کد خبر: 993313
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: دامن‌زدن به نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا، افزون بر گسترش ترس بیش از حد در جامعه، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

کژال طلوعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار کرد: قوی‌ترین نیرویی که خداوند برای بقا و زنده ماندن درون انسان‌ها قرار داده همان نیروی درونی آنها است دامن زدن به نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا، افزون بر گسترش ترس بیش از حد در جامعه، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

وی افزود: این مدت ویروس کرونا که از چین شروع شد به سرعت در حال گسترش به تمام نقاط دنیا است، آمارها از تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان چنان ترس و اضطرابی در میان اقشار مختلف جامعه به‌ راه انداخته که فراموش کرده‌اند که به باور روانشناسان ترس و وحشت ناشی از این بیماری‌ها شدیدتر از خود بیماری بروز می‌کند.

به گفته این روانشناس، واکنش بیش از حد به یک موضوع استرس‌آور، طبیعی است و گاهی ما نمی‌توانیم واکنش‌های خود را مهار کنیم بنابراین افراد در اینگونه اپیدمی‌ها، شرایط را ارزیابی می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند، موضوع خارج از کنترل آنهاست، دچار ترس و واهمه می‌شوند.

طلوعی با بیان اینکه نقش مستقیم تفکرات در تقویت یا تضعیف ابتلا به ویروس کرونا حائز اهمیت است، افزود: تفکرات و ذهنیات تاثیرگذاری زیادی بر روی مدیریت هیجانی دارند و درمان شناختی رفتاری به عنوان یکی از روش‌های درمانی در علم روانشناسی، بر این ادعا اذعان دارد که تک تک افکار انسان‌ها بر روی احساسات آنان تاثیر می‌گذارد و به تبع آن رفتارشان را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: از ویروس کرونا می‌ترسیم، چون این یک ویروس جدید و ناشناخته است اما باید بدانید ممکن است با تفکرات مداوم منفی، بدنمان به افکار بیمارگونه ما پاسخ دهد.

این مشاور خانواده افزود: برای مثال اگر تنها اندکی تب کنیم، بر اثر فشار روانی و اضطراب لحظه به لحظه حس منفی‌تری نسبت به بیماری خود پیدا می‌کنیم و دچار وحشت می‌شویم در واقع گاهی بدن بیمار، هوشمندانه شرایط بیماری‌های خطرناک را جعل می‌کند و شما تصور می‌کنید که در دام یک بیماری درمان‌ناپذیر قرار دارید.

طلوعی تاکید کرد: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در اضطراب و استرس دارند در حالیکه می‌توان با آرامش روانی، برخی از مشکلات جسمی را نیز کنترل کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که دچار طرح‌واره آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری هستند، این روزها به علت شیوع ویروس کرونا معروف به «کویید ۱۹» در ایران، ممکن است حملات هراس را در طول شبانه‌روز تجربه کنند، افزود: از نشانه‌های افراد با طرحواره آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری  این است که حتی در شرایط عادی یا وضعیت سفید نیز هر لحظه منتظر یک رویداد وحشتناک، فاجعه‌ای جدید یا ابتلا به یک بیماری کشنده هستند. 

طلوعی بیان کرد: طبیعتاً زمانیکه وضعیت سفید وجود دارد، ترس از ابتلا به بیماری‌های مختلف، به معنای فعال‌شدن طرح‌واره آسیب‌پذیری است، اما اکنون که شرایط از وضعیت سفید خارج و به وضعیت زرد وارد شده‌ایم، ترس و نگرانی نسبت به ابتلا به بیماری کرونا ویروس فعال شدن طرح‌واره آسیب‌پذیری نیست، این وضعیت یک رویداد واقعی است که در سطح جهانی مشکلات زیادی را برای انسان‌ها ایجاد نموده است. 

 به گفته این روانشناس، یکی از وظایف مهم ذهنیت بالغ تشخیص خطر واقعی از خطر غیرواقعی است، ابتلا به کرونا یک مساله کاملاً جدی است و بزرگسال سالم نسبت به خطرات واقعی به منظور حفظ بقای جسمی و هیجانی، بسیار دقیق، سنجیده و آگاهانه عمل می‌کند.
 
طلوعی گفت: با ذهنیت بزرگسال سالم نسبت به روزهای پیش‌رو امیدوار  باشید، زیرا در طول تاریخ، بشر توانسته است در مقابل بیماری‌های بسیار سخت‌تر از خانواده ویروس‌های کرونا موفق عمل نماید. 

وی رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در مقابله با کرونا را بسیار مهم دانست و گفت: اما مراقب آیین‌مندی‌های وسواسی از نوع تمیز کردن شست‌وشو که بر ترتیب، جهت و تعداد حرکات پاک کردن است، باشید. 

وی تاکید کرد: برای کاهش اضطراب به انجام تمرینات روزانه مدیتیشن (مراقبت) بپردازید. 

این مشاور خانواده آرام‌سازی ذهنیت کودک در این شرایط را وظیفه والدین برشمرد و گفت: بزرگسال سالم در نقش والد خوب با کودک آسیب‌‌پذیر مضطرب همدلی نماید و قول حمایت و توجه کافی در این شرایط را بدهد. 

طلوعی افزود: این روزها که بیشتر اوقات به واسطه توفیق اجباری در خانه هستیم، بهترین فرصت برای تقویت ذهنیت کودک شاد است از اینرو، تماشای فیلم، بازی کردن، تماشای آلبوم‌های خانوادگی، نوشتن، کتاب خواندن، تماس تلفنی با دوستان قدیمی، آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی، آشپزی کردن و نقاشی کشیدن توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتیکه نشانه‌های ویروس کرونا مانند تب، سرفه‌های خشک، خستگی و غیره را دارید، به تفکر جادویی مثلا اگر به بیماری فکر نکنی، خود به خود خوب می‌شود یا با گفتن نیازی به دکتر رفتن نیست و با درمان‌های خانگی مشکل حل می‌شود، نپردازید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر