کد خبر: 993267
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
یادداشت «علی دارابی» درباره شیوع کرونا در جهان
برخی بر این باورند که کرونا جنگ بیوتروریسم آمریکا علیه چین است تا اقتصاد دوم جهان را فلج کند. برخی چینی‌ها را متهم می‌کنند که، چون از نظر فرهنگی ملتی پنهانکار هستند بیماری کرونا را ابتدا مخفی و، چون نتوانسته‌اند بر آن غلبه کنند مجبور به افشای آن شده‌اند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی دارابی، کارشناسی مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت: ویروس کرونا تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در بیش از ۶۰ کشور دنیا از جمله ایران را مبتلا کرده است. امروز در صدر اخبار جهان «شیوع ویروس کرونا و مقابله کشور‌ها با آن» قرار دارد. درباره این بحران جهانی در قرن بیست‌و‌یکم، سؤالات، پرسش‌ها و نکاتی مطرح است که اهم آن‌ها عبارتست از:

(یکم)؛ «واقعیت کرونا»: برخی بر این باورند که کرونا جنگ بیوتروریسم آمریکا علیه چین است تا اقتصاد دوم جهان را فلج کند. برخی چینی‌ها را متهم می‌کنند که، چون از نظر فرهنگی ملتی پنهانکار هستند بیماری کرونا را ابتدا مخفی و، چون نتوانسته‌اند بر آن غلبه کنند مجبور به افشای آن شده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز بر این باور است که ویروس سارس هم که مدت‌های مدیدی جهان را گرفتار خود کرده بود ابتدا در چین شایع شد؛ بنابراین نظریه کرونا منشأ سیاسی داشته است و نباید آن را از نوع بیماری‌های مشترک انسان و دام تلقی کرد و باید در آینده منتظر چنین حوادث مشابهی از سوی آمریکا، چین یا سایر کشور‌ها بود. البته این نگاه بسیار بدبینانه، ضدبشری نسبت به کشور‌ها و قدرت‌های حاکم بر آنهاست.

(دوم)؛ «کرونا ویروس واقعی»: اکثریت دانشمندان و پزشکان بر این باورند که «ویروس کرونا» منشأ انسانی و از نوع بیماری‌های مشترک انسان و دام است که طاعون، وبا، سارس، آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای پرندگان و ابولا نمونه‌های گذشته آن بوده‌اند، اما به‌دلیل ناشناخته‌بودن این بیماری، نهفتگی در بدن بیمار و تظاهرات دیرهنگام آن مجموعه حوزه سلامت و پزشکی دنیا از جمله چین که منشأ اصلی آن بوده است، غافل و جامانده‌اند و صد البته به‌زودی با کشف واکسن و دارو‌های مقابله با آن، این ویروس از بین خواهد رفت؛ اگرچه تلفات و هزینه‌های مادی و انسانی زیادی را برای جهان به بار آورده است.

(سوم)؛ «کرونا و ایران»: در لایه‌هایی از افکار عمومی کشور این اعتقاد هست که مسوولان ایرانی از شیوع کرونا مطلع بوده‌اند، اما به‌خاطر اینکه مشارکت مردم در انتخابات کم نشود آن را اعلام نکرده‌اند! و این عده سؤال می‌کنند آیا مسوولان نمی‌توانستند به‌دلیل شرایط بحرانی انتخابات را چند ماه به تعویق بیندازند؟ اما واقعیت خلاف این دیدگاه است چرا که اولاً دلیلی برای پنهانکاری نبوده است وقتی پای سلامت و امنیت مردم کشور در میان است. ثانیاً رسانه‌ها و به‌طور اخص صداوسیما قبل از انتخابات «ویروس کرونا و شیوع آن در قم» را اطلاع‌رسانی کرد و بالاخره آنکه مراکز معتبر نظرسنجی تأثیر منفی کرونا بر عدم‌حضور مردم در انتخابات را بین ۷ تا ۱۵ درصد پیش‌بینی کردند. البته «بی‌اعتمادی» بخشی از مردم به مسوولان و نظام اطلاع‌رسانی می‌تواند منشأ این دیدگاه باشد که برای علاج آن باید اقدامی در جامعه از سوی مردم و مسوولان و بالعکس صورت گیرد.

(چهارم)؛ «رسانه‌ها و نقش آنان»: با اطلاع و آگاهی از تاثیرگذاری، جایگاه و نقش رسانه‌ها در تحولات، رخداد‌ها و بحران‌هایی که در هر جامعه روی می‌دهد از جمله ایران، امروزه می‌توانیم اهمیت رسانه‌های ملی را به‌طور اخص در مرجعیت اطلاع‌رسانی، آموزش، آگاهی‌بخشی و آرامش‌بخشی به‌وضوح درک کنیم؛ حتی در مواردی که برخی مقامات دولت از جمله رییس‌جمهوری انتقاد‌ها و گلایه‌هایی از رسانه ملی دارند، اما در حوادث و رخدادها، چون «حوادث آبان‌ماه و نیز ویروس فراگیر کرونا» فقط و فقط صداوسیما را مرجع اصلی در حوزه رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی می‌دانند.
از سوی دیگر رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری، الکترونیک، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و به‌طور اخص رسانه‌های نوین مثل فضای مجازی مسوولیت خطیر و مهمی برعهده دارند. رسانه‌ها در ایران همه باید خود را در یک خانواده بزرگ بدانند و در نبرد رسانه‌ای که دشمنان علیه ملت ایران به‌راه انداخته‌اند متحد و یکپارچه عمل کنند. در شرایطی که رسانه‌های ضدانقلاب، چون «من و تو»، «بی‌بی‌سی»، شبکه‌های سلطنت‌طلب و منافقین به همراه صدای منحوس آمریکا مرتب به‌دنبال ترس، ایجاد نگرانی و هراس در میان جامعه ایران هستند و به بهانه ویروس کرونا القای ناکارآمدی در کشور، ناامیدی از آینده، ارائه تصویری سیاه و منفی از ایران را در دستور کار دارند باید با احساس مسوولیت خطیر وارد میدان شوند و در این رخداد تاریخی نقش‌آفرین باشند؛ همه نیک بدانند که امروز و به‌خصوص فردای تاریخ ایران درباره «ما و اقداماتی که انجام داده‌ایم» به داوری و قضاوت می‌نشیند.

(پنجم)؛ «مردم»: برای مقابله با ویروس کرونا، «مردم» نقش اول را دارند؛ مردم باید هوشیار، آگاه و متعهدانه و مسوولانه عمل کنند. به شایعات و اخبار کذب اعتنا نکنند و به آن دامن نزنند. به تمامی توصیه‌ها، مقررات و دستورات حوزه سلامت و پزشکی کشور عمل کنند؛ ازجمله رعایت بهداشت فردی و جمعی، پرهیز از حضور در اجتماعات و... اعتماد به مسوولان حوزه سلامت و رسانه برای اطلاع از مسائل مرتبط با ویروس کرونا و عمل به وظایف و انتظاراتی که از آحاد شهروندان وجود دارد. توکل به خدای بزرگ، توسل به وجود مقدس اهل بیت؟ عهم؟ و بهره‌گیری از معنویت ماه مبارک رجب برای آرام‌بخشی و تقویت روحیه و اراده فردی و جمعی را همواره مدنظر داشته باشند.

(ششم)؛ «نخبگان»: وظیفه گروه‌های مرجع، نخبگان در این بحران بس مهم است. برابر نظرسنجی‌های معتبر، استادان دانشگاه، پزشکان و فرهنگیان در صدر گروه‌های مورد وثوق و اعتماد مردم هستند. اینان باید با درک شرایط حساس و خطیر کنونی به وظایف محوله همت گمارند. همچنین حوزه‌های علمیه و روحانیون نیز وظیفه‌ای سترگ در شرایط کنونی برعهده دارند. تعطیلی موقت نماز‌های جمعه و جماعات، زیارت و... که همگی امری مستحب هستند و به صورت انفرادی هم می‌توان برگزار کرد نباید موجب نوعی مقاومت در برخی روحانیون کشور و متولیان اماکن زیارتی شود. ما همه در آزمون بزرگی در این مقطع تاریخ قرار دهیم. همه باید به سهم خود موفق باشیم. ما ایرانیان می‌توانیم اگر بخواهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار