کد خبر: 993552
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: محققان دانشگاه شهید بهشتی راهکاری را برای افزایش سرعت محاسبات عددی در حساب کامپیوتری عرضه کردند که به گفته آن‌ها این روش علاوه بر افزایش سرعت، کاهش مصرف توان را نیز در این سیستم‌ها در پی دارد.
دکتر قاسم جابری‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی و مجری طرح اظهار کرد: مبحث حساب کامپیوتری با سابقه بیش از ۶۰ سال به تدوین الگوریتم‌های کارایی عمل‌های حسابی و طراحی و پیاده‌سازی رقمی آن‌ها می‌پردازد.

وی با بیان اینکه در این راستا پروژه تحقیقاتی را در دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «گسترش نظام‌های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری» اجرایی کردیم، اظهار کرد: این مطالعات در راستای افزایش سرعت اجرای عملیات محاسبه (چهار عمل اصلی جمع، ضرب، منها و تقسیم) در کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های دیجیتال اجرایی شده است، ضمن آنکه موجب کاهش میزان گرمای تولید شده در حین انجام محاسبات در کامپیوتر‌ها خواهد شد.
جابری‌پور یادآور شد: برای کاهش مصرف توان در کامپیوتر نیاز به راهکار‌هایی است که یکی از این راه حل‌ها انجام عملیات در نظام‌های عددی نامتعارف است. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، نظام عددی متعارف را حساب دهدهی دانست که در نظام کامپیوتری به صورت «دو دویی» و «باینری» انجام می‌شود.

مجری طرح با اشاره به نظام عددی نامتعارف، با بیان اینکه مهم‌ترین نظام آن، نظام عددی «افزونه‌ای» است، توضیح داد: به عنوان مثال نظام عددی دهدهی دارای ۱۰ مقدار صفر تا ۹ است، ولی در نظام عددی افزونه‌ای یک تا دو رقم ۱۰ و ۱۱ به آن اضافه می‌شود. کار کردن با این ارقام موجب می‌شود که سرعت انجام عملیات بالا رود و مصرف توان نیز کاهش یابد.
وی نتایج این مطالعات را در جهت بهبود کاربرد نظام‌های عددی در نظام‌های مدار‌های دیجیتال ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به نیاز مبرم صنایع بیمه، بانکداری و هرگونه محاسبات پولی به حساب دهدهی، سریع‌ترین و کارآمدترین مدار‌های چهار عمل اصلی و جذر در این طرح به ثمر رسیده است.
به گفته این محقق، پژوهش‌های آغاز شده در این طرح به حوزه فناوری‌های نانو نیز گسترش داده شد و به نتایج سطح اول بین‌المللی رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار