کد خبر: 994014
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
تهدید مدیرکل جدید به «بحرانی شدن» روابط با ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را تهدید کرد که اگر درباره فعالیت‌های اتمی گذشته‌اش توضیح ندهد، «مناسبات دو طرف وارد بحران خواهد شد»؛ تهدیدی که با واکنش ایران روبه‌رو شده و مقام‌های ایرانی می‌گویند «درباره اطلاعاتی که آژانس درخواست کرده ملاحظات جدی دارند و به موضوعاتی که مبهم است و اصالت ندارد» جواب نمی‌دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نماینده ایران در آژانس گفته درخواست‌ها و دسترسی‌های تکمیلی که آژانس می‌خواهد، «مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی» است که با اسناد تأسیسی آژانس و نظام راستی‌آزمایی آن مغایر است.

ظاهراً رافائل گروسی، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی برای ایران شمشیر را از رو بسته و مصرانه خواستار اطلاعاتی است که ایران ارائه آن‌ها را مغایر تعهدات خود به آژانس می‌داند؛ گروسی تهدید کرده که اگر ایران موارد درخواست را انجام ندهد «به سمت بحران خواهیم رفت.» گزارش سه شنبه عصر رافائل گروسی که فقط سه ماه است جای یوکیو آمانو را گرفته، تند‌ترین گزارش آژانس بعدازتوافق هسته‌ای ایران بود. گروسی در بخشی از این گزارش، تعهدات برجامی ایران را راستی‌آزمایی کرده که از زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران، کاری روتین است. با این حال، بخشی از گزارش گروسی مربوط می‌شود به درخواست‌هایی که او می‌گوید ایران زیر بار آن‌ها نرفته است. رافائل گروسی دیروز در گفتگو با رویترز، با اشاره به درخواست‌هایی که آژانس از ایران داشته، گفت: «ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم، اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.» گروسی ادامه داد: ««اصرار کرده‌ایم و به‌رغم همه تلاش‌های‌مان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم… معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند.» گروسی که در پاریس صحبت می‌کرد گفت که این موضوع جدی است و امیدوار است ایران بعد از نشست هفته آینده اعضای شورای حکام آژانس به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد. گروسی ابراز امیدواری کرده که ایران به حرف آژانس و حرف جامعه بین‌المللی در شورای حکام گوش فرا دهد. او در ادامه تهدید کرد: «[اگر چنین نشود]به سمت بحران خواهیم رفت.»

احیای «تورقوزآباد» اسرائیلی!
گروسی نگفته اطلاعاتی که او از ایران خواسته مربوط به چه چیزی است، ولی از واکنش طرف ایرانی می‌توان حدس زد که دست‌کم، یک مورد از اطلاعاتی که او خواسته، به ادعای دو سال قبل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تورقوزآباد مربوط می‌شود. دو مقام ایرانی دیروز، درخواست آژانس را با تعبیر «یک بدعت غیراصولی و خطرناک» از سوی آژانس و همچنین خارج از تعهدات ایران به آژانس خوانده‌اند. «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم در آژانس با اشاره به اینکه ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌خواهد به مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی اعتباربخشی کند، گفته است: «طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه تنها در مغایرت با اسناد تأسیسی آژانس و نظام راستی‌آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.» غریب‌آبادی تأکید کرد: «چنانچه کشور‌ها در مقابل اینگونه توطئه‌ها اقدامات بنیادین صورت ندهند، حاکمیت ملی آن‌ها مخدوش خواهد شد.» او می‌گوید: «متأسفانه یک بار دیگر، امریکا و رژیم اسرائیل در تلاش هستند روابط و همکاری‌های فعال و سازنده بین آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند.»‌بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم روز چهار شنبه در نشست خبری گفته که درخواستی که آژانس مطرح کرده، «مدت‌هاست بین ما و آژانس مطرح است، از زمان مرحوم آمانو تا الان بوده است.» به گفته کمالوندی، ایران در خصوص درخواست‌ها و دسترسی‌هایی که آژانس دارد «ملاحظات حقوقی» دارد. او از مکان یا مکان‌هایی که آژانس درخواست دسترسی دارد نام نبرده، ولی گفته که درخواست مطرح شده منوط به سایت‌هایی نیستند که ایران طبق توافقات پادمان متعهد به ارائه دسترسی به آن‌ها است: «بعضی اطلاعات در مورد بعضی مکان‌ها البته آن‌ها گفته‌اند سایت، در حالی که سایت نیستند، چون سایت تعریف خودش را دارد.» وی ادامه داد: «اما در ارتباط با موضوعی که آژانس گزارش جداگانه داده است اینکه ما براساس حقوق کشور خودمان به عنوان یک کشور عضو، وقتی مورد سؤال واقع می‌شویم، این سؤال باید یک مبانی مشروع و دقیق تعریف شده در اساسنامه آژانس، توافق پادمانی و متن پروتکل داشته باشد که متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نبود، در زمان مرحوم آمانو هم مطرح شد. ما خیلی واضح و با تأکید می‌گفتیم که نمی‌توانیم اطلاعاتی درباره موضوعاتی که مبهم است و اصالت ندارد مطرح کنیم.»

مسکو: مسئله ربطی به اشاعه ندارد
روس‌ها هم از موضع‌گیری آژانس انتقاد کرده و گفته‌اند که نیازی به صحبت کردن درباره «تخلف» ایران نیست. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر یرماکوف، مدیر اداره منع گسترش سلاح‌های تسلیحاتی و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفته که ایران از تعهدات خود در چارچوب آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی پیروی می‌کند: «بنابراین لازم نیست در مورد هیچ‌گونه تخلفی از طرف ایران صحبت شود. ایران به همکاری تنگاتنگ با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای علاقه‌مند است، این پایه و اساس تمام سیاست‌های ایران را تشکیل می‌دهد.» وی تأکید کرد: «ممکن است گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشته باشد، اما مسئله اصلی دقیقاً این است که ایران به تعهدات خود در برابر آژانس انرژی هسته‌ای کاملاً پایبند است.» عصر دیروز همچنین «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در آژانس در پاسخ به «لاورنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال که پرسیده مدیرکل آژانس از ایران به دلیل منع دسترسی به سه سایت و امتناع از پاسخگویی به سؤالات این نهاد بین‌المللی در خصوص «فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته» انتقاد کرده، گفته است: «مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.» او در پیامی دیگر نوشته است: «مسئله هیچ ربطی به خطرات اشاعه‌ای ندارد، زیرا سایت‌های مورد اشاره ۲۰ سال است که ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند. این یک واقعیت است. برای اینکه بتوانیم وضعیت را همان‌گونه که هست ارزیابی کنیم باید این را بدانیم و درک کنیم.» دیپلمات روسیه‌ای در پیامی دیگر از لاورنس نورمن خواسته یک بار دیگر گزارش آژانس را بخواند. او نوشته است: «.. من ماهیت واقعی مسئله را برای شما بازگو کردم. متن گزارش را دقیق بخوانید. مسئله این است که دبیرخانه، مسئله را از نگاه پروتکل الحاقی چطور می‌بیند. من اطمینان دارم که مشکل با رضایت دوطرفه حل و فصل می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار