کد خبر: 993565
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
تحت فشار گروه‌های عراقی مشخص
محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق هم مجبور شد تحت فشار برخی گروه‌های سیاسی در عراق از نامزدی استعفا کند. علاوی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور عراق ضمن عذرخواهی از مردم این کشور از تشکیل کابینه انصراف داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: علاوی یک‌شنبه شب در آخرین روز از مهلت تشکیل کابینه خود، به برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نامه نوشت و خطاب به او گفت: «وقتی که مأمور به تشکیل کابینه شدم به مردم وعده دادم در صورتی که تحت فشار‌های سیاسی برای پیشبرد دستورالعمل‌هایی مشخص بر دولتی که تصمیم به تشکیل آن دارم قرار گیرم از این سمت استعفا می‌دهم.» در متن انصراف علاوی آمده است: «تصمیم من تشکیل یک دولت مستقل فارغ از تعهدات حزبی یا فشار‌ها بود تا خواسته‌های ملت را هر چه سریع‌تر عملی کنم البته کاملاً به این قضیه واقف بودم که اصرار بر این شرط به قیمت از دست دادن رأی اعتماد به کابینه‌ام خواهد بود، زیرا کسانی که غرق در فساد بودند و با فرقه‌گرایی تجارت می‌کردند نخستین بازنده‌های این شرط بودند و اگر من حاضر به امتیازدهی شده بودم الان به عنوان نخست‌وزیر عراق مشغول کار بودم.»

صالح: ظرف ۱۵ روز معرفی می‌شود
برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ضمن موافقت با انصراف علاوی، از آغاز رایزنی‌ها جهت انتخاب نامزدی جایگزینِ محمد توفیق علاوی ظرف ۱۵ روز خبر داد. برهم صالح همچنین از گروه‌های پارلمانی دعوت کرد، برای دستیابی به توافق ملی حول تعیین نخـست‌وزیر جانشین و مورد قبول ملی و مردمی تلاش جدی داشته باشند تا دولتی روی کار بیاید که بتواند در سایه چالش‌های کنونی فرا روی عراق به مسئولیت‌هایش عمل کند. با انصراف علاوی، هرچند عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور در عراق همچنان به وظیفه خود عمل خواهد کرد، ولی بحران نخست‌وزیری در عراق عملاً به خانه اول خود برگشته است. البته عبدالمهدی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی را مبنی بر اینکه خواهان باقی ماندن در پستش است، تکذیب کرده و گفته تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

پنهانکاری یا بده و بستان نکردن؟
علاوی هفته قبل درباره توطئه جدید علیه دولت خود هشدار داده بودکه به گفته او نقشه داشتند برای اینکه جلسه رأی اعتماد به کابینه وی برگزار نشود. ظاهراً مهم‌ترین دلیلی که برخی گروه‌های سیاسی در عراق، به خصوص کرد‌ها و اهل سنت را نگران کرده، عدول علاوی از روند جاری، یعنی تلاش برای تعیین ترکیب کابینه به دور از امتیاز دادن و امتیاز گرفتن‌های سیاسی بوده، رویکردی که گروه‌های سیاسی عراقی آن را پنهانکاری تعبیر کردند. کاظم الرکابی، عضو مجلس نمایندگان عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی شامگاه جمعه در گفتگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: «نخست‌وزیر مکلف در تعامل با جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در انتخاب کابینه دولت سازوکار‌های درست را در پیش نگرفت و هیچ فرد مأمور تشکیل دولت نمی‌تواند از جناح‌های سیاسی عبور کند.»

علاوی البته دیروز در متن انصراف خود اشاره‌ای به نام طرف‌های سیاسی که مانع تشکیل دولتش شدند، نکرده، ولی از واکنش‌های گروه‌های عراقی به استعفای او، می‌توان حدس زد که چه گروه‌هایی مانع او شده بودند. «حسن فدعم» نماینده جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» از علاوی خواست اسامی گروه‌های سیاسی را که برای منافع حزبی خود، او را تحت فشار گذاشته‌اند، فاش سازد. وی طی بیانیه‌ای گفت: آقای محمد توفیق علاوی باید، نام گروه‌های سیاسی را که برای دستیابی به منافع شخصی خود علیه او اعمال فشار کرده‌اند، فاش سازد. در غیر این‌صورت، این امر خیانت به گروه‌هایی است که در کنار او ایستادند و وی را در انتخاب وزرای خود به دور از هرگونه سهم‌خواهی، آزاد گذاشتند. فدعم پرسید: از چه می‌ترسی؟ چرا اسامی نماینده‌ها و طرف‌هایی را که به دنبال منافع شخصی خود به دور از منافع مردم هستند، اعلام نمی‌کنی؟ مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در پیامی توئیتری خطاب به علاوی گفت: «عشق به عراق الهام‌بخش شما برای عقب‌نشینی بود از همین رو از خیر آن گذشتی.»‌الصدر گفت: «تا به کی کسانی که عاشق سهم‌خواهی هستند در خواب غفلت به سر می‌برند و ملاحظه منافع ملت را نمی‌کنند و منابع ملت را به بازی می‌گیرند. تا کی عراق اسیر عده‌ای فاسد باقی می‌ماند و تا کی عراق به دست اندکی باقی می‌ماند که سرنوشت آن را به بازی می‌گیرند. عشق به وطن را گم کرده‌اند و برده آمال و شهوات‌شان هستند.»

منتقدان چه گفتند؟
«احمد حمه رشید» نماینده الجماعه الاسلامیه گروه‌های سیاسی شیعی را مسئول اصلی شکست تشکیل دولت جدید عراق دانست و عذرخواهی علاوی از تشکیل دولت جدید را بسیار ناامید‌کننده توصیف کرد. رشید می‌گوید: «کلیه گروه‌های سیاسی در این ناکامی تشکیل دولت جدید سهم داشتند، اما شیعیان در صف مقدم این امر قرار دارند. گروه‌های سیاسی شیعی می‌توانستند، همان‌گونه که تصمیم اخراج نیرو‌های خارجی از کشور را در پارلمان تصویب کردند، دولت جدید را نیز تشکیل دهند، زیرا اکثریت آرا را در اختیار داشتند.» کفاح محمود، مشاور «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز، طی پستی در توئیتر، متن استعفای علاوی را «توجیهات» خوانده و در توئیتر نوشت: «امروز علاوی تلاش می‌کند شکست مکانیسم تشکیل هیئت دولتش را به فشار‌های سیاسی مرتبط کند و ادعا می‌کند که بهای عدم امتیازدهی را پرداخت کرده است.» کفاح محمود در ادامه این پست خطاب به علاوی، این توجیه را رد کرد و نوشت که همه امتیازات داده شد، اما در وقت اضافه این امر صورت گرفت و رویکرد‌ها و سازوکار‌های شما به دلیل منفعت عراق رد شد تا شما با کسانی که شما را [صرفاً]رهبری برای دوره اضطرار می‌خواهند، تنها نمانید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار