کد خبر: 990566
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
پولیتیکو در گزارشی به بررسی زوایای مختلف قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ در سنا پرداخت.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سنای آمریکا این هفته برای تصویب قطعنامه‌ای در زمینه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور رای‌گیری می‌کند تا از درگیر شدن آمریکا در جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند.

پولیتیکو نوشت: سنای آمریکا تصمیم دارد این هفته قطعنامه‌ای برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمینه انجام عملیات‌های نظامی چند هفته پس از اقدام واشنگتن در خصوص ترور یک ژنرال ارشد ایرانی، با حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تصویب کند.

قطعنامه اختیارات جنگی که سناتور دموکرات تیم کین آن را ارائه کرده است، چهارشنبه در صحن علنی سنا مطرح می‌شود و انتظار می‌رود پنجشنبه درباره آن رای گیری نهایی صورت گیرد. هرچند احتمال نمی‌رود این اقدام حمایت کافی را برای مقابله با حق وتوی ترامپ به دست آورد، اما انتظار می‌رود تصویب این قطعنامه در سنا نشان دهنده یک اقدام نادر برای محدود کردن اختیارات قانونی این رئیس جمهور باشد.

علاوه بر همه ۴۷ سناتور دموکرات عضو سنا که از این قطعنامه حمایت کرده اند، سناتور‌های جمهوری خواه از جمله سوزان کولینز از ایالت مین، تاد یانگ از ایندیانا، مایک لی از یوتا، رند پال از کنتاکی و جری موران از کنزاس نیز حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرده‌اند. انتظار می‌رود سناتور‌های دموکراتی که برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند، پنجشنبه در واشنگتن حضور یابند تا در این رای گیری شرکت کنند تا ۵۱ رای مورد نیاز برای تصویب این قطعنامه تضمین شده باشد.

سناتور کین در مصاحبه‌ای گفت: "آخرین گزینه این کشور باید وارد شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه باشد. اهمیت ندارد که رئیس جمهور چه کسی است، هیچ رئیس جمهوری آنقدر باهوش نیست که بتواند به تنهایی و بدون مشورت (با سنا) درباره چنین موضوعی تصمیم گیری کند. هر چه از زمان حادثه یازده سپتامبر می‌گذرد، این دیدگاه بیش از پیش قابل پذیرش می‌شود. "

پولیتیکو نوشت: در واقع، کنگره در سال‌های پس از تصویب مجوز‌های استفاده از نیروی نظامی علیه القاعده در سال ۲۰۰۱ و علیه عراق در سال ۲۰۰۲، اختیارات جنگی را به قوه مجریه واگذار کرد. مسئله اختیارات جنگی ماه گذشته و چند روز پس از دستور ترامپ در دوم ژانویه برای انجام حمله هوایی که بر اثر آن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیرو‌های قدس سپاه پاسداران ایران، کشته شد، بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. اگر قطعنامه اختیارات جنگی با حمایت هر دو حزب تصویب شود، که انتظارمی رود تصویب شود، دومین مرتبه‌ای خواهد بود که چنین تلاشی به میز ترامپ می‌رسد. سال گذشته مجلس نمایندگان سنا یک قطعنامه اختیارات جنگی با هدف محدود کردن حمایت‌های نظامی آمریکا از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن تصویب کردند. ترامپ این قطعنامه را وتو کرد.

ترامپ چهارشنبه از سناتور‌های جمهوری خواه درخواست کرد علیه این قطعنامه که کین آن را ارائه کرده است، رای دهند و گفت: تصویب این قطعنامه "پیام بسیار بدی مخابره خواهد کرد و ایران را بسیار خوشحال خواهد کرد. "

ترامپ در توییتر نوشت: دموکرات تنها با هدف به دردسر انداختن حزب جمهوری خواه این کار‌ها را انجام می‌دهند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد.

در این طرح ارائه شده سناتور کین از ترامپ درخواست می‌شود همه خصومت‌های هدفمند خود را علیه ایران ظرف ۳۰ روز کاهش دهد مگر این که سنا آن‌ها را تصویب کند. لحن این قطعنامه به گونه‌ای انتخاب شده است که بتواند حمایت جمهوری خواهان را هم جلب کند. بررسی این قطعنامه در جریان سه هفته محاکمه برای استیضاح ترامپ که هفته گذشته پایان یافت، متوقف شده بود. همانند رای گیری درباره یمن، این تلاش سناتور کین اختلافات شدید در حزب جمهوری خواه را در حوزه سیاست خارجی به نمایش خواهد گذاشت. هرچند اکثریت سناتور‌های جمهوری خواه همان موضع‌گیری‌های تاریخی جنگ طلبانه را دارند و از تصمیم ترامپ برای ترور (سردار) سلیمانی حمایت کرده‌اند، اما برخی از سناتور‌های جمهوری خواه در سال‌های اخیر برای رای‌گیری برای مهار کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور با دموکرات‌ها جبهه مشترکی تشکیل داده‌اند.

رند پال که دیرزمانی است با مداخله‌های آمریکا در درگیری‌های خارجی مخالف است و در سال‌های اخیر با دموکرات‌ها در مسائل مربوط به اختیارات جنگی همکاری کرده است، گفت: "فکر می‌کنم ما وظیفه خود را برای تصمیم گیری درباره این که باید در جنگ باشیم یا نه (به رئیس جمهور) تفویض کرده‌ایم؛ بنابراین برای من رای گیری درباره اختیارات جنگی فرصتی است تا درباره این موضوع که آیا باید هنوز در جنگ با افغانستان یا عراق یا هر جای دیگری باشیم یا نه، بحث کنیم. "

این دیدگاه با دیدگاه رهبر جمهوری‌خواهان سنا که از دادن اختیارات گسترده به رئیس جمهور برای صدور دستور انجام عملیات‌های نظامی خارج از کشور حمایت می‌کند، کاملا در تضاد و تناقض است. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا از مخالفان تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور است. هر چند جمهوری خواهان تایید می‌کنند اختلاف نظر‌هایی درون حزبی وجود دارد، اما آن‌ها تلاش کرده‌اند حمایت سناتور‌های جمهوری خواه را از قطعنامه کین ناچیز نشان دهند. کاخ سفید و مقامات پنتاگون بار‌ها ادعا کرده‌اند که ترامپ برای ترور (سردار) سلیمانی اختیارات لازم را داشته است و برای این استدلال خود به مجوز‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ برای استفاده از نیروی نظامی اشاره می‌کنند.

خود ترامپ هم دیدگاه‌های متناقضی درباره مداخله آمریکا در درگیری‌های خارجی دارد. زمانی که وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تبلیغ می‌کرد، بر"پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در خارج از کشور" تاکید داشت، اما اکنون به طور آشکار در برابر تلاش‌های کنگره برای مهار کردن اختیارات رئیس جمهور برای عملیات‌های نظامی آمریکا در خارج از کشور مقاومت می‌کند.

با توجه به این که انتظار می‌رود در صورت تصویب این قطعنامه، ترامپ آن را وتو کند، دموکرات‌ها این رای‌گیری را به عنوان یک اعتراض نمادین و نیز تایید دوباره بر اختیارات کنگره برگزار می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار