کد خبر: 992772
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
در دومین جلسه از دادگاه گروه عظام، نماینده دادستان از ارتباطات خانوادگی ایروانی با مدیرعامل وقت بانک مسکن و تبانی علیه این بانک خبر داد. ضمن اینکه آقای ایروانی در سال‌های قبل با سوء‌استفاده از تسهیلات به نام تکمیل پارک آبی کیش میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج کرد و همچنین در این جلسه مشخص شد که آقای ایروانی ۴۱۸ میلیارد تومان هم فرار مالیاتی دارد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه عظام (عباس ایروانی و گروهش) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دوم، قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه حاضر شود و ادامه کیفر خواست را قرائت کند.

۵۰ میلیون دلار و درهم تسهیلات با زیان
مسعود شاه‌محمدی در جایگاه حاضر شد و به نواقصی در پرونده تسهیلات بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در این پرونده می‌توان به عدم وجود ثبت سفارش، عدم نظارت بر ورود کالا‌ها و عدم اخذ استعلام اعتبارسنجی اشاره کرد؛ این شرکت میلیارد‌ها تومان زیان انباشته داشته که بانک آن را مدنظر قرار نداده است.

وی افزود: کمیسیون بانک مسکن چگونه ۲۰ میلیون دلار و ۳۰ میلیون درهم را تصویب کرده است و مسئولان بانک نه تنها دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند بلکه به درخواست شرکت مبنی بر اعطای تسهیلات ریالی نیز پاسخ مثبت داده‌اند. گزارش کارشناسی درباره گشایش اعتبار اسنادی ۲۰ میلیون دلاری مطرح شد، در حالی که زیان انباشته وجود داشته و این زیان افشانشده و کارشناس هم اعلام نکرده که ریسک مالی شرکت در چه وضعیتی قرار دارد و مورد دقت کمیسیون بانک هم قرار نگرفته است.

شاه محمدی ادامه داد: مسئولان بانک مسکن بدون ارائه فرم تأیید شده و بدون شرط بازرسی، مصوبه را صادر و اقدام کرده‌اند. از طرفی امضا‌های ذیل قرارداد‌های تسهیلات هم با امضا‌های بخش‌های دیگر قرارداد‌ها یکسان نبوده است.

وی تصریح کرد: هیچ مستندی مبنی بر معرفی بانک به گمرک وجود ندارد و صوری بودن معامله محرز است و متهمان قصد خروج ارز از کشور را داشتند.

خروج ارز با همکاری مدیران بانکی
شاه محمدی افزود: با وجود عدم ارائه پروانه مخصوص گمرکی، عدم پرداخت بدهی و عدم رفع تعهدات ارزی، مسئولان بانک به تخصیص اعتبار اسنادی پاسخ مثبت داده‌اند! شرکت پویا خودرو شرق در سال ۸۹ با زیان انباشته ۵۸ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال (بیش از ۵ میلیارد تومان) مواجه بوده و از طرفی این شرکت بدهی بانکی نیز داشته، اما جای سؤال است که چگونه مسئولان شعبه این شرکت را به عنوان ضامن پذیرفته‌اند.

وی تصریح کرد: مسئولان شرکت با عدم ارائه پروانه سبز گمرکی، عدم ارائه تضامین و وثایق قابل قبول و با تبانی با شرکت‌های طرف قرارداد در دوبی، قصد خروج ارز از کشور را داشتند و به رغم اینکه شرکت پویا خودرو دو سال زیان انباشته داشته و در مقابل زیان از واژه سود استفاده شده، ریسک مالی شرکت به مدیران بانک اطلاع داده نشده، شعبه نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی بعدی نیز اقدام کرده است که صوری بودن معامله محرز می‌باشد، مدیران شرکت قصد خروج ارز از کشور داشتند و مدیران بانک به این اقدام کمک کرده‌اند.

زیرآبی در تسهیلات پارک آبی
شاه محمدی در ادامه بیان کرد: کمیسیون عالی بانک مسکن چگونه ۳۰ میلیون دلار برای یکی از شرکت‌ها تصویب کرده است، چرا کمیسیون پس از تصویب، شروط لازم را اعلام کرده؟ بانک موظف بوده در صورت عدم ایفای تعهدات وثیقه را ضبط کند. این در حالی است که مسئولان بانک به درخواست‌ها برای اعطای تسهیلات پاسخ مثبت داده‌اند، چگونه کارشناس بانک نسبت‌های واهی مالی را به کمیسیون بانک گزارش داده است؟

نماینده دادستان ادامه داد: عباس ایروانی با ارتباطات خانوادگی با قدرت الله شریفی، مدیرعامل وقت بانک مسکن و تبانی با وی تسهیلات ارزی برای ورود قطعات خودرو به منطقه سلفچگان دریافت می‌کرد. خرید تجهیزات پارک آبی کیش هم از شرکتی واقع در دوبی صورت می‌گرفته که این شرکت ایرانی بوده و ۳۴درصد سهام آن برای پسر عباس ایروانی است، بنابراین ذی‌نفع واحد بودن خریدار و فروشنده محرز است.

خرید و فروش با خود!
شاه‌محمدی گفت: بانک توسعه صادرات از سال ۹۰ تا ۹۵ به شرکت رویای آبی کیش مبالغی بابت گشایش اعتبارات اسنادی پرداخت کرده است، مدیران شرکت‌هایی که به بانک توسعه صادرات معرفی شده‌اند از اقوام سببی و نسبی و کارکنان عباس ایروانی هستند، بنابراین ذی‌نفع واحد بودن خریدار و فروشنده و تبانی برای خروج ارز از کشور محرز به نظر می‌رسد و صوری بودن فاکتور‌ها امری محتمل است. وی در ادامه لیست تسهیلات ارزی شرکت‌های گروه اعظام را قرائت کرد و گفت: در اغلب تسهیلات دریافتی اعتبارسنجی شرکت‌ها و صورت‌های مالی اخذ نشده است و صوری بودن فاکتور‌های موجود در پرونده‌های تسهیلاتی هم امری محتمل به نظر می‌رسد.

تعطیلی به‌خاطر حال متهم
پس از پایان قرائت کیفرخواست قاضی صلواتی خطاب به متهم ایروانی گفت: اگر نمی‌توانید ادامه دهید، با توجه به وضعیت جسمی‌تان همین الان دادگاه را پایان دهیم. وکیل مدافع متهم ایروانی هم در این لحظه درخواست کرد که با توجه به وضعیت موکل و اینکه حدود ساعت ۹:۳۰ صبح به بیمارستان مراجعه کرده و حالشان مساعد نیست، بنابراین دادگاه تعطیل شود. قاضی صلواتی گفت: بدهی عباس ایروانی ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده، این در حالی است که امروز سازمان امور مالیاتی تهران فرار مالیاتی وی را بیش از ۴۱۸میلیارد تومان اعلام کرده که جای تأسف دارد.
قاضی صلواتی ختم جلسه دیروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی یک شنبه ۱۱ اسفندماه رأس ساعت ۹صبح برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار