کد خبر: 992201
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی گفت: احتمالا مرگ بیش از ۵۰۰۰ پرنده در تالاب میانکاله در استان گلستان بر اثر سم بوتولیسم است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: علیرضا اکبر شاهی با بیان این‌که براساس آخرین آمار حدود ۵۲۰۰ قطعه پرنده مهاجر در بخش شرقی تالاب میانکاله واقع در استان گلستان تلف شده‌اند، اظهار کرد: این اتفاق دقیقا مشابه همان اتفاقی است که در قسمت غربی تالاب میانکاله در استان مازندران رخ داد که منجر به تلفات ۱۵ هزار پرنده مهاجر شد.

وی ادامه داد: ابتلای پرندگان به بیماری‌های نیوکاسل، آنفولانزای فوق حاد و تحت حاد منتفی است و علائم بالینی نشان می‌دهد که احتمالا سم بوتولیسم عامل مرگ و میر این پرندگان بوده است؛ اگرچه هنوز لاشه‌ها در آزمایشگاه در حال بررسی هستند و نتایج قطعی رسما اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان این‌که بخشی از لاشه‌های جمع آوری شده مربوط به تلفات قبلی هستند، اظهار کرد: جمع آوری لاشه‌ها کار بسیار سختی است، زیرا پرندگان با مصرف این سم فلج و دچار خفگی شده و به زیر آب رفته‌اند. از طرفی در بخشی از این تالاب آنقدر عمق آب زیاد است که امکان دسترسی به لاشه‌ها با قایق وجود ندارد و حتی امکان دسترسی به صورت پیاده هم نیست، زیرا گل‌ولای این اجازه را نمی‌دهد. همچنین طوفان و بارش‌های اخیر باعث شده است که همه لاشه‌های پرندگان تلف شده جمع‌آوری نشود و همراه با جریان‌های آبی به مناطق دیگر منتقل شود.

به گفته وی این تلفات تا پایان زمان مهاجرت پرندگان در حد بسیار کم ادامه خواهد داشت.

اکبرشاهی در پایان گفت: باید زمینه‌های تولید باکتری بی هوازی کلستریدیوم را از بین برد، زیرا در مناطقی که جریان آب وجود ندارد و اکسیژن تولید نمی‌شود، این سم تولید می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار