است. با توجه به اینکه بعد از دو ماه هنوز فعالیت های تولیدی در چین به روال قبل باز نگشته و تاثیرات قیمت و موجودی های مواد بنادر چین با شروع فعالیت مجدد چشمگیر خواهد بود، موجودی بنادر چین نسبت به ابتدای فوریه حدود ۸۰۰ هزار تن کاهش را نشان می دهد.البته استرالیا و برزیل نیز مشمول این کاهش موجودی شده اند.

مطالبات شرکت های زغال سنگ به روز شده است

مهندس صالحی تصریح کرد: با وجود فشار سنگین نقدینگی به همه واحدهای فولادی ، ذوب آهن اصفهان نسبت به تعهدات مالی خود به خوبی و با رضایت نسبی عمل نموده است. مطالبات شرکت های زغال سنگ به روز شده و این موضوع در جلسات متعدد توسط انجمن زغال سنگ ایران و همچنین شرکت‌های زغال سنگ تایید شده است.ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها مصرف کننده عمده زغال سنگ تولید داخل ، با وجود تحمل فشار سنگین هزینه های انرژی، کنترل دستوری قیمت که ریختن دسترنج تولید کننده فولاد به جیب نوردکاران به بهانه تثبیت قیمت است و عایداتی برای مصرف کننده نهایی ندارد ،تلاش می کند تا توزیع سود در چرخه تولید سنگ تا محصول عادلانه شود.

ضرورت دارد همه معادن مکلف به عرضه سنگ در بورس کالا باشند

وی بیان کرد : عرضه سنگ آهن در بورس کالا باعث شفافیت خرید و فروش و رقابتی شدن قیمت می شود. لیکن برای انجام این کار لازم است در شرایط پذیرش در بورس کالا مشخصات و پارامترهای کیفی تاثیر گذار به دقت تعریف و تعیین شود تا در زمان تحویل کالا مشکلی ایجاد نشود. بنابراین ضرورت دارد همه معادن مکلف به عرضه سنگ باشند تا دلالی از بازار سنگ آهن جمع و خرید و فروش سنگ آهن به اهلش سپرده شود.

برای ایجاد مجتمعی شبیه ذوب آهن اصفهان با ظرفیت ۴ میلیون تن ،۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری لازم است

صالحی اذعان داشت:  براساس استاندارد اتحادیه اروپا، برای تولید یک تن فولاد به صورت یک مجموعه ۱۰۰۰ یورو سرمایه گذاری لازم است یعنی برای ایجاد مجتمعی شبیه ذوب آهن اصفهان با ظرفیت ۴ میلیون تن ۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری لازم است.به عبارت دیگر ۶۰ هزار میلیارد تومان.

ارزش افزوده و ارز آوری یک تن فولاد ۷تا ۸ برابر یک تن سنگ است

وی اضافه کرد : در ذوب آهن اصفهان با ۶۰ درصد ظرفیت تولید ، به دلیل کمبود مواد اولیه ، ۲۴ هزار میلیارد سرمایه گذاری به صورت غیر مولد باقی مانده است  و این سهم به قیمت تولید چدن اضافه می شود وبرای تولید یک تن چدن حدود ۱۸۰۰ کیلو مواد آهن دار لازم است .ارزش افزوده و ارز آوری یک تن فولاد ۷تا ۸ برابر یک تن سنگ است.با تامین پایدار و یکنواخت مواد اولیه، امکان دستیابی به حداکثر ظرفیت ممکن است و از این رهگذر، قیمت تمام شده کاهش یافته و امکان توزیع عادلانه سود در چرخه تولید فراهم می شود.

یکنواختی و پایداری در تامین مواد حلقه مفقوده این روزهای تولید

معاون خرید شرکت  افزود : خوشبختانه ذخیره مواد آهن دار مورد نیاز آگلومراسیون تقریباً به ثبات نسبی رسیده و فرصت مناسب برای مدیریت مصرف ایجاد شده است. در تلاش هستیم تا ذخیره مطمئنی برای سنگ دانه بندی مورد نیاز کوره بلند ایجاد نموده و یکنواختی و پایداری تامین مواد را که حلقه مفقوده این روزهای تولید است را فراهم کنیم.

وی بیان کرد : تصمیم وضع عوارض بر صادرات مواد اولیه، تصمیمی دیر اما موثر است اما این تاثیر توسط واحدهای فولادی خیلی ملموس نبوده است. وضع عوارض بر صادرات مواد اولیه و اصلاح قیمت پایه صادراتی و دریافت عوارض مستقیماً  از قیمت ارزی به جای تبدیل قیمت ریالی بازار داخل و تبدیل آن به ارز میتواند این تاثیرات را ملموس کند .

وی در خصوص عدم بهره مندی ذوب آهن از یارانه انرژی در مقابل سایر فولادسازان و همچنین کمبود سنگ آهن و آسیب های حاصل از آن نیز ابرازداشت : یارانه های انرژی، به معنای تامین انرژی با قیمت جهانی است . مواد اولیه با قیمت جهانی، انرژی با قیمت جهانی ، یعنی تولید گرانتر و در نتیجه قیمت تمام شده بالاتر ، فروش با قیمت دستوری و کنترل شده یعنی حداقل حاشیه سود و بعضاً غیر اقتصادی بودن تولید.مزیت تولید فولاد در ایران سه عامل انرژی ارزان، معادن غنی در دسترس و نیروی کار ارزان بوده است که ذوب آهن اصفهان از همه این موارد محروم است.

مهندس صالحی درپایان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم انرژی خدادادی را به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنیم و ارزش متناسب آن را بپردازیم ،تولید به قیمت واقعی بدون یارانه ، موجب رشد متعادل همه واحد های فولادی فعال خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر