کد خبر: 990681
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
ویژگی‌های انتخاب نمایندگان اصلح برای حضور در مجلس
مقام معظم رهبری همواره در دیدار‌های خود بر شاخصه‌های یک نماینده اصلح تاکید کرده و در مجموع سخنان خود در این باره ۱۹ شاخصه برای نماینده اصلح تبیین کرده اند که در این گزارش آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مشخص شدن اسامی نامزد‌های انتخابات، حالا این ما هستیم که باید قدم نهایی یا همان انتخاب نامزد‌ها برای ورود به مجلس را برداریم.

کم‌تر از دو هفته به برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است. مجلس شورای اسلامی یکی از قوای مهم کشورمان است که طبق گفته امام خمینی (ره) در راس امور قرار دارد. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۰ دوره از مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی طیف‌های گوناگونی در ترکیب نماینده‌های مجلس حضور داشتند. برخی از افراد که با پشتیبانی یک گروه و یا فرد خاص حمایت مردم را جلب کردند و به مجلس راه یافته اند. اما برخی از همین افراد که با عنوان نماینده طیف چپ یا راست وارد مجلس شدند رنگ عوض کرده و در مجلس به شکلی مخالف آنچه گفتند بودند عمل کرده اند.

دقت و تفکر به این نکته هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که هم امام خمینی (ره) و هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) بر دقت بیشتر در انتخاب افراد اصلح برای خانه ملت تاکید داشتند.

حضرت امام خمینی بار‌ها و در سخنان خود ویژگی‌های نماینده اصلح را تبیین کرده و در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است که باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید. مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبى است خیلى، اول وقت نمازش را می‌خواند و نماز شب می‌‏خواند. این براى مجلس کفایت نمى‏کند. مجلس اشخاص سیاسى لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لکن این مسائل هم باشد.

از سوی دیگر مقام معظم رهبری همواره در دیدار‌های خود بر شاخصه‌های یک نماینده اصلح تاکید کرده و در مجموع سخنان خود در این باره ۱۹ شاخصه برای نماینده اصلح تبیین کرده اند که در این گزارش آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

۱۹ شاخصه نماینده اصلح از نگاه رهبر معظم انقلاب

۱ - قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور

نخستین ویژگی که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس است و باید در انتخابات جزو رئوس کار قرار گیرد، قوی و کارآمد بودن برای مدیریت اجرایی کشور است. با دقت و تفکر در این شاخص مشاهده می‌کنیم هرگاه فردی به عنوان نماینده به مجلس راه یافته و فاقد این شاخصه بوده است، در بزنگاه‌های حساس که کشور برای ادامه راه خود به فردی نیاز دارد که باید با قدرت تصمیمات خاص خود را اتخاذ کند.  

۲- دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل

این ویژگی یکی دیگر از خصوصیاتی است که باید در نمایندگان وجود داشته باشد تا با تفکرات معقول و سنجیده طرح‌های مربوط را ارائه کرده و سپس قوانین لازم را به تصویب برسانند. این ویژگی هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که به دلیل اشتباه‌های نمایندگان مجلس در تصویب قوانین نیمی از دوران چهار سالع نمایندگی مجلس به اصلاح قوانین اشتباه می‌گذاشت. از سویی دیگر باید نمایندگان مجلس در عملکرد‌های خود شجاعت داشته باشند تا در برابر عوامل زور و زر و تزویر ایستادگی کرده و حقوق مردم را استیفا کند.

۳ - خستگی ناپذیر و دارای همت جهادی

نماینده مجلس در مواجه با مشکلات مردم باید خستگی ناپذیر بوده و برای حل این مشکلات همت جهادی داشته باشد. نماینده‌هایی که در مواجه با مشکلات، همت حل آن‌ها را نداشته باشند نباید در مجلس حضور داشته باشند، چراکه صندلی و مکان یک فرد دغدغه‌مند را اشغال کرده  و هزینه بیت المال را هدر می‌دهند.

۴ - حاضر در بین مردم و دانای نیاز‌های جامعه

یک نماینده خوب و طراز انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب فردی است که همواره در میان مردم حاضر شده و با شناسایی نیاز‌های آن‌ها در صدد رفع این نیاز‌ها برآید.

۵ - بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه‌

نماینده‌ای یک نماینده خوب و قوی است که امور و مشکلات مردم را با بصیرت و هوشمندی برای حل مشکلات و مسائل مردم تدبیر کرده و آن‌ها را با برنامه ریزی مناسب و از راه‌های قانونی حل و فصل کند تا علاوه بر خداوند مردم هم از او راضی باشند.

۶ - اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی عدالتی

نماینده ملت باید همواره به عنوان نماینده واقعی مردم برای اجرای عدالت تلاش کرده و با بی عدالتی‌ها مبارزه کند. این صفت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برخی نماینده‌های مجلس به جای ایجاد عدالت با بی عدالتی، اهداف و مطامع سیاسی و اقتصادی را به پیش می‌برند.

۷ - حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور

فردی که به عنوان نماینده وارد خانه ملت می‌شود باید علاوه بر تلاش برای استیفای حقوق مردم در جهت تحقق آرمان‌ها و اهداف عالی کشور تلاش کند تا کشور را به سوی پیشرفت هدایت کند.

۸ - دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی

افراد در دوران پیش از انتخابات و فعالیت‌های تبلیغاتی خود ممکن است از سوی برخی افراد حمایت شوند، این حمایت‌ها از طریق مالی و سایر راه‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین چنین فردی نمی‌تواند نماینده واقعی مردم باشد، چون همواره به فلان حزب و یا فلان شخص وابستگی دارد و باید برای جبران هزینه‌های انتخابات در جهت تحقق اهداف او تلاش کند.  

پس نماینده مردم باید از هرگونه منفعت حزبی و یا شخصی استقلال داشته باشد تا بتواند بی طرفانه و مستقل برای سعادت مردم تصمیم گیری کند.

۹ - پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرز‌ها

اقتصاد مقاومتی یکی از نکات مهمی است که رهبر انقلاب طی سال‌های اخیر بر آن تاکید کردند. در واقع این راهبردی بود که با دقت و تیزبینی رهبر انقلاب پس از این اتخاذ شد که آمریکا می‌خواست تا با فشار حاصل از تحریم‌ها، اقتصاد ایران را به طور کامل فلج کرده و ایران را شکست دهد.  

این راهبرد  باید با توجه به اقتصاد درون زا و تولید داخل اجرایی و نهایی شود که برنامه ریزی و طراحی برای اجرای موفقیت آمیز آن نیازمند همراهی همه ارگان‌های کشور مانند دولت و مجلس است. نماینده مجلس هم باید در جایگاه قانون گذاری با تصویب قوانین مناسب در این راه تلاش کند.

۱۰ - استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح (خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی)

فردی که می‌خواهد به عنوان یک نماینده وارد مجلس شود باید از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده کرده و از اسراف خودداری کند.   بسیاری از کارشناسان بر این نکته توافق دارند که نماینده‌ای که در انتخابات هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد، نمی‌تواند وظایف نمایندگی خود را به خوبی انجام دهد. پس نماینده اصلح باید در انجام تبلیغات از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی خودداری کند.

۱۱ - پرهیز از بد اخلاقی‌های انتخاباتی

بد اخلاقی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی یکی دیگر از صفات مذمومی است که نامزد‌ها و داوطلبان نمایندگی مجلس باید از آن عاری باشند. نامزد‌های نمایندگی مجلس باید در طول مدت مجاز تبلیغات از تخریب رقبا پرهیز کرده و توانمندی‌های خود را بیان کنند.

۱۲ - پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت

نامزد‌های نمایندگی مجلس  باید علاوه بر توانمند بودن، به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت پایبند باشند و همواره در این راه تلاش کنند.

۱۳ - صمیمی بودن با مردم و خود را خدمتگذار مردم دانستن

داوطلبان نمایندگی مجلس باید متواضع و خاضع بوده و علاوه بر داشتن روحیه خدمت‌گذاری با مردم صمیمی باشند و همواره خود را خادم آنان بدانند.

۱۴ - استکبار ستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن 

نماینده ملت باید همچون امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب استکبار ستیز باشد، یعنی همان آرمان‌هایی که بنیانگذار و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند.   داشتن شجاعت و مقاوم بودن در برابر فشار‌های دشمن در شرایط کشورمان و منطقه که دشمنان همواره در پی ضربه زدن به انقلاب و ایران هستند بسیار ضرورت دارد.

۱۵ - مومن، با تقوا و متوکل به خدا 

یک داوطلب نمایندگی مجلس باید مومن، باتقوا و متوکل به خداوند باشد، چراکه برخورداری از چنین ویژگی‌های اخلاقی عامل موفقیت در همه میدان هاست.

۱۶ - ساده زیست و دوری از اشرافی‌گری

نماینده واقعی ملت باید مانند پیشوایان دین و امام خمینی و رهبر انقلاب ساده زیست باشد و از اشرافی گری دوری کند. دارابودن چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود تا نماینده به جای پرداختن به اسراف و تبذیر به فکر رتق و فتق امور مردم باشد.

۱۷ - امانت‌دار، پاکدامن و به دور از فساد

هنگامی که مردم به فردی اعتماد می‌کنند و به او رای می‌دهند انتظار دارند تا او رای مردم را همچون امانت بداند و با پاکدامنی و به دور از فساد برای حل کردن مشکلات مردم تلاش کند.

۱۸ - ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم

فردی را می‌توان نماینده واقعی مردم دانست که به نظرات و حرف‌های مردم احترام گذاشته و آن‌ها را با گوش جان بشنود و به توانایی‌های مردم احترام بگذارد.

۱۹ -  صادق و رو راست

نماینده راستین مردم باید همواره با آن‌ها صادق و رو راست باشد. چراکه در صورت وجود انحراف همچون عدم صداقت و رو راست نبودن، مردم را از رای دادن به او مایوس می‌کند و باعث می‌شود تا مردم در طول زمان با صندوق رای قهر کنند.

نماینده راستین مردم باید همواره با آن‌ها صادق و رو راست باشد. چراکه در صورت وجود انحراف همچون عدم صداقت و رو راست نبودن، مردم را از رای دادن به او مایوس می‌کند و باعث می‌شود تا مردم در طول زمان با صندوق رای قهر کنند.

کلام آخر

انتخاب نمایندگان اصلح برای حضور در مجلس می‌تواند موفقیت‌های زیادی برای کشور به ارمغان بیاورد و مجلس را به راس امور کشور بازگرداند؛ اما انتخاب نمایندگان اصلح بدون استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ممکن نیست و رهنمود‌های ایشان همیشه چراغ راه مردم برای انتخاب‌های بزرگ بوده است.
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اخمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
0
0
سلام،بهترین و روشنترین راه جهت یک انتخاب خوب ،و اصلح،را فرمودند
خدا تا ظهور و بعد آن واسمون نگهش داره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار