کد خبر: 993046
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
سید رحیم نعمتی
رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان روز پنج شنبه به مناسبت افتتاح آکادمی علوم سیاسی حزب عدالت و توسعه از شرایط ادلب سوریه اظهار رضایت کرد و گفت که اوضاع در این شهر به نفع ترکیه در حال تغییر است و با اشاره به کشته شدن سه نظامی ترکیه در ادلب، مدعی خسارت‌های بیشتر بر ارتش سوریه شد. این اظهار رضایت از اوضاع ادلب چندان دوامی نداشت، چرا که خبر کشته شدن ۳۳ سرباز ترکیه و زخمی شدن ۳۶ سرباز دیگر خواب صبح روز جمعه او را به هم زد و مجبور شد برای بررسی اوضاع در ادلب جلسه اضطراری شش‌ساعته تشکیل دهد. این اتفاق بعد از حمله هوایی به مواضع نیرو‌های ترکیه پیش آمد که در نزدیکی شهر سراقب و در صفوف گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند تا دوش به دوش این گرو‌ه‌ها این شهر استراتژیک را دوباره به کنترل خود در بیاورند. سرعت تحولات بعد از این حمله شدت پیدا کرده و باید دید که ترکیه حاضر خواهد شد سربازان بیشتری را به قربانگاه بفرستد یا نه.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز جمعه مدعی شد که به تلافی حمله هوایی سوریه، جنگنده‌ها و توپخانه‌های ترکیه ۲۰۰ پایگاه ارتش سوریه را مورد هدف قرار دادند و با کشته و زخمی کردن ۳۰۹ نظامی سوری، پنج بالگرد، ۲۳ تانک و سامانه دفاعی را منهدم کردند. این آمار و ارقام را آکار در حالی داد که به نظر می‌رسد حرکت اصلی اردوغان بعد از کشته شدن سربازانش در جبهه جنگ نیست و بیشتر از عرصه میدانی و جنگ، به عرصه دیپلماتیک توجه دارد. این موضوع از تماس‌هایی معلوم می‌شود که مقامات بلند‌پایه ترکیه بعد از جلسه اضطراری با دیگر کشور‌ها گرفته‌اند. آکار با مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و سرانجام، خود اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تماس تلفنی داشته‌اند. این تماس‌های تلفنی بیانگر این است که تمرکز اصلی آنکارا بر دیپلماسی است تا جنگ و از همه ابزار‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کند.

یکی از این ابزار‌های ترکیه ناتو و عضویتش در این سازمان نظامی چند ملیتی است. چاووش‌اوغلو در تماس خود با استولتنبرگ به طور ضمنی از ناتو خواسته «به وظایف خود عمل کند»، اما روشن است که ناتو تمایلی به دخالت در اوضاع ادلب ندارد و به همین جهت است که اوانا لونگسکو، سخنگوی استولتنبرگ، تنها از طرفین خواست حقوق بین‌الملل را در ادلب رعایت کنند. موضع مشابهی نیز از سوی امریکا دیده شد و در حالی که پنتاگون اعلام کرده امریکا در کنار ترکیه است، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح امریکا، تصریح کرد که واشنگتن قصد ندارد نظامیان خود را بار دیگر در مرز سوریه و ترکیه مستقر کند. به عبارت دیگر، ناتو و امریکا قصد ندارند فراتر از حمایت لفظی از ترکیه کاری انجام دهند، زیرا حاضر نیستند برای اردوغان، خود را درگیر پوتین و روسیه کنند. شاید به این دلیل است که آنکارا سعی دارد باز از پناهجویان سوری به عنوان سلاح استفاده کند تا به این وسیله، دست کم اروپایی‌ها را وادار به تحرک و حمایت عملی کند. عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه، گفته وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده که دیگر قادر به نگه داشتن پناهجویان نیستیم و اخبار و تصاویری از باز شدن مرز‌های ترکیه با اروپا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. با این حال، اردوغان به خوبی می‌داند اروپایی‌ها در عمل نمی‌توانند کاری برای او بکنند، چنان که پا در میانی فرانسه و آلمان برای برگزار کردن نشست چهارجانبه با او و پوتین در خصوص ادلب هم به جایی نرسید و آن‌ها نتوانستند کرملین را متقاعد به این کار بکنند. در نهایت، راه اردوغان تنها به سمت همین کرملین است و هرچند که در تماس تلفنی با پوتین توانستند قول او را برای برگزاری نشست مشترکی در آینده نزدیک به دست آورند، اما مواضع رسمی روسیه نشان می‌دهد که کرملین نه تنها از حمایت ارتش سوریه کوتاهی نخواهد کرد بلکه مقصر حادثه حمله هوایی به سربازان ترکیه را ارتش ترکیه می‌داند که این سربازان را در صفوف گروه‌های تروریستی قرار داده است. به این ترتیب، شرایط اردوغان در عرصه دیپلماتیک آن‌قدر تغییر نکرده تا بتواند از آن در عرصه میدانی بهره‌برداری کند؛ نه ناتو به کمک او خواهد آمد و نه امریکا و نه استفاده ابزاری از پناهجویان فایده‌ای دارد و علاوه بر این موارد، روسیه هم هشدار داده که «هرگونه اقدام نظامی ترکیه در ادلب پایانی ناگوار برای آنکارا دارد.» در این صورت، اگر اردوغان بخواهد همچنان سربازان ترکیه را در ادلب سوریه نگه دارد، باید انتظار کشته شدن آن‌ها را در این قربانگاه هم داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار