کد خبر: 991440
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
اختلافات اصلاح‌طلبان بر سر لیست دادن و ندادن ادامه دارد
زیباکلام حزب کــارگــزاران سازندگی را به مصادره هاشمی‌رفسنجانی و سوءاستفاده از فردی که در قید حیات نیست، متهم کرده است، در مقابل روزنامه سازندگی به زیباکلام، شعار تبلیغاتی سال ۷۶ محمد خاتمی «درود بر سه سید فاطمی...» را یادآوری کرده و پرسیده که آیا آن مصادره حضرت زهرا (س) یا امام خمینی نبود؟!
سرويس سياسی‌جوان آنلاين: انتقادات صادق زیباکلام علیه لیست انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، تنها انتقاد به این لیست نیست، گرچه صریح‌ترین آن‌ها با موضع ادعای حمایت از جایگاه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی است. پیش از این اصلاح‌طلبان اصل لیست دادن توسط حزب کارگزاران را در حالی که تصمیم شورای سیاستگذاری بر عدم ارائه لیست بود، تفرقه‌افکنی میان اصلاح‌طلبان دانستند: کارگزاران که طی این سال‌ها بر اساس «منفعت» و نه اصالت و اخلاق تصمیم‌گیری کرده، امروزه نیز طرح جدایی از اصلاح‌طلبان را با راهبردِ ایجاد انشقاق در این جریان کلید زده است.» در غیاب فعالیت انتخاباتی خاتمی و عدم حضور هاشمی، به نظر می‌رسد تشتت اصلاح‌طلبان پررنگ‌تر شده است.

از اعتبار فرد فوت شده استفاده نکنید!
صادق زیباکلام موضع‌گیری صریحی علیه لیست انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، موسوم به لیست «یاران هاشمی» داشته است: «واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از شهرت و اعتبار شخصی که فوت کرده است، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌مان استفاده کنیم. اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه.»
این سخنان زیباکلام در آن دسته از رسانه‌های اصلاح‌طلب که نزدیک به حزب اتحاد ملت هستند بازتاب یافته است. روزنامه شرق که همواره در جدل میان کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت به نمایندگی از دو طیف معتدل و تندرو اصلاح‌طلب در سوی تندرو یعنی اتحاد ملت ایستاده، با انتشار مصاحبه زیباکلام تیتر زد: «اصلاح‌طلبان راه اصولگرایان را نروند» با روتیتر: «بررسی حواشی لیست انتخاباتی حزب کارگزاران در گفتگو با زیباکلام».

زیباکلام در ادامه، بحث را بر محور اخلاق می‌داند و نه سیاست و می‌گوید: «اصلاح‌طلبان همواره به اصولگرایان ایراد می‌گیرند که امام را به نفع خود مصادره کرده‌اند. این انتقاد درستی است، اما چرا خودشان هم همان کاری را انجام می‌دهند که اصولگرایان می‌کنند؟» او البته درباره مصادره همه مفاهیم مثبت اخلاقی توسط اصلاح‌طلبان سکوت کرده است.
او پس از تأکید بر اینکه مواضع کارگزارانی‌ها الزاماً مواضع هاشمی نیست، حتی برخی از افراد حزب کارگزاران را «ضدهاشمی» توصیف می‌کند: «کافی است به مواضع برخی از اعضای فعلی کارگزاران در دهه ۷۰ نگاه کنیم و متوجه بشویم که اتفاقاً تعدادی از اعضای کنونی کارگزاران مواضع ضدهاشمی داشته‌اند و شب و روز درصدد تخریب آقای هاشمی بوده‌اند.»

زیباکلام البته فراموش کرده قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان در دهه ۷۰ مشغول تخریب هاشمی‌رفسنجانی بودند و لقب عالیجناب سرخ‌پوش را روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به او داد. شاید زیباکلام از خاطر برده که چرا هاشمی‌رفسنجانی از نمایندگی مجلس ششم در افتتاحیه مجلس انصراف داد؛ دلیلی جز حجم بالای توهین و تخریب اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایشان علیه هاشمی داشت؟!

زیباکلام در پایان حرف نهایی را می‌زند و کارگزاران را بیش از اصلاح‌طلب، «نزدیک به تکنوکرات‌های اصولگرا» می‌نامد.
انتقادات زیباکلام از لیست کارگزاران سازندگی که پیش‌تر در فضای مجازی هم منتشر شده، مورد پاسخگویی روزنامه سازندگی، ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی قرار گرفته است. روزنامه کارگزاران سازندگی در پاسخ به زیباکلام نوشته که: «برخی از همین دوستان سال‌ها کتاب‌ها یا مقالات مختلفی درباره مرحوم هاشمی منتشر کردند و از پرستیژ آن نیز بهره بردند. بر مبنای اشکالی که خود این حضرات گرفته‏اند، آیا می‏توان سؤال کرد که شما چرا از نام آیت‌الله هاشمی در مقالات یا کتاب‏های خود بهره برده‌اید؟ آیا برای هر مقاله و سخنرانی و یادداشت و کتابی از ایشان کسب رضایت کرده بودید؟ آیا ایشان راضی بود؟ طبیعی است که چنین سؤالاتی، سؤالاتی بیهوده است» و در ادامه انتقاداتی به سبک زیباکلام خطاب به نحوه تبلیغات انتخاباتی سیدمحمد خاتمی مطرح می‌شود: «برخی از جوانان منتقد به علت کم بودن سن ممکن است وقایع و شعار‌های دوم خرداد سال۷۶ را فراموش کرده باشند، اما دکتر زیباکلام آن پوستر معروف آقای خاتمی را احیاناً باید به یاد داشته باشد؛ پوستری که میان متدینین پخش شد و شعارش این بود: «سلام بر سه سید‌فاطمی، خمینی، خامنه‏ای، خاتمی». این شعار توسط دوستان اصلاح‌طلب آن زمان طراحی شده بود، اما آیا آقای زیباکلام در همان ایام پرسید که چرا این چپ‏های جوان از اسم امام در پوستر خود بهره می‏برند؟ و مثلاً نپرسید از کجا مشخص است که حضرت فاطمه (س) از آقای خاتمی حمایت می‏کند؟ دوستان ما یا مسئله را متوجه نشده‏اند یا خود را به تغافل می‏زنند.» در ادامه به زیباکلام‌ها توصیه می‌کند که: «به جای نفرت‌پراکنی و خرده‌گیری، دیگران را نیز تشویق به رأی دادن کنیم تا از این برزخ ناامیدی و سرخوردگی عبور کنیم. فردا که رقبای تند و تیز ما وارد مجلس شدند و برنامه‌های خود را اجرا کردند، دیگر دیر است و قطعاً کسانی که این روز‌ها تحت تاثیر هیجانات تحریم‌محور هستند، این پرسش را پیش خواهند کشید که چرا کسی به ما هشدار نداده بود که چه در انتظار کشور و مردم است. آن زمان زیباکلام‏‌ها چه پاسخی خواهند داشت؟»

«هیجانات تحریم‌محور» اشاره کارگزاران به اصلاح‌طلبان رادیکال است که از اساس دادن لیست در انتخابات را رد کردند. کنایه به این نکته در جایی که زیباکلام خود را منتقد عنوان لیست یعنی «یاران هاشمی» جا زده و در مورد اصل لیست دادن سکوت کرده، در واقع نشان دادن این گزاره است که شما مشکل‌تان اصل لیست دادن است و به عنوان اشکال می‌گیرید!
در عین حال، محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز ضمن دفاع از لیست حزب کارگزاران، عنوان «یاران هاشمی» را صرفاً کاری ژورنالیستی دانست.

عارف: ادعای مرعشی را تکذیب می‌کنم
همچنین محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز ادعای حسین مرعشی در نشست خبری خود را که تأکید کرده بود لیست ارائه شده توسط حزب کارگزاران از سوی رئیس دولت اصلاحات توصیه شده رد کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا لیست هشت حزب اصلاح‌طلب نیز با توصیه خاتمی بسته شده است، گفت: «با شناختی که از آقای مرعشی داریم می‌توانم به نیابت از ایشان تکذیب کنم. نگاه ایشان اجماعی است و در عین حال یک شخصیت حزبی اصلاح‌طلب هستند و حزب کارگزاران هم به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب حق ارائه لیست دارد و من فکر می‌کنم احتمالاً خود آقای مرعشی این را تکذیب خواهد کرد. مشی آقای خاتمی این است که همیشه از رفتار اجماعی و ملی حمایت می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار