کد خبر: 993813
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تند‌ترین گزارش خود درباره ایران بعد از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی را منتشر کرد، گزارشی که بخشی از آن پمپاژ مجدد ادعا‌های رژیم صهیونیستی درباره مواد مشکوک اعلام نشده در ایران است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود که عصر دیروز منتشر شد، اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران به پنج برابر محدودیت خود در برجام رسیده است، موضوعی که البته بعد از کاهش گام به گام تعهدات برجامی، طبیعتا ایران نیز آن را تأیید می‌کند. کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس گفته که نظارت و راستی آزمایی آژانس در ایران در رابطه با برجام ادامه دارد و همزمان گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در حال اجراست. غریب آبادی، همچنین گفته که این گزارش مجدداً تأیید می‌کند که فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد. به گفته نماینده ایران، این گزارش همچنین می‌افزاید که فعالیت‌های ایران در رابطه با غنی‌سازی UF۶ در فردو ادامه داشته و سطح غنی‌سازی ایران نیز تا چهار و نیم درصد است. نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: براساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰، ۱۰۲۰. ۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. گزارش آژانس، همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژ‌های جدید را نیز برابر اعلام خود نصب کرده است.

گزارش جدید فراتر راستی آزمایی اجرای برجام، موضوعات چالش‌برانگیز درباره دسترسی‌های آژانس است، مطرح کرده است. در گزارش جدید آژانس، درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در سه مکان اعلام نشده در ایران سؤال شده است و در نوع خود، دومین گزارش است که ادعا شده ایران به دو مکان اجازه دسترسی را فراهم نکرده است. در این گزارش آمده است: «ایران اجازه دسترسی به دو مکان را به آژانس نداده و برای انجام گفتگو‌هایی در خصوص شفاف‌سازی احتمال وجود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده، اقدام نکرده است.» رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با ابراز نگرانی از تهران خواست تا درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف‌سازی» بپردازد. ظاهرا یکی از مکان‌هایی که آژانس در گزارش خود به آن‌ها اشاره کرده، همان جایی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد، یعنی «تورقوزآباد» که مقام‌های ایران گفته‌اند محلی که نتانیاهو به آن اشاره کرده است یک کارگاه فرش‌شویی است. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین قبل از این هشدار داده بود که موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار